• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärmning med elfläkt

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har nu under senaste två vintrarna varit ute med husbilen både i alperna och i svenska fjällen (nu senast vecka 8 i Tandådalen :)) och allt fungerar bra. Kul är det dessutom!

Uppvärmningen med Truma C4002 luftvärme har fungerat förträffligt och det enda som egentligen retat mitt öga och tekniska sinne, är det där fläktelementet som vi haft stående på golvet. Det har vi låtit gå på dagtid för att spara dyra gasoldroppar (för det går ju åt lite gasol när kvicksilvret pendlar mellan -15 och dryga -25). Funkar bra men tråkigt att behöva ta upp golvyta med detta element och dessutom är det inte helt ljudlöst (vilket hustrun nogsamt påtalat...:)).

Jag har letat överallt i både husvagn-/husbil- och båt-litteratur, varit i kontakt med företag som säger sig ha lösningar till Truma men jag har egentligen inte funnit något lyckat hittills att ersätta fläktelementet med....förrän nu!

Satt och surfade under slutet av veckan i Tandådalen och hasplade över en sida med
något engelskt påfund som heter Myson Kickspace 500E (finns även svensk agent men rätt dyr där). Kickspace är en liten låda med elektrisk värmeelement och tyst fläkt som normalt sett skall byggas in i sockeln under ett golvskåp i exempelvis kök (för att se till så att man får varma golv). Varje person som besökt det vackra Ö-riket GB kan ha viss förståelse för att just denna produkt utvecklats i England :).
Som sagt skall den vara riktigt tyst, håller ganska minimala mått och väger dessutom litet och den kan styras med en liten kabelansluten termostat som man sätter på vägg. Som grädde på moset kan den dessutom fås med olika färg på fläktgallret för att passa inredningen.
Verkar vara en enkel uppgift att bygga detta i en förvaringslåda i husbilen. Bara att ta upp ett hål 466 x 99 mm på lämpligt ställe. Bygger bara 300 mm djup.

Skulle förvåna mig om jag är ensam om dessa mina tankar, så jag delar med mig och hoppas givetvis att någon mer kan dra nytta av det.

Här en adress http://www.myson.co.uk/downloads/Fan_Convector_KICKSPACE.pdf för den nyfikne.

Jag har nu beställt mitt aggregat i England till en rimlig peng och ser fram emot att få detta löst en gång för alla och på ett bra sätt.

Tag vara på möjligheterna !
 
F

F.d. 5941

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Har kollat lite i min bil nu, kommer inte funka där

Min truma har 4 utlopps slangar direkt från pannan.:(

Får komma på någonting annat sätt..
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Verkligen otroligt roligt att tråden lyckas engagera så stora massor !

Jag väntar leverans av min Myson lösning och skall givetvis se till att
dela med mig av mina erfarenheter.

Det är uppenbart att det finns flera bra lösningar. Skönt att vi hjälps
åt att vidareutveckla detta område. Det finns helt enkelt massor att göra...

På återseende!

Bo-Lennart
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Jag lovade att återkomma avseende mitt Engelska påfund Myson "Kickspace 500".

Beställde från PlumbNation Ltd (på nätet) och betalade i FÖRSKOTT...:) funkade bra.

Lite lång leveranstid och ett par fundersamma dagar om jag gått på en blånit...
men med lite vanlig småländsk vänlighet kommer man tydligen långt (ta Eskil Erlandsson som ett gott exempel !).

Leverans i förra veckan med kurir och under helgen monterades detta påfund i trappsteget mellan sittgrupp och köksdelen. Monterade bort befintligt sättsteg och tillverkade ett nytt i ren mahogny för att få fortsatt bra stöd även med ett uttaget hål om 95 x 322 mm i densamma. Faktiskt ingen större match utan att efter 4 timmar så var allt på plats.
Klart för test och... ljudnivå som i mina bästa förhoppningar. Absolut i klass med Truma på lågvarv och det är faktiskt i stort sett obefintligt.

Fläkten har två värmeeffekter och möjlighet till bara fläkt utan värme (två hastigheter dessutom).

Har även valt att montera original Myson termostat som du ser till höger i bild.
Den var faktiskt löjligt komplicerad och monteringsinstruktionen stämde inte med verkligheten på någon punkt. Rekommendation, om du är nyfiken på lösningen så låt bli denna termostat och köp istället lokalt en vanlig standard termostat för styrning av 220V
och sätt på anslutningskabeln. Det blir både billigare och enklare.

Jag är uppriktigt glad för denna lösning då den passar perfekt på en plats och i ett utrymme som är helt omöjligt att utnyttja på annat sätt. Dessutom en lättviktare med sina ca 3 kg.

Nu är ju våren på gång så värmare är kanske inte det första man vill fundera över just nu...

Ha en riktigt trevlig vår och sommar och vem vet, kanske vi möts!

Mvh/Bo-Lennart
 

Bilagor

  • Eura 002.JPG
    Eura 002.JPG
    1,8 MB · Visningar: 43
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Var ju ett bra utrymme för monteringen men hur har du ordnat med tillluften till fläkten. Verkar på bilden som de yttre båda gallerdelarna inte utnyttjas...skymtar trä bakom?

Roadglider
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Hej!

Uppmärksamt av dig :)

Fläkten är avsedd att byggas in i en sockel, där tilluften alltså måste tas framifrån normalt sett. Därav "gälarna" på gallret.
Då min lösning ger fläkten tilluft från utrymmet i dubbelgolvet (bakom sättsteget) så behövde jag inte ta upp de extra hålen men jag valde ändå att behålla "grillen/gallret" i stort sett intakt.

Med vänlig hälsning

Bo-Lennart
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Truman sitter precis under. Från den går slangar till el-fläkten och från den till installerade slangar som går till alla utblås.

Hej Perpott!
Är också intresserad av Heat 1500. Hur hanterar du din serieinstallation i praktiken? I ett Alde-system prioriteras ju el och gasen går in vid behov. Kan du få samma effekt genom att laborera med termostaten. Samtidigt har du ju 3x3 olika inställningsmöjligheter på Heat-termostatet och på det sedan Trumans. Och om Tuman måste in och hjälpa till blir det inte en väldigt massa blås i rören om Truman drar på när Heats maxfläktläge och maxvärme inte räcker till. Enligt deras manual skall man ställa in Truman på mycket fläkt för att undvika överhettningi Heat, men det låter ju inte så skoj ljudmässigt. För mig verkar en parallellkoppling med y-anslutningar på det gamla systemet som bäst, om nu rören bara kan hantera alla fläktar...

Anders
 
F

F.d. 24476

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Hej
Kan du skicka fler bilder på din installation av Heat 1500? Funderar på att köpa en likadan.
Hälsningar, Per Widén
 
Toppen