• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urblåsning av vattenslangar inför vintern

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej! I bruksanvisningen för min Burstner Nexxo Family står det att man skall "blåsa ur" vattenledningarna/slangarna inför vintern. För ett par år sedan fick vi erfara vad det innebar att inte göra detta. Kranarna lossade då från sina fästen och fick repareras.

Nu undrar jag: Hur "blåser" man bäst ur slangarna? Behöver man en kompressor? Vilken sorts? Och VAR blåser man? Alla tips är välkomna!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Här kommer du att få massor av tips:)
Både suga ur vatten och blåsa ur vattnet! Jag har alltid nöjt mig med mun metoden, alltså blåsa ur själv, alltså direkt på kranarna samtidigt brukar iaf jag vrida på kranen mellan kallt och varmt! Sen var det någon eller några som tipsade om att först blåsa upp en ballong och sedan trä den på kranarna.......tjoff!
Eller en med hjälp av en kompressor där man kanske skall vara bra försiktig!

Vi brukar även ta en sista tur innan avställning med ALLA kranar och ventiler öppna för att bästa fall få ut så mycket ur tankarna! Rätt smart att tömma så mycket det går innan "åkturen", annars kanske nån blir förbaskad;)

På den turen brukar vi också maxfylla bränsletanken för att minimera kondens, vet inte om det är superviktigt men så gör vi!

Lycka till:)
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Jag brukar också nöja mig med att blåsa med munnen samt fylla avloppen med spolarvätska, den samlas då om det råkar finnas låga lukter i slangar för att minska frysrisken här.

Det brukar funka, har inte fått byta något ännu.

//Mattias
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

:)Hei!

Jeg benytter en fotpumpe beregnet for luftmadrasser. Den har flere tuter, så
jeg blåser tørt i kranene skifter tut og blåser tørt i avløp for vasker og dusj.

Har fungert greit i mange år, også når bilen sto lagret ute om vinteren.

Et annet bra tips er å gni inn alle gummilister rundt vinduer og luker samt alle
dørlister med silikon.

Lykke til!

Hilsen Regent.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Använder också sugtekniken. Om man inte har behov av speciell våtdammsugare av andra skäl, klarar man sig bra med en enkel grovisburk och en vanlig dammsugare.
Jag använder en bit gummislang (evakueringsslang från biltema) som passar till grovisens rör, för att täta emot kranarna. Grovisröret passar perfekt till avloppen. Brukar få ut en dryg halvliter på det sättet.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Om man har backventil för att tömma slangarna så funka det inte då är det bättre att suga, tänk på fickor(svackor)i slangar och rör dit rinner vatten ner och fryser. Tänk på riskerna när ni använder husbilen på höst och vår, när det finns frostrisk, använder man husbilen en helg och ska använda den nästa helg så bör man se till att en är uppvärmd eller så tömmer man alla ledningar för att inte riskera frostsprängningar.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Hej...Anledningen med spolarvätska el. glykol i vattenlås är för att förhindra sönderfrysning...Spolarvätska är nog miljövänligare än glykol om du frågar mig...Lika viktigt som att tömma vattenslangar...
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Använd INTE glykol utan spolarvätska!
Djur slickar gärna i sig glykolen då det är sött. Mkt giftigt för djuren. Lätt hänt att något hamnar på marken förr eller senare.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Använd INTE glykol utan spolarvätska!
Djur slickar gärna i sig glykolen då det är sött. Mkt giftigt för djuren. Lätt hänt att något hamnar på marken förr eller senare.

Glykolen drar till sig de söta små Mössen och det vill vi ju inte. Även om Mössen plågar oss så skall inte vi plåga dem och andra djur.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Urblåsning av vattenslangar inför vintern

Nästan samtliga husbilar jag har köpt, så har färskvatten systemet varit sönderfruset, ofta även VVB.

Jätte trist och tidskrävande att laga. Men oftast inte dyrt. Jag brukar då kolla allting samt montera extra avtappning där slangarna bildar en kraftigare böj. Ibland räcker det att hänga upp slangarna och sätta fast dem mot väggen för att få fall.

När jag sedan tömmer, öppnar jag allt och låter det självrinna. Sedan stänger jag allt och öppnar kranen längst från pumpen och kör med pumpen, växelvist med kallt och varmt. Sedan nästa tapppunkt osv. sist den vid pumpen. Jag har en membran pump som tål torrkörning och den pumpar ju lite luft också. Någon toakrök har jag inte, rakt fall till tanken.

Proceduren tar ca 10 min, och jag har aldrig råkat ut för frysta rör eller dylikt. Föreberedelserna som jag vidtagit var värda besväret....
 
Toppen