• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej. Det får sannerligen räcka nu. Energipriset, det gäller, bensin, diesel. Det är ju skatt det mesta. På en liter bensin för 15:- är det cirka 9:- i skatt. Hur kan man lägga moms på skatten?
Man måste nog ge tillbaka lite till bilisterna. Vi har varit en mjölkko åt staten i alla år.
Det ska inte bara vara höginkomsttagare som ska ha råd att köra bil. Resurserna som finns på jorden är till för alla.


kämpa på!:music-icon:
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag tror inte våra politiker, oavsett parti, har insett vad galopperande bränslepriser får för verkningar i längden.

Alla varor som transporteras, inklusive mat, blir dyrare. Visserligen får man in lite extra moms på det, men svenska producenter slås ut.
Jag har själv en bonde till granne som lagt av med kreatursuppfödning p g a bl a höga dieselpriser.
Han hade orimligt långa arbetsdagar för att få det att gå ihop, och har nu sålt traktorn och skaffat sig ett 8 till 5-jobb "i stan". Han har även slutat med snöplogning då det inte lönar sig.

Folk i "obygden" som pendlar långa sträckor till jobbet finner det inte längre lönsamt att jobba då stora delal av lönen går till att transportera sig till och från jobbet. Då är det mer lönsamt att gå på A-kassa eller sjukersättning od.

Gud hjälpe svenska folket om miljötalibanerna får mer att säga till om.
Upplysningsvis kostar dieseln ca 12,70 kr i Spanien i dag.
Men som alltid tror våra svenka politiker att det är vi svenskar som skall rädda världen från miljöförstöring.
//W
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Vi är på väg mot 20:-/lit. nu. I dag sprängdes 16:-:sgränsen och detta utan att det hörs några större protester.
Dom stackarna som pendlar långa sträckor får väl snart förbereda sig på att gå till AF istället.
Värmlänningarna blir kanske dom första efter vad som skrivits.
Hur är det med politikerna och deras brist på intresse? Har dom egna pumpar utanför riksdagshuset som är skattebefriade för dom, eller....?

Hälsn
Ronny
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Politiker åker Taxi, och har inte en aning om Bränslepriser, det betalar vi så varför bry sig.:mad::mad::mad::mad:

En som har 9 mil en väg till Jobbet.

C
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag knyter händerna i byxfickorna, det är ändå ingen som bryr sig om vad jag tycker.:wink:
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nylind och Decker:
Jag blir förvånad över det som ni skriver: Att ingen bryr sig och att vi inte skall bry oss om vad politiker tycker. Så lätt tycker inte jag att man får ge upp.
Tycker inte ni att man kan påverka någonting alls? Nylind har 9 mil till jobbet och ändå vill han inte göra något. Jag blir alldeles stum av förvåning att någon/några nöjer sig med det.
Hur gör ni när det är val till kommun och riksdag? Det är ju där den största chansen finns att påverka. Tar ni inte den chansen?
Vad tycker ni andra?

Ronny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Har tyvärr inte hört något politiskt parti tala om sänkta bränslepriser.
Förresten inte bra för blodtrycket att bli upprörd.

En gång i tiden innan valet 06 var det KD-ledaren som var upprörd över bränslepriserna(c:a 13:), men så fort han hamnade i regeringen vek han sig, för direkt vid nyår höjdes priserna.

(Ja "Vilgot" kunde inte utläsa något konstruktiv förslag i ditt inlägg utan du var bara upprörd över att inte jag brydde mig.)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det får vi verkligen hoppa. MEN ett valfläsk är tyvärr inget värt.
KD gick ut med i förförra valet att de skulle "jobba" för att sänka bensin/dieselskatten. KD låg då som nu väldig illa till och skulle troligen ha åkt ur Riksdagen.
Då räddade de sig kvar men så kom det underliga i kråksången. EN vecka efter valet så uttalade sig en KD,are ur partitoppen att Hör och häpna följande.
Vi har nu fått nya uppgifter som gör att vi inte kan föra frågan om sänkta bränsleskatter i Riksdagen

Då är frågan, vad var det som plötsligt dök upp som ändrade detta.

Naturligts var det valfläsk för att rädda KD från att åka ut.

Vi skall tänka på att ca 1,800000 (en miljon åttahundar) personer skrev under uppropet Bensinupproret klar den absolut största proteslista i Sveriges historia.
Vad hände:confused:

Inget, ansvarig Minister ville knappast en ta emot delegationen som skulle överlämna detta.:mad::mad:

Media var tysta, mycket tysta, men skulle 500 pers. skriva på en proteslista vad det än gäller så är mediedrevet igång.
Det är tydligen inte politiskt korrekt att anse att bränslespriset urholkar svensk folkets ekonomi:rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Förresten så är det även så att vid val kan man kryssa för de politiker som man anser borde komma in i riksdagen, med politiker som jag anser inte borde komma in i riksdagen kan jag inte stryka utan att röstsedeln blir ogiltig, knepigt men det skyddar definitivt oönskade politiker.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Vet inte om jag vågar skriva detta här ..... men OK

Var på en föreläsning för någon vecka sedan där en expert på våra olika energislag berättade om för och nackdelar.

Han nämnde i förbigående att bensin och olja egentligen är för billig, den bär inte på långa vägar sina egna kostnader. Om man räknar in miljöeffekter, försurning, man kan t.ex. räkna in kostnaderna för krigen i Kuwait och Irak mm. så borde oljan vara ännu dyrare.

OBS! Detta är inte mina teorier så skäll inte på mig.

Sedan kan man ju fundera över pris kontra förbrukning. När jag bytte bil sänkte jag min förbrukning med hälften. Tack vare detta kör jag billigare nu per mil än tidigare trots det för oss sett höga priset.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Men de var ju bra då Håkand:) Då är ju allt frid och fröjd.
Visseligen straffas vi men skyhöga skatter på bränslet till våra fordon men vad gör väl det. Köp en bil för 500 tusen kronor som går på EL och du har låga milpengar, va bra:music-icon:

Men räntar sig den inverteringen under din livstid:rolleyes:

Tror inte det, men OK acceptera att politikerna mjölkar oss bilister, Tarnsportnäringen och allt som skall transorteras för att vi skall kunna leva.
Allt detta får vi konsumenter betala. Dyra transporter = dyrare varor i butik.

Snart blir det så att inkomsten av arbete går åt att betala transport ToR jobbet, skatt och hyra,.
Sverige har en bra ekonomi men svensken har ingen köpkraft:mad:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jo om någon missat Att "Tolgfors" har slutat självmant!!!!!!!!!!!!
Vad kostar det i skatt & moms pengar, hur länge skall dessa "töntar" få hålla på!????????????????????
& då nämnde jag inte "Sahlin" & efterträdaren!!!!!
Mvh.
 
R

Resenären

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

När jag sitter här på kammaren och läser om frustrationen över bensinpriset, så funderar jag över varför svenska bilister är så lugna, istället för att göra som franskmännen, parkera på vägarna och orsaka kaos. Vi är inte mycket för civil olydnad i detta landet.

Ett exempel på civil olydnad vore nu när vi skall deklarera, att alla bilister gjorde avdrag för skatt och försäkring på bilarna, som protest!

Det är inte olagligt att göra avdrag för verkliga kostnader som man haft och har kvitto på. Visserligen kommer avdraget att strykas, men det kommer att ställa till med en massa jobb för skattemyndigheten.
Samtidigt skall man givetvis motivera avdraget, att det görs på grund av de dyra kostnaderna för bensinen under övrigt, så protesten går fram!:twitcy:

PS Hr du redan deklarerat men vill vara med i protesten, så kan du fortfarande gå in på nätet och ändra i deklarationen!
 

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej

Här har jag hittat en Skattekalkylator från Jet vilket visar att styvt hälften är skatt av det vi tankar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Resenaden.
Det kanske vore ett sätt att "slå tillbaks". Som du skriver det är inte olagligt att göra avdrag i deklarationen om man har haft en faktisk utgift.
Naturligtvis blir det avslag men som sagt massor av jobb för Skatteverket;)
Kanske det gör att budskapet går fram till "de som bestämmer":D

Då blir det protest på "svenska" inga skittunnor framför Riksdagen:twitcy:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Massor av jobb för skatteverket - tja det kanske betyder att dom måste anställa flera för att klara av jobbet = högre skatt på sikt.........................
:cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Är ni medvetna om att det finns milijoner mänskor som inte har råd att köpa bränsle... en liten tanke bara...:wideeyed:
Kannske ingen skulle har råd... det hade varit rättvist....:twitcy:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Är ni medvetna om att det finns milijoner mänskor som inte har råd att köpa bränsle... en liten tanke bara...:wideeyed:
Kannske ingen skulle har råd... det hade varit rättvist:twitcy:

Förmodligen har de då ingen bil heller och därmed har de inget problem där. De betalar inte heller skyhög enerigskattskatt:rolleyes:

Jaha men då är det väl bara att konstatera att det är rena idiotin att åka omkring i en Husbil för det är väl rena nöjetsåkningen eller:rolleyes:.

Det som anser att det är OK att vi har dessa höga engeripriser som urholkar vår eknonomi varför är ni aktiva i denna klubb:confused:

Sluta köra fordon som behöver fosila bränslen, Åk tåg och cykla eller fotvandra.
Konstig instälning av vissa Husbilsägare:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

det här är faktiskt lite roligt....som herman lindkvist sa en gång, skillnaden på fransoser o svenskar är att fransmännen verkligligen ser till att det blir protester medans svenskarna pratar o pratar vid köksborden o på sin höjd sätter en dekal i bakrutan på bilen.


obs...ett citat från hermans egna ord, men jag är benägen att hålla med honom till jag ser annat.
 
Toppen