• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undertryck i vattentanken

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Under rengöring och ursköljning av vattentanken upptäckte jag en intressant sak:

Jag hade tappat upp kanske en kvarts tank och skruvat på locket. En stund senare körde jag igenom systemet och tappade vatten på vanligt sätt med pumpen och kranarna i diskho och toa. När jag tyckte att jag var klar stannade pumpen. Då hörde jag ett svagt ljud som jag inte hört förut. Det liksom susade svagt och det lät som om det kom från området kring vattentanken. Mycket riktigt, det var luft som sakta sögs in tanken. När jag skruvade loss locket hördes ett tydligt stön (om ni förstår vad jag menar) när luften fick fritt tillträde.

Det uppstår alltså ett undertryck i vattentanken när man tappar upp mycket vatten. Detta bör rimligtvis innebära att vattenpumpen får arbeta mycket i onödan. Ett luftningshål vore därför på sin plats, men hur anbringar man ett sådant? Det gäller ju att vatten inte kan komma ut den vägen vid till exempel påfyllning av tanken. Jag har en fundering på att montera en backventil i locket. Det borde vara ganska enkelt. Men fungerar det?

Några andra här på forumet som har liknande erfarenhet? Kanske någon som har en bra idé hur detta skall åtgärdas?
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Undertryck i vattentanken

Hej!
Det är nog bättre med en vakuumventil. En backventil kan nog också funka, men det är inte säkert att den släpper in någon luft.Problemet är nog att få en anslutning som håller tätt mot locket.
Men det kanske du redan har löst.
/Thomas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Undertryck i vattentanken

Tack för svaret.

En dum fråga kanske, men vad är det för skillnad mellan backventil och vacuumventil? Hittade inga vacuumventiler hos Rinkaby rör men jag får väl höra hos någon rörfirma kanske. Annars hade jag tänkt att skruva fast en backventil rakt under locket med hjälp av en rörbit med utvändig gänga och fläns samt en gummipackning. Det är ju inga stora vattentryck det handlar om.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Undertryck i vattentanken

Eftersom luften ska både komma in i tanken (vid förbrukning av vattnet) och tryckas ut ur tanken (vid påfyllning av vattnet) så är det väl enklast att sätta en liten rörpip på tanklocket och dra en tunn slang så högt man kan komma i fordonet innan slangen mynnar på utsidan.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Undertryck i vattentanken

Hej igen!
Det är ju ett annat sätt att göra det på, men jag tror nog att luften går ut genom påfyllningsröret. (om man inte har en tät påfyllningsanslutning)

/Thomas
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Undertryck i vattentanken

Mycket egendomligt om det inte redan finns en öppning för att luften skall komma in när man förbrukar vattnet.

Det finns normalt för in- och utluftningen en slang från tanken som mynnar ut vid påfyllnadshålet. När man tankar vatten blåser luften ut den vägen. Slangen kan möjligen ha kommit i kläm eller lufthålet blivit tilltäppt.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Undertryck i vattentanken

Hej!
På vår bil (Granduca) finns ett litet luftningshål straxt under där du fyller på vattnet. Det sitter alltså nästan lika högt som "proppen" du skruvar av vid påfyllning.
Lufthålet fungerar naturligtvis i båda riktningarna - alltså även som skvallerrör om du fyller för mycket i tanken. Kanske hålet är igensatt - om du nu har samma konstruktinon som vi.

//Lärkan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Undertryck i vattentanken

Nu har jag varit ute och kikat på tanklocket och påfyllningsröret. Nog finns det en liten slang alltid som säkert är tänkt för luftning av tanken. Den går till fästet för påfyllningsslangen och verkar inte vara igentäppt. Själva tanklocket verkar också ha en ventil som det går att både blåsa och suga luft igenom. Det verkar som om det hela blir igentäppt när tanklocket skruvas på (bajonettfattning).

Jag tror att det får bli en liten backventil i mässing och ett flänsrör med utvändig gänga. En slang upp till taket hade ju varit bra och enkelt att installera med undantag för just genomföringen i taket. Det finns inga bra ställen att kunna dra upp en slang.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Undertryck i vattentanken

På vår CI Elliot sitter det ett överfyllnadsskydd... i form av en slang på övre delen på tanken. Den mynnar att under bilen. Knaus som vi hade innan hade ett "nivårör" monterat inne i tanken vilket var avtagbart (väldigt bra vid tömmning och rengörning av tanken)
Finns det inte överfyllnadsskydd på de flesta tankar? Det måste väl fungera som avluftning i sådant fall
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Undertryck i vattentanken

Det finns en slang från toppen av tanken som mynnar ut i tanklocket. Men det verkar som om det är stopp i själva locket. Det sitter någon sorts ventil i locket som jag kan blåsa och suga igenom men antagligen är något inte som det skall och det blir bom tätt när det sätts fast i påfyllnadshålet

Icke desto förty har jag nu monterat en liten backventil av mässing i "manluckan" på tanken. Jag märkte att backventilen hade olika motstånd om jag försökte blåsa luft genom den respektive suga luft (åt rätt håll förståss!). Nu suger tanken luft utifrån när den töms och det verkar fungera mycket bra. Jag spolade i vattenkranarna och höll för hålet i backventilen någon minut. När jag släppte hördes tydligt hur det sögs in luft i tanken. Ett gott tecken på att jag kommit till rätta med ett problem som jag inte visste att jag hade :twitcy: :wink: .
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Undertryck i vattentanken

Tack för svaret.

En dum fråga kanske, men vad är det för skillnad mellan backventil och vacuumventil? Hittade inga vacuumventiler hos Rinkaby rör men jag får väl höra hos någon rörfirma kanske. Annars hade jag tänkt att skruva fast en backventil rakt under locket med hjälp av en rörbit med utvändig gänga och fläns samt en gummipackning. Det är ju inga stora vattentryck det handlar om.

Hej Michael!
Förlåt att jag inte svarade på denna frågan (för en vecka sedan)
men jag såg den inte :eek: .
Eftersom du har fixat problemet redan så har du säkert klurat ut vad skillnaden är, men i alla fall, en vakuumventil är konstruerad för att suga in luft och en backventil är konstruerad för att stoppa ett flöde. Risken med att montera en backventil för den funktionen som du var ute efter är just det du upptäckte, man sätter dit en ventil som inte släpper in någon luft eftersom motståndet i den är för stort. Men som sagt det hade du ju redan klurat ut.:wink:

/Thomas
 
Toppen