• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underedsbehandling av husbilen?

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av att undereds behandla husbilen med exempelvis Dinitrol eller Tektyl eller dylikt? Inför nyleverans funderar jag på om jag skall låta göra detta externt (professionellt), eller bara spruta på ömtåliga ställen själv.
Ser fram emot att få många kloka svar.
Hälsningar
Tom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Undereds behandling av husbilen?

Det finnes mange tråder her på forumet om denne sak, noen finner du pekere til nederst på denne siden. De andre finner du ved å søke. Det er stor forskjell på hvilken behandlig de forskjellige deler av underedet på våre biler. De tykke massene skal ikke brukes på treverk (gulvet i endel biler).
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Undereds behandling av husbilen?

Hej
Var det inte en ny Concorde ni köpt?
En helintegrerad bil med kraftig överdimensionerad ram,i övrigt inga hålrum i plåt osv som börjar rosta som på en vanlig bil.
Golvet är om ja inte misstar mig en skiva som inte tar skada av vatten lika som på våran Niesmann.

Jag skulle köpt en enkel spruta med tunt rostskydd och sprutat in denna tunnflytande vätska i ramen.
Jag hade även sett till att lägga ett tunt skikt på samtliga bromsrör.
Att kasta ut pengar på att lägga ett tjockt skikt på resten av bilen är ju både att kasta pengar i sjön och i mitt tycke delvis förstöra bilen med en hel del kladd där det inte behövs.

Grattis till nya bilen..

Markus
 

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Tack för alla bra tipps!
Har pratat med serviceverkstaden hos importören Forsbergs Fritidscenter och dom rekommenderar en behandling av underredet om man kör året runt. Sandsprut och salt är ingen bra kombination på underredet med lackad aluminium som det ofta är på påbyggnadens underssida. Har varit i kontakt med Rostskyddsprodukter Vinsta som tar 12 500 kr ink moms. för en 8,5 meters bil och det tar två dagar.
Hälsningar
Tom
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Vi har AL-KO Kober chassi på vår bil, den ska enligt uppgift inte behöva underredsbehandlas.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Hej Tom,
du menar säkert Rostskyddsmetoder Rostskyddsmetoder - rostskydd, rostskyddsbehandling - Vi skyddar din bil från rost
Vi har använt företaget för rostskyddsbehandling av personbilar med mycket bra resultat.
Företaget är mycket professionellt och har fått flera utmärkelser.
Vi kommer inte att rostskyddsbehandla bodelen eftersom KABE har sagt att det inte behövs. Däremot kommer jag att hålla Fiat-delen under noggrann uppsikt och eventuellt rostskyddsbehandla mot slutet av garantitiden.
V-backen :wink:
 

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Alldeles rätt Rostskyddsmetoder heter dom. Du har säkert plast laminat på undersidan av bodelen på Kabe:n vilket klarar sprutet. Däremot blir det ytrost på AL-KO-Chassit, vilket vi märkte efter två vintrar på vår Hobby 600. På Cartagon sprayade jag alla balkar och utsatta delar med Dinitrol, vilket satt kvar efter tre år.
Hälsningar
Tom
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Hej.Min Concorde som jag köpte hösten -07 via Finland var färdigt och ordentligt underredsbehandlad på fabriken utan tillsägelse och extra kostnader.
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Hej Min Concorde var färdigt och ordentligt behandlad på fabriken utan tillsägelse och kostnad.
Mvh Jan-E.
 

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Hej, Det var intressant? Dom har ju en viss behandling även i dag men jag undrar om det är samma som du har. Är du nöjd? och har du kört mycket på vintervägar och sedan besiktigat underredet själv?
/Tom
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Underedsbehandling av husbilen?

Hej.
Min bil var bra behandlad,men jag sprutade ändå litet extra på utsatta ställen.Jag har endast kört två gånger till Spanien genom Sverige och Tyskland,då var det saltsörja i de länderna.Det har hållit bra endast litet har jag bättrat.
Hälsningar från ett kallt Spanien.Jan-E
 
Toppen