• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdningsskydd till dashcam

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Funderar på att skaffa ett urladdningsskydd till min Dashcam när den är i parkeringsläge, typ denna.

Hade tänkt att ställa in den att bryta spänningen från startbatteriet till dashcam vid 12,75 volt (ca 95% kvar i batterikapacitet)
Med mitt startbatteri ger det ca 5 ampere om batteriet är fulladdat (ca 25 timmar dashcam drift).
Men frågan är om batterispänningen varierar/pendlar i värde så att det blir många från och tillslag, även om urladdningsskyddet har 6 sekunders fördröjning.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Ligg lite lågt med att låta kameran filma som ”övervakning” när du inte är i husbilen.. Kräver då helt plötsligt tillstånd och du riskerar få böter.

Du är i bilen..
"Kameran i bilen och på cykeln ska fästas på insidan av vindrutan eller på cykelstyret. Den är därmed uppsatt i förarens omedelbara närhet och manövreras av denne på platsen. Den är därför inte en övervakningskamera."

Du är ej i bilen..
Med övervakningskamera avses, enligt Högsta förvaltningsdomstolen, en kamera som är uppsatt så att den kan användas för personövervakning. Men det fordras dessutom att den inte manövreras på den plats där den är uppsatt eller via rörelsesensor.

Har själv just varit indragen i en sån situation där en person backade in i min bil och smet, blev dock filmad av min kamera som startade pga Collision warning ”skakning i bilen och kameran startar”.
Personen i fråga hävdade att kameran startade av rörelse och att detta var en övervaknings kamera vilket kräver tillstånd. En process under 7månader och jag fick bevisa att det inte var en övervaknings kamera utan att den startade av en kollision.
 
W

Weckman

Guest
Om jag har kameran inställd på att bara spara inspelning vid påkörning vad gäller då?

Den manövreras inte utan påverkas av åverkan/sabotage då.. Helt laglig användning.
DU måste bevisa att den inte spelar in på Motion control om någon nitisk person råkar se den eller vid en ev, skada. Collision warning får du använda, men vid en granskning/polisiär inblandning måste du lämna in hela SD kortet utan att ha raderat några filer.. Och suddat allas ansikten innan granskning, om dom inte givit dig ett skriftligt medgivande att få filmas. Då gäller det att bara ha påkörningsfilmer.. Det är en låååång process, men värt en del... Jag har tagit bort min rörelse sensor.. Och då räcker mitt inbyggda batteri i den ca 2 dygn
 
Toppen