• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärmning med elfläkt

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har nu under senaste två vintrarna varit ute med husbilen både i alperna och i svenska fjällen (nu senast vecka 8 i Tandådalen :)) och allt fungerar bra. Kul är det dessutom!

Uppvärmningen med Truma C4002 luftvärme har fungerat förträffligt och det enda som egentligen retat mitt öga och tekniska sinne, är det där fläktelementet som vi haft stående på golvet. Det har vi låtit gå på dagtid för att spara dyra gasoldroppar (för det går ju åt lite gasol när kvicksilvret pendlar mellan -15 och dryga -25). Funkar bra men tråkigt att behöva ta upp golvyta med detta element och dessutom är det inte helt ljudlöst (vilket hustrun nogsamt påtalat...:)).

Jag har letat överallt i både husvagn-/husbil- och båt-litteratur, varit i kontakt med företag som säger sig ha lösningar till Truma men jag har egentligen inte funnit något lyckat hittills att ersätta fläktelementet med....förrän nu!

Satt och surfade under slutet av veckan i Tandådalen och hasplade över en sida med
något engelskt påfund som heter Myson Kickspace 500E (finns även svensk agent men rätt dyr där). Kickspace är en liten låda med elektrisk värmeelement och tyst fläkt som normalt sett skall byggas in i sockeln under ett golvskåp i exempelvis kök (för att se till så att man får varma golv). Varje person som besökt det vackra Ö-riket GB kan ha viss förståelse för att just denna produkt utvecklats i England :).
Som sagt skall den vara riktigt tyst, håller ganska minimala mått och väger dessutom litet och den kan styras med en liten kabelansluten termostat som man sätter på vägg. Som grädde på moset kan den dessutom fås med olika färg på fläktgallret för att passa inredningen.
Verkar vara en enkel uppgift att bygga detta i en förvaringslåda i husbilen. Bara att ta upp ett hål 466 x 99 mm på lämpligt ställe. Bygger bara 300 mm djup.

Skulle förvåna mig om jag är ensam om dessa mina tankar, så jag delar med mig och hoppas givetvis att någon mer kan dra nytta av det.

Här en adress http://www.myson.co.uk/downloads/Fan_Convector_KICKSPACE.pdf för den nyfikne.

Jag har nu beställt mitt aggregat i England till en rimlig peng och ser fram emot att få detta löst en gång för alla och på ett bra sätt.

Tag vara på möjligheterna !
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB
Här finns något som jag tycker är bättre i så fall, då får man ju ut värme överallt.

Tack för detta tipset, det är mycket intressant.

Har du någon aning om prisbilden?

När man tittar på bilderna så verkar det inte vara några problem att montera själv, vet du något om detta?

//Tommy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med kylfläkt

Tack för detta tipset, det är mycket intressant.

Har du någon aning om prisbilden?

När man tittar på bilderna så verkar det inte vara några problem att montera själv, vet du något om detta?

//Tommy

Hej!!!
Det finns en dansk företag som säljer liknande värmefläktar som ovan men kommer inte i håg vad dom hetter, och priset var nästan hälften.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB
Här finns något som jag tycker är bättre i så fall, då får man ju ut värme överallt.

Tanken verkar ju god, men säkerligen inte så lätt att få till en snygg installation i de vanligtvis trånga utrymmena runt en Truma-värmare.
Slangarna och de nya anslutningarna speciellt Y-kopplingar kräver ordentligt med utrymme.
Så det första alternativet i tråden verkar klart enklare och detta påverkar heller inte den ordinarie gasdriften av Truma-värmaren.
Om inte slangarna förses med stängbara ventiler kommer väl de båda systemens luftintag fungera som "extra" stora utblås av varmluft vid enkeldrift!!! Utan dessa ventiler blir det säkert varmt och skönt i utrymmet, där aggregaten står, men det är väl inte avsikten.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Många värmare sitter ju i skåp och under sängar, så det bör inte vara allför stora problem, den är inte särskilt stor, och slangarna går att dra ihop ganska bra. Lösningen är ju mycket bättre när värmen kommer ut i det ordinarie värmesystemet, så slipper man frysrisk i vatteledningarna, och värmefördelningen blir ju mycket bättre!
 
S

solid

Guest

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Många värmare sitter ju i skåp och under sängar, så det bör inte vara allför stora problem, den är inte särskilt stor, och slangarna går att dra ihop ganska bra. Lösningen är ju mycket bättre när värmen kommer ut i det ordinarie värmesystemet, så slipper man frysrisk i vatteledningarna, och värmefördelningen blir ju mycket bättre!


Körde extern elfläkt tillsammans med Truman när vi var i Idre förra veckan och kan intyga att det kan skapa problem. För att spara på gasen körde jag på fläkten på max (2kW) och gasen ganska lågt. Fick problem med frusna avlopp och även färskvatten pga av för låg gasvärme (tankarna värms bara med gas, ingen eluppvärmning). Inga problem att lösa propparna med mer gasvärme men det visar på svårigheten att hitta en bra balans vid -15 - -20 grader. Kan tänka mig att problemet är det samma för en fast monterad fläkt modell UK. Men att montera Växjö-lösningen känns också överkurs (om man inte tänker behålla bilen i många år förstås), kan tänka mig att man får många gastuber för priset av den installationen (Redigering: 30 tuber á 400 sek om kostnaden är 12 kkr).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppvärmning med kylfläkt

Sen finns det Dometic AC med värme. Frakten till Sverige kostar 70€
Klimaanlage Dometic HB 2500 Campingplus.de der preisgnstige Campingshop | Details

Ett bra men dyrt alternativ, som kräver nya slangdragningar och nya utblåsventiler. Inte så lätt att göra snyggt, om det görs i efterhand. Men man får ju en fin AC också. Kräver även stort utrymme för aggregatet.
Är ju egentligen inget alternati för att komma ifrån ljudet av en lös värmefläkt, som var trådens första inlägg. Uppvärmning med elfläkt

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Husvagssvensson i lidköping har en nästan helt tyst norsk elfläkt för 500 kr.
Den låter mindre än fläktvärmen och har termostat. Fläkten är mycket tyst och rejält byggd detta löser ljudproblemet men tyvärr inte spridningen av värmen även om fläkten blåser rejält på högsta hastighet.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Om jag har förstått det rätt från andra trådar är de inte några bra värmare, och ger samma problem som en lös fläkt, värmen kommer inte ut i det ordinarie värmesystemet?!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Om någon monterat in värmaren från Ingenjörsteknik i Växjö i sin husbil skulle det vara intressant med lite bilder och erfarenheter av detta.

Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Såg den danska monteringen av elvärmaren. Dom verkade att plugga igen en slang i ordinarie system. Vet inte vilken, men tänk på att iget av utloppen från Truman får blockeras. Risk för överhettning och driftstopp vid gasdrift.
Värmaren kopplas tydligen in på en slang från Truman Och detta ger ju inte de fördelar som många påpekat, när samtliga värmekanaler på något flödestekniskt fungerande sätt månne kan utnyttjas.
Med ett utblås lutar jag nog åt förslaget i trådens början.

Roadglider
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Om du sätter in ett extra "Y" i utloppet från pannan bör du få värme i hela systemet? Kan ju behöva modifieras beroende på den aktuella slangdragningen i bilen?!
 
Toppen