• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan ! Är det någon/några som har erfarenhet av att väga upp husbil, vi har en Elnagh 81 Magnum 2012 med Fiatchassi och totalvikt 3.500 Kg och som jag har förstått måste man ha ett Coc-Certificat och efter kontakt med agenturen/återförsäljaren i Tenhult kan detta bara fås av tillverkaren som då föreskriver ombyggnad av "lillsoffan" till en femte bältesplats, dyrt och krångligt tycker jag. Frågan är om det över huvud taget går att göra uppvägning med tillhörande reg. bes. utan Coc. eller om man kan få tag på ett blankt Coc ???:wideeyed:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Kan bara svara för hur det funkade med vår Dethleffs -14. Fick ett intyg från tillverkaren att det inte fanns några hinder att öka totalvikten till 3850kg. Fick även ny typskylt med vikt att sätta på bilen. Dragvikten minskade med 100kg men det är inget som berör oss då vi inte har drag.
 

aa2an

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
5878
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Vi har vägt upp vår Eriba Car från 3500 kg till 3850 kg . pratade med Husbilslandet bilen köpt där de fixade ett intyg och ett klistermärke med den nya vikten (1000 kr ) . Sen var det bara att boka tid för reg.besiktning ( 1100 kr .)Nya papper på bilen kom från transportstyrelsen .
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Uppvägning

Vi har vägt upp vår Carthago från 3850 kg till 4000kg.
Fick byta torrosionsstavarna bak till lite kraftigare.
Jobbet gjordes av Bossings.
Ville ha upptill 4250 kg men där sa Alko ifrån har med chassi att göra.
har dock kollat lite i Tyskland och där kan man väga upp bil med lika chassi till 4250 kg.
Så man kan ju fundera.:confused::rolleyes:
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Uppvägning

Hejsan ! Tack för svaren, men "Smålänningen" och "aa2an" var Era Cocintyg inte förbundna med några som hels åtgärder/förändringar ???
Med vänlig hälsning
Hasse & Ingegerd:wideeyed:
 

aa2an

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
5878
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Nej , som sagt fick ett intyg som Husbilslandet fixade sen bara reg. besiktning på Besikta i Karlstad .
 
F

F.d. 27321

Guest
Sv: Uppvägning

"Smålänningen"
Vart ringde du för att få tag i coc-dokument och vad kostade det?

Mvh Patrik
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Uppvägning

De båda axelvikterna på mitt registreringsbevis blev tillsammans 3850Kg, så jag hörde av mig till importören (Bengt i Örkelljunga) och beställde ett CoC genom dem. De kontaktade fabriken som skickade mig ett nytt sådant (och det fick jag betala ca 3500Kr för).

Så hur lätt det är att väga upp beror på chassi och tillverkare.
I en del fall går det inte...

Att blanda in antalet bältade platser verkar väldigt underligt.
Hade de hänvisat till saker som berör vikten, som fjädring, broms och stötdämpning hade jag förstått det.

//Stefan
 
Toppen