• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme vintertid

M

Matts Torebring

Guest
IMG_8393.jpg

Hur gör ni andra när ni vill ha underhållsvärme i husbilen vintertid? Under 43 år som vi åkt husvagn och husbil de sista 17 åren, har vi alltid haft bilens eller husvagnens värmesystem i gång. Min erfarenhet är att cirkulationspumpar som inte snurrar hela tiden, fastnar och går inte igång sedan när de behövs.

Nu hände detta i fredags. Vår Kabe står alltid med lite underhållsvärme på, kanske bara plus fem grader. Jag såg en mörk ring på cementplattorna under bilen i slutet av veckan, men tänkte att det var smältvatten från taket. Men icke! Det var glykol, förstår jag nu lite senare! På fredagsmorgonen var det bara 1,7 grader i husbilen. Jag började fundera, vad som hänt?

När vi kom in till Hätte Camping, Tranås, i kvällsmörkret, hade vi ingen värme alls i bilen. Jag konstaterade att expansionskärlet var tomt. Tillbaka till stan och köpa glykol. Det blev ändå inte varmt. Cirkulationspumpen hade förmodligen gått torr och var förstörd. Nåväl, tack vare dieselvärmaren höll vi varmt i bilen tills läggdags. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. Naturligtvis ska vi lasta med en värmefläkt i fortsättningen.
Tacksam för synpunkter: Värma med värmefläkt eller bilens värmesystem? Mvh www.mattsorebring.se
 
Toppen