• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 4

Lämnade Svarta Tuppen och körde till Edam, staden som gett namn till Edamerost. Stannade till mitt på Afsluitdijk och tog en kort promenad i blåsten.

blåbär_1110.jpg
Mästerfotografen tog en bild på GPS:en

Drog en repa med husbilen genom Edam, något som vi inte kan rekommendera då det är väldigt trångt i gränderna.
Sen hittade vi en alldeles egen parkeringsplats och var jättenöjda med den. Tog med oss Sixten (hunden) och promenade runt i stan ett par timmar. Fikade, skickade vykort och köpte ost (förstås) och grönsaker.

blåbär_1120.jpg
Sixten spanar åt väst medan jag ser åt ost

Sicken överraskning då vi kom tillbaka till bilen! Husbilen var instängd bakom två stora bussar. Vi hade, tydligen, parkerat på tvärs på bussparkeringen. Men busschaufförerna var genomhyggliga och flyttade på sig så att vi kom ut.

Nu står vi på Gaasper Camping. 26 €. Vi fortsätter mot Gouda i morgon och hoppas att vi kommer till Brügge, Belgien, innan vi tar kvällen.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 5

Åkte från campingen kl 11. Körde till Gouda. Hittade en bra ställplats centralt som heter Klein Amerika (ni får googla). Besökte centrala Gouda och köpte mer ost.

blåbär_1130.jpg
Är man turist så fylls kameran med sådana här fotografier

blåbär_1140.jpg
Om man vill ut och cykla

Lyckades pressa ner 75,6 liter diesel (1,209 €/L) i tanken och sen körde vi till Brugge. Det var en riktigt bedrövlig väg mellan Antwerpen och Brugge. Hade jag vetat att vägen var så illa så hade vi inte kört hit.

Men nu är vi i Belgien och vi funderar på att stanna här i Brugge två nätter.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 6


Vi står på en fin ställplats som kostar 19 € per dygn. El ingår.

blåbär_1150.jpg
Ställplatsen och informationstavla

blåbär_1160.jpg
Regler är till för att följas!

Det tar bara fem minuter att gå till Brugge centrum.

blåbär_1170.jpg
Många hästkrafter på torget idag

I morgon blir det en lång dagsetapp. Vi ska ta oss till Koblenz och därefter blir det ett par dagar i Moseldalen.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 7

Lämnade Brugge med förhoppning att få en lugn resa till Koblenz.

Men…

Vi hade inte kommit längre än till kommungränsen förrän det var stopp. En rejäl bilolycka plus ett rejält vägarbete fördröjde resan mellan Brugge och Gent med drygt två timmars bilköande. Dessutom är fredagsrusningen i Bryssel och Liége lika illa som i Skövde vilket också fördröjde resan avsevärt.

blåbär_1190.jpg
Skövde?

Vi enades om att inte fortsätta till Tyskland, då vi är trötta och slitna efter dagens strapatser, så vi stannade till utanför Malmedy för natten. Vi står här; ->LÄNK<-.

Vi är högt uppe i Ardennerna och temperaturen kan gå ner till +4 grader i natt. Det är skönt att veta att en av våra flaskor innehåller propan.

blåbär_1200.jpg
"Oj, jag kan göra panoramabilder med kameran!"

Jag klämmer in en karta på senaste veckans resa. Siffrorna anger övernattningsdatum.

blåbär_1180.jpg
Lé Map
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 8

Körde från restaurangen till Koblenz. Tankade 63,1 liter diesel (1,289 €/L) och handlade på vägen. I natt står vi på Koblenz Camping, plats 63 för 42 €/natten. Förra natten kostade 9 € men vi hade stått där gratis OM vi hade bokat bord på restaurangen.

Regnet öser ner. Som tur är så har vi varsitt exemplar av Jappes Lilla Moselboka att läsa.

blåbär_1210.jpg
Arrangerad bild

Det regnar och det är 10–12 grader varmt. Om det här tråkiga vädret håller i sig så kommer vi att brumma på lite extra så vi kommer till värmen. Det kanske bara blir en natt, eller max två, i Moseldalen denna gång.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 9

blåbär_1240.jpg
Någonstans i Moseldalen

Det regnar, tyvärr. Det hade varit kul att få utforska Moseldalen mer ingående men det är inte skoj då det är dåligt väder. Vi får ha dalen som ett eget resmål någon gång för det är verkligen vackert här.

blåbär_1220.jpg
Kul dekal som jag såg på en norsk registrerad bil

Vi drog från Koblenz och nästan ända ner till Trier. Vi stannade till i Mehring för natten. Fin plats med utsikt över Mosel. I morgon fortsätter vi till Frankrike. Men vi ska stanna till i Luxembourg och plocka en geocache.

blåbär_1230.jpg
Tankställe
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Ja, detta är vår tredje resa till Spanien med den här bilen.
Vi har fortfarande vår Adria Coral i vår ägo.

blåbär_1260.jpg
Modell

Vi är mycket nöjda med bilen! Bilen har långbäddar, luftfjädring fram, ett kylskåp som inte står direkt på golvet, spisen har ugn och det är gott om förvaring och stort garage.
Dessutom är tjänstevikten "bara" 2963 kg så vi har plats för över ett ½ ton till gott & blandat.

blåbär_1250.jpg
Mått & vikt

Vi fick god hjälp av Jörgen, som är inne på sin sjunde bil på 15 år, och han visste vilken typ av bil vi behövde.
Vi använder bilen sex månader per år så vi tycker att vi använder den väldigt mycket.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 10

Vi kom så sent till ställplatsen igår att vi inte fick betala. I morse for vi iväg innan ägaren gick sin runda och tog betalning. Susanne lämnade då 10 € till belgiskt par som skulle betala för oss.

Sen drog vi iväg till Luxemburg.

blåbär_1290.jpg

Tankade 27,8 liter diesel. Såsen kostade 1,003 €/L!

blåbär_1270.jpg

Hittade en gränshandel som bland annat sålde svenska chaffis souvenirer!

blåbär_1280.jpg

  • VIKING POWER LTD. SWEDEN EDITION
  • AKTIEBOLAGET SCANIA VABIS
  • Sound of Söndertälje

Sen for vi vidare till Frankrike och står i Pónt-á-Mousson i natt. Ja, det är samma ställplats som vi stod på, i inlägg 25, sida 2, i denna tråd.

Det var ett litet "Åh, det var som 17!"-moment då vi förstod att vi var tillbaka här.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 11

Vi bestämde oss för att köra på icke-betal-vägar idag. Det gick väldigt bra. Vi stannade till och handlade på Carrefour i Dijon.

blåbär_1310.jpg
Parkeringen

blåbär_1300.jpg
Hört på Carrefour idag:
- Vad rekommenderar ni till varm korv med bröd?
- Då föreslår jag den här pavan med rödtjut för 198 €!


Därefter körde vi vidare söderut, genom jättestora och vackra vinfält. Det är skördetid här i Bourgogne.

blåbär_1320.JPG
Vinfält (skitstor bild, över 6MB)

I natt står vi på Camping Chagny för 22,80 €.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Två blåbär på resa

Nuits-Saint-Georges är en fantastisk vinby i Bourgogne! Mycket goda viner. Besök den! (OT?)

Håller med, liten "ställplats"/parkering, lugnt på natten, på morgonen börjar traktorerna köra rätt tidigt. I byn finns en mycket bra, välsorterad vinaffär om man inte vill besöka de olika vingårdarna.
Inga billiga viner direkt, från ca 200:- och uppåt, Gran cru-vinerna från ca 800:-/flaska. I grannbyn, där det inte är lätt att parkera, tillverkas världens dyraste viner, Romanée Conti.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 12

Vi började köra på icke-betal-vägar i början men tröttnade på alla rondeller. GPS:en hotade med att dagens planerade sträcka, drygt 20 mil, skulle ta fem timmar! Då bestämde vi oss för att köra på betalväg.

blåbär_1340.jpg
Lunch på en Aire

I natt står vi på en jättefin camping. Liten men fantastisk. Ljum kväll, 22 grader när solen gått ner. Nu, äntligen, har shortsen åkt på.

blåbär_1330.jpg
Nej, det är inte ens ett stenkast till Rhone

Här är en ->LÄNK<-till campingen vi står på!
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

En tanke bara, du rapporterar väl in era ställplatser/campingar till HBK Husbilsplatser?

Nee..., jag har ju inte gjort det, tyvärr! Men jag börjar med det från och med i morgon. I morgon ska vi ställa oss på en jättefin ställplats i Gruissan. Sedan ska vi frossa i gott käk på La Barque Bleue. Kocken, Jean-Claude (jo, han heter så) talar engelska och är mycket trevlig.

En fråga till botte42: Är det ok att rapportera campingar eller är det bara ställplatser som får rapporteras?

REDIGERING: Jag ser att botte42 skriver campingar så där har jag svar på min fråga.

By the way... Tack för länken! Jag kommer att fylla på listan med platser som inte finns reggat tidigare.


--

När jag ändå har er på tråden...

Så har jag fått ett privat meddelande från hemlig beundrare som undrar hur jag lägger in kartor.

Jag snor pryttlarna från Via_Michelin. Print Screen-ar kartorna och behandlar dom i Paint.

Sen sparar jag dom som .jpg och laddar upp dom som vanliga bilder.

Här har jag klippt och klistrat ihop kartorna från vår resa från 6 okt tills idag. Jag har märkt upp färdvägen med rött.

blåbär_1360.jpg
Paint är ett underskattat verktyg!

blåbär_1350.jpg
Siffrorna anger övernattningsdatum

Klicka på bilderna ovan för att se dom i bättre upplösning.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 13

Fick tanka ännu en gång på denna resa. Idag blev det 71,7 liter, 1,379 €/L. Vi svängde upp på betalväg vid Valence och svängde av den samma vid Narbonne. Det franska vägväsendet ville 40,10 € för denna upplevelse.

I natt står vi på en ställplats i Gruissan.

blåbär_1370.jpg
♫♪ Inte ett moln så långt ögat kan nå!♪♫

Platsen finns med här på Husbilsklubbens sida ->LÄNK<-

Nu är det inte många dagar kvar förrän vi är framme i Torrevika. Vi räknar med att ta två övernattningar till. I morgon kommer vi att stå någonstans runt Sitges.
 
Toppen