• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-fläkt för framrutan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi har varit i Ullared i helgen och varje morgon har det varit ca 1,5 dl kondens på framrutan som jag tagit bort med vår Kärsher skrapa .

Anledningen till fukten är ju kallt ute varmt inne och stillastående ventilation .

Igår köpte jag en USB fläkt på netonet för 49:- och hade den på instrumentbrädan och plisegardinen öppen ca 1 dm och inte en droppe vatten eller imma på rutan bara för man ventilerar den lite .
Så ser det lilla underverket ut . BASIC XL USB-FLÄKT Extremt tyst USB fläkt som kan riktas!

När det blir kallare använder vi också vintertäcke och även mot solvärmen på sommaren .
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Hej! Bengt-Åke.
Hur har Du kopplat in denna fläkt?Det står att den drivs med USB koppling. Det är det som gör mig undrande.:confused:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: USB-fläkt för framrutan

Jag var också undrande hur det fungerade men efter tips av Bengt-Åke så har jag köpt två fläktar och en usb-adabter med dubbla uttag. Kr 49,- /st för fläktar (netonet) och USB-adaptern för Kr 149,- (Kjell o Co)

Fläktarna är mycket tystgående och jag tror de blir bra att hålla framrutan fri från imma, i vart fall under dagtid då man står still och gärna vill ha utsikt genom framrutan.

billaddare-2xusb-5v-2000-ma-2000-ma.jpg basicxl-usb-flkt(157350)-Small.jpg basicxl-usb-flkt(157350)-Small.jpg Mått, fläkt: H 150, B 150 och djup 100 mm
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Jag fick ett löst USB-uttag av HBKarna Runar och Lovisa och det ser ut så här : USB Steckdose Dose Einbau Einbaudose 12Volt 31069 | eBay

Detta monterade jag in i ramen bakom stereon och det är ständigt ( ej på tändningen) 12 volt in och 5 volt ut på den , jag använder den även till ladda telefonen som jag även har som GPS .

Detta funderar utmärkt men dom som har extra stora rutor kanske får ha 2 fläktar på och då finns det ju USB-kopplingar som har 1 till 2 uttag , detta kan man ju prova sig fram .
 

Bilagor

  • P1010761 (Large).JPG
    P1010761 (Large).JPG
    171,2 KB · Visningar: 73
F

F.d. 18017

Guest
Sv: USB-fläkt för framrutan

Det finns en risk att usb från 12v bränner bort 7volt i ren värme för att driva din fläkt och att du därmed får en rätt slösaktig fläkt.
Elfläkt, 12 V - Biltema denna fläkt drivs på 12v direkt och borde teoretiskt ge bättre vind per Ah förbrukning.
kvalitet okänd.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Jag har Biltemas fläkt, men den väsnas och vibrerar. Sugproppen är totalt värdelös. Tanken var god men den går inte att rekommendera (möjligen reklamera). Jag sätter några kronor på usb-fläkten nästa säsong i stället.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Jag har inte märkt att det skulle bli något värme från något motstånd som då drar ner strömmen i det USB-uttaget .
Om det skulle dra ström hela tiden så borde jag fått startproblem när bilen stått ett antal veckor .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB-fläkt för framrutan

Selv om det er en linjær regulator til 5V så utvikler den svært lite varme, effekttapet er under 20% av uttatt effekt = fläktens forbruk.
Og for å kunne benyttes på en USB utgang så er det meget begrenset hvor mye strøm fläkten kan trekke. Du kan lage din egen usb-regulator med en 7805 krets, selv om den kan levere mer strøm enn du har lov til å trekke fra 2 usb-porter. Varmen som utvikles ved 1 usb-belastning er ikke større enn det kretsen tåler uten kjøling, med kjøling tåler den mye mer.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Hej!

Hur tror ni att det skulle funka med datorfläktar?
En del av er har ju installerat dom bakom kylskåpet för att förbättra kylningen där.

En fördel är ju att dom går direkt på 12 Volt.

Datorfläkt.jpg
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB-fläkt för framrutan

Det finns en risk att usb från 12v bränner bort 7volt i ren värme för att driva din fläkt och att du därmed får en rätt slösaktig fläkt.
Elfläkt, 12 V - Biltema denna fläkt drivs på 12v direkt och borde teoretiskt ge bättre vind per Ah förbrukning.
kvalitet okänd.

Jag sänkte spänningen från bodelsbatteriet till mina 12-V datorfläktar med ett antal seriekopplade effektdioder, som jag lödde in i en liten apparatlåda. Effektdioderna är billiga.
Detta ger ingen värmeutveckling.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Jag sänkte spänningen från bodelsbatteriet till mina 12-V datorfläktar med ett antal seriekopplade effektdioder, som jag lödde in i en liten apparatlåda. Effektdioderna är billiga.
Detta ger ingen värmeutveckling.

Roadglider
Vid användning av ex 2 st (eller fler, för ännu lägre fläktljud) 12 voltsfläktar kan man alternativt seriekoppla de båda fläktarna för att erhålla ½-fart (½ spänning 6v) på båda och genom detta använda energin effektivt för "fläktning", få lägre vindbrus från fläktarna och allt till en låg kostnad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: USB-fläkt för framrutan

Den är igång hela natten och jag ställer den precis ifram och låter pliségardinen vara öppen 5-10 cm så det blåser på rutan sen drar vi ju ner sängen för vi sover ju i den och på morgonen så kan det vara lite längst ut på kanterna men inte mera , innan så var det ju dyblött .
 
Toppen