• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

F

F.d. 14324

Guest
Hej, efter en del år utan TV i husbilen ska vi nu köpa en!
Problemet är nog att vi inte alls är insatta i vad som finns, vad man ska ha, eller vad man inte ska ha.

Någon som har tips på en bra TV som drivs av 12 volt, gärna strömsnål?
"Smart" kan nog också vara bra men chromcast finnes så det är inget krav, bra bild är nog önskvärt också.

Vi har inte haft TV i husbilen på tretton år men nu ska vi ha det, vad ni än tycker om det. :D

mvh jocke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Vår erfarenhet är att antennen är viktigare än tvn, kosta på en bra antenn så funkar resten också!!!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Hmm, vi har en antenn på taket, det sitter även en parabol där uppe, om de är bra eller inte har jag ingen aning om, jag såg på dem som död vikt och ökat luftmotstånd och mina plan var nog en aning mer åt hållet att rensa bort dem...:oops:;)

Att använda tv:n för att titta på tv-kanaler hade jag nog inte riktigt tänkt på.
I första läget behöver vi en tv så att vi kan få igång chromcast och tv-spel, i ett senare läge kanske jag kollar upp om antenn och parabol fungerar och duger för att få in en kanal eller två. :)

mvh jocke
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Det finns en DM Tech ute på annons! Kanske den kan passa?:)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Anderson TV är ett vanligt val och ofta väldigt prisvärd.
Jag hade en under ett par år och den fungerade bra i början.
Knapparnas placering på fjärren blev jag dock aldrig kompis med, så till slut tog jag med en Logitech Harmony fjärr istället.
Men sedan började den krångla vid byte av källa (och eftersom den alltid startade på Analog TV var det en central funktion)...

Så när frustrationen blivit tillräckligt stor bytte jag till Grundig och den är jag hittills väldigt nöjd med. 12V anslutning får köpas till separat och ingår inte, som med Anderson..

Jag hade DVD på den förra TVn, men använde den bara ett fåtal gånger.
Men vill man ha det är denna TV inget bra alternativ. Min TV är kopplad till en Raspberry Pi som mediadator, vilket ersätter DVD.

Missa inte att mäta hur stor TV du får plats med. Jag kan inte ha större än 22" - eftersom jag inte vill flytta TV-fästet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Jag har gjort vissa jämförelser mellan Anderssons och Grundigs TV i husbilen. Min uppfattning är att Grundigen har enklare och bättre hantering när det gäller inställningarna, exempelvis kanalsökningen. Möjligen buggar den mindre också vid svag signalstyrka.

Den stora skillnaden gäller ljudkvalitén! Där är Grundig mycket bättre än Andersson.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Passa dig för DM-Tech. Jag har haft problem med 2 st som skrotades.
Har haft två LTC (har fortfarande) och de fungerar utmärkt, bra bild, har CD mm. Går på 12 Volt, drar endast ca 2 Amp.
Verkar gjorda för husbil/ husvagn/båt. Klarar 16 Volt.
Anderson TV har problem med att inte klara högra spänningar när batteriet laddas.
Enda nackdelen är lite "burkigt" ljud. Det kan avhjälpas med separat högtalare.
Kan rekommenderas.

LTC - Makes mobile living easy!
 
Senast ändrad:

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Vi är inne på andra LTC-tvn, lätt att söka nya kanaler, drar lite, bra fjärris. Gjord för att vara i lite sämre miljö än inomhus i vanlig bostad.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Vi har också LTC (sedan 2011) och är väldigt nöjd med den. Funkar på 12 V och förstås 230 V. Innehåller också DVD-spelare. Lätt att ställa in kanaler. LTC lär vara byggd för lite tuffare miljö och är mer skaktåliga än de vanliga TV-apparaterna för inomhusbruk.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Vi har en DM-Tech. Funkar jättedåligt. Men å andra sidan tittar vi inte på TV. Efter 5 år satte jag dit ett 4G-filter strax före antennförstärkaren och då funkar den tror jag. Skaffade en Cromecast i våras och då blev det helt plötsligt jättefin bild. Får se om vi orkar titta på TV framgent.

PS!
När det gäller TV-ljudet skickar vi det till bilstereon.
 
Senast ändrad:

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Är du säker på att det är en TV du ska? Låter mer som att du ska satsa på en bra datorskärm med hdmi och möjlighet att driva med 12V. Jag är mer inne på detta men har inte hunnit skanna marknaden ännu.
Bättre upplösning och troligen bättre svarstid/uppdateringsfrekvens om man inte tar den billigaste.
Bara ett förslag

/Bengt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Har haft olika tv apparater i alla mina husbilar. Det jag mest irriterade mig på var att ljudet var dåligt och lite ekande. Det beror på att högtalarna sitter på baksidan på apparaten villet gör att ljudet stutsar mot väggen eller in i bakomvarande skåp. Därför köpte jag nyligen en med fyra små framåtriktade högtalare. Helt skillnad på ljud jämfört med dom jag tidigare haft. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

Ljudet är lätt att åtgärda. Vi skickar det till bilstereon och har utmärkt ljud.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: TV, Bra, billig, liten, 12V, strömsnål, sökes.

LTC Led kan köpas på ex Sweedol. Viktigt att tänka på är att tv:n ska tåla strömstyrkesvängningar från 12v-15v det gör inte alla.
 
Toppen