• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uttagsautomater försöka köra er....

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Nytt bondfångarknep bland uttagsautomaterna här på Kreta och för den delen även i Tyskland och Spanien m.fl. - tänk på följande när du skall plocka ut Euro på bankautomaterna att alltid välja dagskurs istället för fast kurs. Vi tänkte ta ut 300 euro och med fast kurs skulle det kosta oss 3446 skr (man får ett förslag) men med dagskurs blev det 3120 Skr, en skillnad på över 300 skr. Otroligt att banker håller på så där och det är lätt att bli blåst om man inte ser upp. Tänk även på att välja landets valuta och inte SEK när du gör dina uttag...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta förekommer över hela världen, har passerat Tyskland Holland Belgien Frankrike,du får välja vilken valuta beloppet debiteras till, Euro är i 99procent av fallen bäst i Europa.
Har upplevt samna sak i Asien och Nordamerika.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man får ju inte ut SEK utomlands så det ska man inte välja utan alltid landets valuta
Det man väljer är om € skall räknas enligt din bank's kurs i Sverige eller dagskurs i banken/landet där du är. Det billigaste är att välja bort egen bank till omräkning från SEK till Euro, landets omräkning ger mer.

Sedan är det också så att den egna banken tar alltid en avgift när du använder deras kort, den absolut enda "bank" som inte gör det är COOP med sin "med mera" MasterCard kort. Betala gärna bränsle, mat på restaurang, grönsaker på torget, osv... (läs mer om detta på COOP).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det man väljer är om € skall räknas enligt din bank's kurs i Sverige eller dagskurs i banken/landet där du är. Det billigaste är att välja bort egen bank till omräkning från SEK till Euro, landets omräkning ger mer....

Min erfarenhet är exakt den motsatta. Att det blir billigare att låta den lokala banken i det land man är bara debitera det egna kontot i € och sen låta egna banken hemma växla om.
Automaterna brukar även vara bra på att försöka "skrämma" en till att välja att växla lokalt med argument som att man annars aldrig kan veta vad det blir för kurs i slutänden...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Roger, du har nog rätt, jag har utryckt mig fel men menade egentligen samma sak. Vi tar alltid ut i Euro antingen vi trycker på Euro knappen eller om vi handlar i butik, då säger vi "Euro".

Här kommer en länk med rekommendationer när det gäller just Spanien...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Omregningen skjer sentralt i Visa/MasterCard til en gjennomsnittskurs med noe sikkerhetsmargin slik at kortselskapet ikke skal tape penger. Velger en lokal valuta så blir kursen først satt når belåpet belaster din banks konto og da med mye lavere margin til banken. En kan aldri vinne på valg av kortselskapets omregning om det ikke er hyperinflasjon.
 
Toppen