• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej!

Har just läst tråden nedan ang. vintertäcke (Huhtalos), och det verkar som folk är jättenöjda med det.
Vi har just köpt vår första husbil, en alkovhusbil, och jag har fått uppfattningen att man bör använda en thermogardin som är isolerad mellan förarhytten och bodelen (nu menar jag inte en sån där silvrig som ligger på insidan framrutorna).
Men efter att ha läst om Huhtalos täcken, så funderar vi på att sådant istället. Eller är det så att man bör använda både och?
Vi tänker vintercampa i fjällen ett par gånger varje år.
Bilen är en Dethleffs 6840 Esprit -03.
Den är utrustad med Trumatic C 6002.
Tacksam för synpunkter,
MVH Annett o Egon
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

Jag har en alkovbil och isolerar med täcke mellan hytt och bodel. Tack för tipset om flamskydd det kan vara värt att tänka på även om spisen är den enda öppna eld som förekommer i vår bil pga att vi har småbarn med.

En fråga till er som använder utvändigt täcke, blir det inte smutsigt och blött och otympligt att ta in i bilen?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

"Flamskyddat" innebär att "det underhåller inte förbränning", dvs det brinner inte vidare om inte annan eld finns närvarande.

De flesta höljen till hemelektronik och diverse andra apparater är gjorda i plastmaterial med tillsats av flamskyddsmedel, som förorsakat stor debatt och protester bland miljöaktivister och andra.

Ett genomsnittligt hem, husbil, husvagn, båtar och personbilar består till stor del av mycket lätt brännbara material som t ex all skumplast, textilier, gummi, plast och trä. Och brinner som facklor om oturen är framme.

Skaffa därför tillräckligt stora brandsläckare och kolla deras funktion och laddning tillräckligt ofta!!!
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

Hej
Du kan tillverka egna fönstertäcken till en låg penning
Gå in på WWW.Butik.Wiedeland.se leta på Thermo Reflekt så hittar Du utmärkt matreal till detta.
Vi köpte 10 kvm, 8 mm, tjockt 1200 bredd 8,3 met,=10 kvm, 735:- bytyltejp och aluminiumfolie föe ca,1100:-.
Kanske 8mm, är för tjockt?? det finns även 4mm.
Hustru Gunnel fixade mönster på rutorna och jag klippte till,det blev bra ,även till takluckorna,matrialet väger inget går att isolera vad Du vill SUPER.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

Det är rätt Kalle jag misslyckades med adressen TACKAR!!
försökte lägga in nådra bilder på Visa Min Husbil
Bernt
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Utvändigt Huhtalo vintertäcke eller invändig thermogardin??

Tips! slå om bildelens ventilation till recirkulation när ni står stilla på vintern så slipper man kallraset från ventilerna.
 
Toppen