• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdat startbatteri

H

Hubbe750

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 Power 157 hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 750 Toscana
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elsystem
Är det någon som har varit med om att startbatteriet laddar ur på 2 dygn?
Även när bilen är uppställd och ansluten till fast ström, 230 V.
Batteriet är ett syrabatteri på 100 Ah. Inget nytt har anslutits. Anslutningarna är i originalutförande.
Batteriet har blivit uppmätt och visar sig vara i god kondition och tar emot laddning. Bilen har konstaterats förbruka 0,4 Ah när den är uppställd. Det skulle matematiskt räcka till 250 timmar vilket gör drygt 10 dygn.
Jordningspunkterna i chassit har kontrollerats på verkstad och är OK.
Är det någon som kan lista ut vad det beror på att det laddar ur så snabbt.

Hubbe 750
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Kolla på på pluspolen på startbatteriet sitter en svart plastlåda bakom locket sitter 3 konstiga säkringar 1. 50 amp kommer från 220v genom blocket den brukar vara kass byta isåfall till 60 amp.om inte detta hjälper så misstänker jag att batteriet är kasst 1 cell är kass. Lycka till
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag skulle börja med att ladda batteriet och sedan lossa minuspolen eller pluspolen om det är lättare. Sedan låta batteriet stå och mäta spänningen då och då, för att se att det inte är ett inre läckage. Bly/syra-batterier kan bli så att de tar emot laddning och har ok kapacitet fast det internt fallit ner material från plattorna som ger ett högt läckage (ström) internt.
Fast 0,4 A (400 mA) strömförbrukning låter onekligen för högt, borde gissningsvis vara tiondelen. Mät upp strömmen och plocka ut säkringarna och sätt tillbaka en i taget och se vart strömmen går. Misstänkta saker, Larm, Bilradio, Antennförstärkare m.m. eventuellt likriktardioder i generatorn.
//Göte J
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Göte J skrev:
Jag skulle börja med att ladda batteriet och sedan lossa minuspolen eller pluspolen om det är lättare. Sedan låta batteriet stå och mäta spänningen då och då, för att se att det inte är ett inre läckage. Bly/syra-batterier kan bli så att de tar emot laddning och har ok kapacitet fast det internt fallit ner material från plattorna som ger ett högt läckage (ström) internt.
Fast 0,4 A (400 mA) strömförbrukning låter onekligen för högt, borde gissningsvis vara tiondelen. Mät upp strömmen och plocka ut säkringarna och sätt tillbaka en i taget och se vart strömmen går. Misstänkta saker, Larm, Bilradio, Antennförstärkare m.m. eventuellt likriktardioder i generatorn.
//Göte J[/quo

Om man har mer än ett bodelsbatteri så skall man koppla bort minus på alla batterier utom det man vill testa, mät vilospänningen på det batteriet som är uppkopplat till bodelen, det behövs 2 personer, en som mäter batteriets spänning och en som kopplar på diverse elprylar i bodelen, om batteriets spänning dyker under 10 volt så det troligtvis slut.

Upprepa på batteri nummer 2.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
pekke skrev:
Göte J skrev:
Jag skulle börja med att ladda batteriet och sedan lossa minuspolen eller pluspolen om det är lättare. Sedan låta batteriet stå och mäta spänningen då och då, för att se att det inte är ett inre läckage. Bly/syra-batterier kan bli så att de tar emot laddning och har ok kapacitet fast det internt fallit ner material från plattorna som ger ett högt läckage (ström) internt.
Fast 0,4 A (400 mA) strömförbrukning låter onekligen för högt, borde gissningsvis vara tiondelen. Mät upp strömmen och plocka ut säkringarna och sätt tillbaka en i taget och se vart strömmen går. Misstänkta saker, Larm, Bilradio, Antennförstärkare m.m. eventuellt likriktardioder i generatorn.
//Göte J[/quo

Om man har mer än ett bodelsbatteri så skall man koppla bort minus på alla batterier utom det man vill testa, mät vilospänningen på det batteriet som är uppkopplat till bodelen, det behövs 2 personer, en som mäter batteriets spänning och en som kopplar på diverse elprylar i bodelen, om batteriets spänning dyker under 10 volt så det troligtvis slut.

Upprepa på batteri nummer 2.


Jag ändrade hit ådit.
Bry er inte om det.
Kolla batterierna om de funkar annars byt batterier.
 
H

Hubbe750

Guest
biancoL skrev:
Kolla på på pluspolen på startbatteriet sitter en svart plastlåda bakom locket sitter 3 konstiga säkringar 1. 50 amp kommer från 220v genom blocket den brukar vara kass byta isåfall till 60 amp.om inte detta hjälper så misstänker jag att batteriet är kasst 1 cell är kass. Lycka till
 
H

Hubbe750

Guest
biancoL skrev:
Kolla på på pluspolen på startbatteriet sitter en svart plastlåda bakom locket sitter 3 konstiga säkringar 1. 50 amp kommer från 220v genom blocket den brukar vara kass byta isåfall till 60 amp.om inte detta hjälper så misstänker jag att batteriet är kasst 1 cell är kass. Lycka till


Tack för tipsen.Hoppas det funkar.
 
Toppen