• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Blir man sjuk och behöver hemtransport så gäller din hemförsäkring i 45 dagar.
Händer något efter dessa 45 dagar och man tror att den utökade husbilsförsäkringen med 185 dagar ersätter detta så är detta inte fallet. Man står utan hemreseskydd. Ringde Folksam och vill utöka detta skydd med 68 dagar, gällande för Spanien, Portugal, de ville ha 5 716 kr för denna tilläggs försäkring, i mitt tycke lite dyrt. Vad har ni som övervintrar för försäkringar för hemrese skydd?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Hoppas att Gunnar har rätt.

Tacksam om våra representanter, som ansvarar för förhandlingarna med Folksam, kan komma med ett klargörande vad som gäller och inte.

Viktigt för en stor del av oss HBK´are, som tillbringar den kalla årstiden i varmare trakter.

Mvh

TommyD
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Jag har en god vän som blev akut sjuk" söderöver" och han fick hemtransport med flyg.
Det är SOS i Köpenhamn som avgör hur man skall transporteras.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Så kan det vara. De bestämer också betydligt mer. Jag vet ett tillfälle där de ansåg att diagnosen krävde att en läkare följde med på flygtransporten. Detta gav en merkostnad på 200 000:- vilket inte försäkringsbolaget köpte. Det hela löste sig först efter mycket krångel o besvär, tyvärr har jag heller inte svaret. Detta var också utanför EU men mitt råd är att kolla upp vad som gäller noga.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Så kan det vara. De bestämer också betydligt mer. Jag vet ett tillfälle där de ansåg att diagnosen krävde att en läkare följde med på flygtransporten. Detta gav en merkostnad på 200 000:- vilket inte försäkringsbolaget köpte. Det hela löste sig först efter mycket krångel o besvär, tyvärr har jag heller inte svaret. Detta var också utanför EU men mitt råd är att kolla upp vad som gäller noga.

Vad jag förstår så gäller Folksam försäkring inom EU så varför
blanda in länder utanför EU.Nästa fråga åkte dom husbil utanför EU??
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

När Margot bröt armen i april 2013 blev hon direkt erbjuden flygresa hem. Detta efter att vi varit i Portugal i 4 månader. Vi valde att köra hem med husbilen, men fick ingen reseersättning.
Försäkringsbolagen väljer alltid snabbast möjliga transportmedel hem för att den vårdkrävande skall nå svensk mark. Detta för då tar den allmänna över och försäkringen upphör.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Här är en skärmbild på vad som vi kommit överens om.
Sen måste var och en läsa det finstilta i reseförsäkringen i sin hemförsäkring för att veta vad som gäller.

Klicka på bilden så blir den tydligare.
Screenshot_2016-08-02-00-22-47.jpg

Men när och hur och vid vilken sjukdom eller skada man använder sig av hemtransport är inget vi i Hbk. har möjlighet eller befogenhet att avgöra.

Krister.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Så här står det i det finstilta beträffande hemtransport:


"Utökat reseskydd vid olycksfall eller akut sjukdom

Merkostnader för hemresa
A47. Kan du på grund av sjukdom eller olycksfall inte återvända till hemorten i Sverige på det sätt som planerats, betalar vi nödvändiga och skäliga merkostnader för hemresa. Färdsättet ska vara föreskrivet av SOS International, Falck Global Assistance eller oss. Merkostnader för försäkrade medresenärers hemresa ersätts också."

Tolkar det som Gunnar säger, du har talat med fel person.

TommyD
 
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Har ringt till Folksam och talat med dem som handhar våra försäkringar, detta gäller: Man ska ha husbil och Villa/hemförsäkring aktiva i Folksam, samma villkor som gäller Villa/hemfösäkring gäller husbilsförsäkringen i 185 dagar.
Alltså ingen risk att behöva betala för akut transport hem till Sverige om något händer. Försäkringsrådgivaren som ville ha 5016 kr för 68 dagars tillägg visste tydligen inte vad vårt avtal med Folksam innebar.
 

Monicka & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
17485
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Ville de ha 5716kr för 68 extra dagar utöver de 185? Jag ringde och frågade hur mycket vi skulle betala för ca 1 månad till och fick till svar ca 3519kr för 1 månad och 9 dagar extra. Jag undrar också vad ni övriga har för försäkring vid utlandsvistelse?
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Så här står det i det finstilta beträffande hemtransport:


"Utökat reseskydd vid olycksfall eller akut sjukdom

Merkostnader för hemresa
A47. Kan du på grund av sjukdom eller olycksfall inte återvända till hemorten i Sverige på det sätt som planerats, betalar vi nödvändiga och skäliga merkostnader för hemresa. Färdsättet ska vara föreskrivet av SOS International, Falck Global Assistance eller oss. Merkostnader för försäkrade medresenärers hemresa ersätts också."

Tolkar det som Gunnar säger, du har talat med fel person.

TommyD


Jag håller med en kompis fick en stroke i Frankrike förra året så han fick ta ambulansflyg hem bilen var jag nere o hämta och för det fick jag 4950:- för besväret det var Länsförsäkringar .:music-icon:
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Har idag fått villkoren hos Folksam för "utökat reseskydd de första 185 dagarna.

Dessa kompletterande villkor gäller

1 När du är medlem i husbilsklubben.se
2 När husbilen och boendet är fösäkrat i Folksam
3 När resan görs med husbilen
4 När husbilen är påställd under hela resan.

Om jag nu har fattat det rätt så gäller inte "utökat reseskydd i 185 dagar" om bilen är avställd. Om vi ställer av bilen, den är avställd på förvaring på ett bevakat inhägnat område.
Vi lever vintertid sex månader i Spanien och bor inte i bilen. Alltså inget reseskydd. Om vi skall ha husbilen påställd och skattat i sex månader kostar det oss 9945 kronor för att få utökat reseskydd i 185 dagar.
Det lutar nog åt vi får leta upp en annan lösning. Eller kanske är inte 9945 kronor så mycket pengar och då kan vi använda husbilen när vi vill.
Nu är det säkert någon som kommenterar detta med " varför flyger ni inte ner istället" Jo, för att vi har hund och tycker dessutom att själva resan med husbil är trevlig.
Hvh..........Ce-En! :rolleyes:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Vi har ungefär samma förutsättningar. Vi är i Spanien i ca 6 månader, bor i eget hus därnere, men tar husbilen ner och har den påställd under hela tiden.

Visst skulle vi kunna ha den avställd i 5 månader och därmed spara:
- Försäkring 5 x 566 kr = 2.830 kr
- Skatt 5 x 526 kr = 2632 kr
Totalt 5998 kr

...men här skall sedan läggas till kostnaden för 4 månaders förlängd reseförsäkring. Fick faktiskt höra i förra veckan av andra HBK´are, som hade löst det med Länsförsäkringar till en rimlig penning.

Mina uppgifter om att det är så dyrt med förlängningen av reseförsäkringen i fyra månader, kanske inte alls är aktuella uppgifter. Någon som vet?

Vi tycker det är trevligt att åka ner och upp genom Europa i husbilen och vi har också hund.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Hej!
Jag betalar 4443:- för fem månader i Europeiska ERV. Det blir ca 30kr per dag.
BBa.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Vi betalar 4 500kr för 6 månader hos LF Skaraborg. Inga problem att öka eller minska efter hand. Vi har möjligheten att ställa av bilen. Det man inte får glömma är att man då inte får bo i bilen. Bra om man reser hem eller flyger vidare några veckor. Vår är avställd så snart vi är på hemmaplan (mer än 15 dgr).
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Utökad husbilsförsäkring 185 dagar, gäller ej hemtransport vid sjukdom

Hej!
Ja priset gäller för en person. Jag tror inte det blir dubbelt så dyrt för två men jag frågade inte då det inte var aktuellt.
BBa.
 
Toppen