• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland gör det svårare för dieselbilar under 2019

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
No problem, selv kjørte jeg hovedsakelig på B veier direkte ned fra nordkysten. Passerte oftest gjennom Lüneburg, kjørte et kort stykke på Abahn forbi Koblenz og tok av ved Polch og ned i dalen ved Löf.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kollade nu på Dekra och min bil är för gammal så jag får ingen dekal alls
Då får jag väl inte åka alls Tyskland :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl inte krav på miljödekal i hela Tyskland utan bara i vissa zoner. Min gamla HB var en 91'a & min nuvarande en 01'a & jag har varit nere i Tyskland ett antal gånger, senast i Mars. Det gäller bara att ha koll på var kravet finns & vilken dekal det skall vara. Det skulle vara en kanongrej om man kunde lägga in detta i GPS'en & kunna välja att undvika dessa zoner. Kanske något för Sjöberg & Co att titta på.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det är väl inte krav på miljödekal i hela Tyskland utan bara i vissa zoner. Min gamla HB var en 01'a & min nuvarande en 01'a & jag har varit nere i Tyskland ett antal gånger, senast i Mars. Det gäller bara att ha koll på var kravet finns & vilken dekal det skall vara. Det skulle vara en kanongrej om man kunde lägga in detta i GPS'en & kunna välja att undvika dessa zoner. Kanske något för Sjöberg & Co att titta på.
Funktionen Miljözon eller Inte Miljözon finns med i kravspecifikationen för ett nytt Husbilsplatsregister, med arbetsnamnet DNS (Det Nya Systemet). Kommentarer:
  • Det är i kravspecen enbart en switch Ja/Nej för platsen, inte vilken typ av miljözon det är (kanske kan förädlas om vi kan få en EU-likriktning för zoner/dekaler. Låter dock osannolikt, åtminstone inom de närmaste 5 åren?)
  • Man får ändå en varning, men man måste gå in på platsen och läsa noggrannare vilken typ av miljözon det handlar om
  • Problem 1: Att få in data för alla befintliga platser
  • Problem 2: Få kvalitet i inrapportering av nya platser
Vi arbetar i projektgruppen med olika alternativa sätt att realisera ett DNS - önskvärt/prioriterat, prisvärt och etappindelat. Det är i högsta grad en ekonomisk fråga; kravspecen innehåller ambitioner åtminstone för tre etapper :).
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Jodå, jag har visst sett miljödekal på husbil i Frankrike.
På min egen!
Man försökte införa förbud för diesel bilar i Darmstadt, överklagades och det blev nobben!
Åtminstonde än sålänge.
mvh
Fincan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
På tal om Frankrike, jag har suttit fast i vägblockader i fyra dagar och kollat franśka bilar. Inte någon har haft miljömärkning i rutan.
Vi har suttit i 6 blockader hittills, samtliga i rondeller mot Paris (betalvägar), men där mötte vi mest lastbilar. Frågan är om personbilar du mött är från orter runt om Paris där den gula dekalen inte krävs(?)

Själva är vi mer nyfikna på Madrid som kräver dekal fr.o.m. 1/11/2018 (dvs. nu) dit vi är på väg mot centrala delar. Måste läsa mer om det under kvällen...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Paris säger nej till gamla dieslar
Publicerad 20 november
NYHETER
I juli 2019 förbjuds dieseldrivna bilar som är äldre än årsmodell 2001 i Paris.
Det område som berörs är deras motorväg Autoroute 86 som nu inte får användas av de berörda fordonen.

Beslutet som togs av Métropole du Grand Paris innebär även att en liten stadsnära ställplats i södra staden stängs men även den större Camping de Paris Bois de Boulogne kommer att ligga innanför det avstängda området.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Kollade nu på Dekra och min bil är för gammal så jag får ingen dekal alls
Då får jag väl inte åka alls Tyskland :(

Om din HB är veteranare så finns det ett undantag i Tyskland för miljözonerna för sådana, även utländska
Men det är vissa krav på bilens skick och utförande. Original och tidsenlig, utan modern utrustning, förutom vissa säkerhets modifieringar typ säkerhetsbälten.
 
S

Sören-6830

Guest
Paris säger nej till gamla dieslar
Publicerad 20 november
NYHETER
I juli 2019 förbjuds dieseldrivna bilar som är äldre än årsmodell 2001 i Paris.
Det område som berörs är deras motorväg Autoroute 86 som nu inte får användas av de berörda fordonen.

Beslutet som togs av Métropole du Grand Paris innebär även att en liten stadsnära ställplats i södra staden stängs men även den större Camping de Paris Bois de Boulogne kommer att ligga innanför det avstängda området.
Tidigare är det sagt att det ska gå bra att köra närmaste vägen till och från campingen i Bois de Bologne, är det ändrat nu?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har suttit i 6 blockader hittills, samtliga i rondeller mot Paris (betalvägar), men där mötte vi mest lastbilar. Frågan är om personbilar du mött är från orter runt om Paris där den gula dekalen inte krävs(?)

Själva är vi mer nyfikna på Madrid som kräver dekal fr.o.m. 1/11/2018 (dvs. nu) dit vi är på väg mot centrala delar. Måste läsa mer om det under kvällen...
Det blir intressant att få veta hur uppfyllas detta krav i Madrid. Vi har både den tyska gröna dekalen och gula (?) franska dekalen. I Tyskland såg vi i flera städer områden där fanns traffik begränsningar för bilar som inte hade lämpliga dekaler. Däremot inga sådana i städer som vi besökte i Frankrike. Vet någon om dekal-planer i Sverige?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har kollat upp det med stället dit vi är på väg nu. Verkar vara så att själva kärnan i staden kräver en dekal, dock inte yttre områden (även om dom dom är grönmarkerade). Kärnan är markerad med mörkare färg!

upload_2018-11-24_7-55-46.jpeg
 
T

Tabbe

Guest
If you have to have all these stickers in Different EU country's you will not have any place to see out of the windscreen, if it's ment to be One EU then one sticker it shoul be I personally see Money spinning Here,
 
Toppen