• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det finns hela tiden ett "hot" att det o det kan hända. Prislappen på vårt bränsle är inte särskilt högt utan det är skatt o skatt på skatten och andra pålagor , det märkliga när man läser här på forumet tycker många att detta är helt OK att vi ska betala 56% av literpriset i skatt. När jag tog mitt körkort kostade dieseln 27 öre och bensin 87 öre, min undran är varför dessa har samma pris eller dieseln dyrare i dag. Förmodligen tillgång och efterfrågan. Hänger mer än gärna med att vi åtminstone börjar fundera att ta nävarna ur byxfickan. Häggen i soliga Umeå
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55422

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Priserna för bränsle tämligen lika i Europa. Lite billigare i Österrike.ok med bojkott men då ska inga bilar tanka på två veckor så får du se att det ger resultat.Men hur ska du nå denna enighet??? En sak till: all snack om miljöbilar finner jag förkastligt. Det finns definitivt inga !! All snack om elbilen ! Vart kommer elen ifrån ? Kärnkraften ?? De avfallet är det värsta vi producerar!!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

En sak till: all snack om miljöbilar finner jag förkastligt. Det finns definitivt inga !! All snack om elbilen ! Vart kommer elen ifrån ? Kärnkraften ?? De avfallet är det värsta vi producerar!!!

Årets bil (Opel Ampera) är en laddhybrid med en liten bensinmotor som genererar ström. En liten diesel är kanske ännu effektivare och kan köras på bränsle från skogsprodukter. Bränsleförbrukning 16 centiliter/mil.

Lite dyr idag men billigare i massproduktion.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nya kandidater till styrelseposter ger sig in i storpolitiska teorier om hur oljemarknaden kan komma att utvecklas och påverka vilket pris vi HBK-medlemmar ska betala vid pumpen.

Förskräckes Du, lilla människa av dessa profetior! Men sätt inte in din annons om försäljning av din HB än!

Jag hävdar fortfarande, att det inte är diverse lokala kriser i världen med eventuella och tillfälliga försök att stänga av transportvägarna för världens oljetransporter (av vilka Hormuz-sundet bara är ett ex), som ens nämnvärt kan påverka blodflödet för "det svarta guldet" till världens alla länder. Det tillåter helt enkelt inte världens stormakter resp OPEC att ske.

Jag anser fortfarande, att det är ländernas extrema skatteuttag på drivmedel, som drabbar den lilla människan - även i Sverige. Skillnaderna mellan de olika politiska partiernas förslag hur stor beskattningen ska vara, hur privatbilismen ska få utvecklas, och hur skatteintäkterna ska användas mm är i stort sett försumbara.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Årets bil (Opel Ampera) är en laddhybrid med en lite Merprisetn bensinmotor som genererar ström. En liten diesel är kanske ännu effektivare och kan köras på bränsle från skogsprodukter. Bränsleförbrukning 16 centiliter/mil.

Lite dyr idag men billigare i massproduktion.
Hej Knarrevik, du får nog "värdera" dina källor/artiklar/tankar mer innan du ser dem som om vore de "sanningar"!
En laddhybrid är och förblir av naturliga skäl dyrare än ett fordon som drivs med "enbart en enda kraftkälla, antingen med förbränningsmotor eller eldito". Merpriset för en "hybrid" handlar rimligen om 50-150 Tkr, beroende på kundens fordonskrav och "plånbok"!

Bränsleförbrukningen (0,16) som du uppger, gäller enbart för "korta specialkonstruerade (begränsade)" körcykler. Vid långkörningar får denna Opel Ampera (som fö kostar ca 450 Tkr) en helt normal/om inte tom högre "soppaförbrukning" än en normal förbränningsmotorbil! Detta bör ses mot bakgrund av bla hybriders högre fordonsvikt; pga dubbla motorer (dyrt), mycket tunga (dyra)batterier, kanske dubbla uppvärmningssystem för ex kupe(dyrt) .... etc!

Sannolikt får vi under närmsta 5-10 åren nöja oss med rena elbilar som kan fungera korta sträckor 5-10 mil beroende på årstid, för resor till & från jobbet samt för handla!
Detta ska ses mot bakgrund av att dessa enkla elfordonkan vara säljbara till priser som gör dem köpbara för många människor. Alla människor har ju inte obegränsat med pengar för bilar men likaväl måste de till & från jobbet och så billigt som möjligt!

Efter över 100 års utveckling av förbrännings- resp elmotorer/batterier så är det förbränningsmotorerna som ekonomiskt/praktiskt har den största verkliga utvecklingspotentialen och så har det varit under hela tiden! Elbilarna kunde köra 5-10 mil redan för över 110 år sedan och låsningen består fortfarande av att till rimligt pris om ens möjligt, att "lagra" tillräckligt(?) med energi för elfordon för att kunna ersätta nuvarande "befintliga bilar"!

Betr bränsle så slutar jag aldrig att förundra mig över hur mycket som våra i sammanhangen begränsade skogsprodukter skall räcka till! Skogen verkar vara lösningen inom ALLA områden vilket ju inte praktiskt kan vara sant (kan ge smärre bidrag men?)!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag citerar bara GM och Teknikens Värld:
Provkörning: Opel Ampera | Vi Bilägare

Opel kallar tekniken för Voltec.

Att använda bensinmotorn enbart som elproducent har fördelar, påpekade doktor Lassota:

– Motorn jobbar endast på begränsade varvtal och det gör det lättare att optimera den för låg förbrukning. Ampera klarar körcykeln på 1,6 liter per 100 kilometer!

Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!

PS! Jag kan nämna att jag klarat att köra min 318 D på 0,27 lit/mil på en sträcka av 25 km med topphastighet 70 km/tim.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Betr bränsle så slutar jag aldrig att förundra mig över hur mycket som våra i sammanhangen begränsade skogsprodukter skall räcka till! Skogen verkar vara lösningen inom ALLA områden vilket ju inte praktiskt kan vara sant (kan ge smärre bidrag men?)!

Idag eldas tallolja som är en överskottsprodukt från skogsindustrin i våra värmekraftverk som tillägg när temperaturen hamnar under 0. Denna mängd skulle kunna användas i dieselbränslet.

Vissa experter säger att en betydligt större mängd skogsråvara kan "förgasas" till fordonsbränsle. Vad vet jag?
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Här nere i Portugal ger vi ca 14,50:- och i Spanien ca 13,50/l.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag instämmer med dig Relax. Det "märkliga" är,om det nu är så märkligt, att sedan förbränningsmotorn uppfanns så har det inte skett någonting i nya uppfinningar som löser detta problem. Varför undrar man då. Kan det vara så att dom hjärnor som en gång uppfann bl.a. denna motorn, och dessutom övriga upp-finningar var det maximala som människohjärnan kunde åstadkomma?
Jag tror det inte. Jag tror att det det stora EGOT hos människan som har satt begränsningar för detta. Vi är nöjda, vi tjänar pengar och en del tjänar ännu mer. Där tror jag att begränsningen finns. Vi har blivit makliga och behöver inte kämpa så som man gjorde förut. (Vi har det bra ändå) säger dom flesta.
Vi, som växte upp på 40-50-talet vet vad som skedde och vad vi fick göra och dessutom vad våra företrädare gjorde. Vi svettades men vi var nöjda ändå, med dåtida mått mätt.
I dag kan man bara se på utvecklingen av barnen som växer upp, som inte behöver röra på sig och där det kommer "stekta sparvar flygande direkt in i munnen". Titta på USA och dom problem som finns där.

Relax: Har du hämtat bilen ännu?

Hälsn Ronny
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej Bosseberit !
Kan du få fram något om dom länderna "sponsrar " Saud Arabien "?
Nä det var bare en tanke på alla förnekande av "nissarn" i Föregångslandet "Sverige" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.



Här nere i Portugal ger vi ca 14,50:- och i Spanien ca 13,50/l.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag instämmer med dig Relax. Det "märkliga" är,om det nu är så märkligt, att sedan förbränningsmotorn uppfanns så har det inte skett någonting i nya uppfinningar som löser detta problem.
Relax: Har du hämtat bilen ännu?

Hälsn Ronny
Hej Ronny, kan trösta dig betr förbränningsmotortekniken, utvecklingen kring denna snurrar ju allt fortare och tekniken har mycket mer kvar att ge! Främst tas detta i nuet ut i form av minskad bränsleförbrukning, renare allt mindre och lättare motorer ... det finns mycket att tillägga om detta för den intresserade! Alternativen körs oupphörligt ifrån på alla sätt - det är ingen slump! Gamle "Ottos" grundprincip är fantastisk och lever vidare i all välmåga, dessutom blir det extremt dyrt att ändra infrastrukturen runt om i hela världen!

Tar ut min Hobby 75TL den 3 apr för fortsatt utrustning dan därpå hos JR-Larmcenter, sen är vi på "banan" igen.
Tack en en gång för den info som du hjälpte mig med inför köpet, den satt bra!
/ Vännen Bengt
 
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

morning,,60 öres ökning idag,,vi tanka först,,vi ,tog återvinningsstationen sist,,14,74--15,34,, en 60 öring i förtjänst i att välja rätt från början,,:) tvärtom en förlust på 28 kronor,,ja tror vi går en tuff tid tillmötes,,

nytt rekord??? 15,34,,ja tror de,,
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Bränslepriset har ökat med 4 % för mig i förhållande till min timlön sedan 1969. Kan inte komma på någon annan vara som har en så låg prisutveckling - jo kanske mjölk.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

KuMaNi
Det är naturligtvis olika men frågan är. Hade du bättre eller sämre köpkraft 1969 än vad du har nu?

Det totala skattetrycket är klart högre 2012 jämfört med 1969 (moms exempelvis)
Det går inte att räkna enbart hur länge man fick arbeta 1969 för 1 L bensin/diesel och motsvarande 2012.

Jag kan ha fel men så räknar jag, och då gräver just bränslekostnaden mer i min ekonomi än den gjorde 1969:rolleyes:

Har kört bil sedan 1964 så lite jämförelse har jag;)
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Lycka till Relax med den nya. Min har fungerat perfekt sedan starten.

Betr. nya energisätt, så drar jag mig till minnes ett från 60-talet som skrevs en del om. Jag såg på Tekniskt Magasin som Bengt Feldreich hade, och det var ett visning på Chalmers, där man hade fått fram ett batteri som kunde tillverkas och gjutas i form av t.ex. en skärm för bilarna. Det hade en otrolig kraft (efter dåvarande teknik) och kunde vara en av framtidsmaterialen istället för bl.a. oljan till bensinen.
Vart det tog vägen fick man aldrig reda på. Enl. uppgift då så köptes detta upp av en finansiär för att vidareutvecklas.
Undrar om den utvecklingen är färdig ännu?
Sedan i förra veckan har dessutom dieseln höjts med 40 öre/liter. Var finns spärren någonstans?
Jag får också en vemodig känsla då jag läser några av svaren i detta ämne. Det är väl klart att vi har det bra, och att vi "tål" en hel del betr. priserna, men hur mycket skall vi tåla?
Hoppas att lite förnuft segrar över girigheten i affärsvärlden för vi pensionärer får ju inga 79 % i höjning som vissa bankdirektörer har fått.

Hälsn
Ronny
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

vilgot

Jag får också en vemodig känsla då jag läser några av svaren i detta ämne. Det är väl klart att vi har det bra, och att vi "tål" en hel del betr. priserna, men hur mycket skall vi tåla?

Jag är av samma åsikt. Det finns tydligen några som tycker att det är OK att betala hur mycket som helst för att vi skall förflytta oss. Det är väl det som politikerna spelar på.
Ännu mer överraskande är det att vi som äger Husbilar tycker att bränslepriset det är inget problem det få kosta. Konstigt tycker jag.
Det är inte Oljebolagens prissättning som är avgörande utan de skatter som vi får lägga på bränslet.

Det rent ut sagt omoraliskt att beskatta skatten (Moms på skatten) exempelvis.
Nu borde faktiskt Regeringen överväga att frysa energiskatterna när Oljebolagen höjer priset med olika suspekta motiv.

Någon gång på -70 -80 talet hände något som fick priserna att rasa i höjden för bensin/diesel.
Det påstods bero på att världens olja snart skulle vara slut.
Detta var naturligtvis en "fint" från oljebolagen för att höja priserna.
Jordens oljetillgångar är stora, större än vad vi kan ana men det ligger i Oljeindustrins intresse att tjäna så mycket som möjligt på sin produkt
 
F

F.d. 50158

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag håller med, nu så är det påsk då skall många ut och köra, så får dom ta in lite extra pengar som behövs till något annat.:(
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Stina o Janne

Ja det går åt en del till "lite annat" numerar:confused:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Men ok jag och gumman + två stövare har lite dieselreserv kvar sedan förra särsongen. Till Påsk blir det nog en tur till härliga Skåne. Vi tänkte oss en tripp till Skanör. Det blir nog den trevliga ställplatsen i småbåtshamnen strax innan Falsterbo. Bra bemötande, fin utsikt över sundet, el om du önskar och en liten trevlig hamnkrog intill:)
Kanske vi ses;)
 
Toppen