• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-uttag, någon som har alternativ?

F

F.d. 4220

Guest
Jag funderar på att sätta in USB uttag för att ladda saker som vill ha 5V (har omvandlare från 12v)
Jag har hittat denna, hos Kjell&co men jag hade gärna velat ha en med två USB.

Nån som vet om det finns något sådant? Elfa och Conrad har liknande varinter, men denna känns ändå som den som kommit närmast...

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Om det är mer än en, då tror jag att man kallar det för hubb. KjellCo har en sådan. Varför sätter du inte in 2 x samma chassikontakt som den du redan gillar?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Kan den här från Conrad fungera?

Om jag fattat det rätt så fungerar den utan extra transformator och tar man bort fästet så verkar det gå att montera den i en panel på max 15 mm.

Den är nog inte så diskret som man kanske skulle önska med sitt gummiskydd.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Tack för tipsen. En hubb kan jag inte bygga in lika lätt som jag tänkt mig.
Omvandlare, lik den från ebay, har jag redan (var otydlig i första inlägget). Nu leker jag med tanken på nästa steg. :)

En dubbel USB tar helt enkelt mindre plats än en enkel.

Motorcykelkontakten var jag lite inne på, men den ser lite klumpig ut.
Men hittar jag inget bättre är den ett alternativ.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Nu snackar vi, den skulle nog funka. Synd att de inte visar baksidan...
Skulle vilja veta hur kopplingen ser ut.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag hittade inga bättre bilder men lite bättre information på det här stället: SeaSea BÃ¥ttillbehör

Flatstift, men det står även max effekt 2,1A och det bör man nog beakta om man kopplar in två prylar. För laddning borde det räcka.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Det är 2 flatstift bak. Jag har satt upp några sådana uttag och använt båda som Pålle föreslår ovan.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

obs, en sk. hubb ger 5 på ett uttag ,använder man båda blir det 2,5 på varje , enl experter på ClasOlssons

Jag är inte riktigt med där, pratar du spänning eller ström? Om du refererar till kontakten Sjöberg länkade till, så klarar den 2,1 Ampere totalt, som jag förstod det, det borde väl innebära att den klarar att laddda en iPad (som behöver 2.1A) om man bara använder det ena uttaget. Men telefoner kan man koppla in en i vart.

Omvandlaren jag har ger 5V/5A, så den klarar mer än kontakten. Nu skall jag inte ha några större förbrukare där, så det skall inte vara något problem.

En annan fråga. Jag har köpt ett antal utanpåliggande cigguttag med en, två och tre uttag. Mer än hälften av dem klarar inte alla mina kontakter. De bottnar helt enkelt inte = ingen ström. Är det så usel kvalitet eller finns det flera standarder för såna kontakter?? Irriterande att installera en sådan och så går det inte att använda alla kontakter som borde fungerat.

Är det bara jag som har detta problem??

//Stefan
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Vi har alltid klarat oss med dubbel usb-uttag från cigarrett-tändaruttag. Kolla bara att den räcker för iPad. Dessa finns numera så små att dem sticker inte ut från cig.tändaruttaget.

Varför krångla till med extra....

Hälsn. jyrki
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag har ett par sådana fram i bilen, men där jag tänkt ha denna vill jag dra 5V direkt, då är det dumt att gå via 12Voltsuttag.
Jag vill helt enkelt rationalisera bort ciggutttaget.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Har den här...

NMIAB - AMPIRE USB Cigguttag laddare 12/24V> 2x USB, (max3.1A)

och extra uttag som bilden(ej standard)...för laddning av mobil, platta.
och ett uttag för GPS:en.
Tredje standarduttaget 19V servar bilkameran och laddning av blåtand högtalare under färd.
Fungerar för oss.
 

Bilagor

  • 12v.jpg
    12v.jpg
    80,2 KB · Visningar: 96

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag hittade inga bättre bilder men lite bättre information på det här stället: SeaSea BÃ¥ttillbehör

Flatstift, men det står även max effekt 2,1A och det bör man nog beakta om man kopplar in två prylar. För laddning borde det räcka.

Jag satte 5 st sådana i grabbens VW LT31 och skall sätta några även i min .
Fungerar mycket bra .
Vill du har mer foton så kan jag ta för dom ligger i garaget .
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Själv har jag monterat denna infällda fram på HB på högra och vänstara sidan för att slippa ha kablar överallt och två där bak vid sängen så man kan mobilen över natten.

De är kopplade så det alltid är stöm på dem vilket gör att alltid fungerar även om tänningen inte är på.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    11,1 KB · Visningar: 1.809
Senast ändrad:
Toppen