• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 6

Vi drar öster om Paris. Det var väl meningen att vi skulle åka via Belgien på hemvägen. Men belgiska polisen är upptagen av annat i dessa dagar och det är onödigt att störa dom i deras arbete.

Förra nattens camping får plus för att den låg nära ett köpcentrum. Den får minus för toaletten. En gemensam toalett, för herr + dam, med endast fyra toalettbås öppna. Dåligt.

blåbär_95.jpg
Smart tänkt att anlägga campingen bredvid ett Carrefour!

Dagens etapp blev lång. Hela 455 km. Avstånd till Falköping 1587 km.
Att dagens körning blev så lång beror på att campingar och ställplatser vi hade tänkt att stå på i natt var fullbelagda. Miss av oss.

blåbär_97.jpg
Etappen

Jag tänker inte länka till platsen där vi står i natt för jag tänker inte uppmuntra någon att komma hit! Jag skulle kunna beskriva stället med ett försvarbart antal passande invektiv men det låter jag bli att göra.

Vi åt påskbord ikväll.
blåbär_96.jpg
Husbilspåskbord

--
Dagens utgifter [€]

Vägavgifter 51,20 (För en sträcka. Jisses!)
Diesel 70,09 (66,75 ltr x 1,05)
Camping 17,00
==
SUMMA 138,29

(Totalt 478,41)
--

I morgon hoppas jag att vi hinner dra över gränsen till Tyskland.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 7

Iväg från campingen, som jag vägrar nämna vid namn, mot en camping som ligger i Rhodes. Vi upptäckte vid ankomst att den var stängd trots att vår installerade app på plattan hade övertygat oss om annat.

Jag hade förhoppningar om att slippa betala vägavgifter idag då jag behöver pengarna för att kompensera för fortkörningen jag gjorde häromdagen. Men då campingen i Rhodes var stängd fick vi åka ytterligare åtta mil för att hitta en öppen sådan och då fick vi lägga ut en liten slant i vägavgift, trots allt.

Dagens etapp blev 381 km. Avstånd till Falköping 1391 km.

blåbär_99.jpg
Etappen

Väl inne på campingen lyckades jag köra fast på en gräsmatta. Pinsamt. Men fem starka tyskar och en VW Tiguan hjälpte oss att komma loss.

blåbär_98.jpg
Alle man på däck!


--
Dagens utgifter [€]

Vägavgifter 1,20
Camping 16,80
==
SUMMA 18,00

(Totalt 496,41)
--

I natt står vi på Opale - DMCC i Oberbonn, Alsace. Vi är fortfarande i Frankrike. I morgon vänder vi norrut och kör över gränsen till Tyskland.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 8

Idag tog vi oss över gränsen till Tyskland. Det regnade ganska mycket.
Jag hade förmodligen knappat in fel koordinater i GPS för vi kom till en camping i Moseldalen som var stängd. Den öppnar den 15 april.

Dagens etapp blev endast 228 km. Avstånd till Falköping 1251 km.

blåbär_100.jpg
Etappen

Hittade en camping som heter Campingplatz Nehren. Kostar 20€ inkl el.

Det var några obehagliga krokar som stack upp på platsen som vi fick. Vet inte om vi hade lagt märke till dom om det varit mörkt?

blåbär_101.jpg
Krokar

En välkomstkomitte mötte oss och ville ha bröd. Det fick dom. Nu ligger dom utanför dörren och vaktar.

blåbär_102.jpg
Välkomstkomitten

--
Dagens utgifter [€]

Diesel 65,01 (59,7 ltr x 1,089)
Camping 20,00
==
SUMMA 85,01

(Totalt 581,42)
--

Om det slutar regna någon gång idag så kanske det blir ett restaurangbesök ikväll. Annars tar vi det i Osnabrück i morgon.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

I natt står vi i Périgeux, ställplatsen finns med här i husbilsklubben. Kostar 6,55 € för 24 timmar.

Visa bilaga 110648
Vi står längst fram till vänster

Synd att ni inte väntade med bilden så vi kunde vara med också!
Pga påskferier hamnade vi också långt, långt. Idag Saarburg i Tyskland.

/Gunnar
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Synd att ni inte väntade med bilden så vi kunde vara med också!

Hej Gunnar & co. Ni får en ny chans att komma med på bild om ni rappar er på upp till Osnabrück i morgon. Vi står på ACSI-710 i morgon natt.
Susanne är öländska så ni har säkert mycket gemensamt att prata om. (Ni är väl säkert släkt också - det brukar ölänningar vara.) ;)
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 9

Vi pallrade oss iväg igår kväll, mellan regnskurarna, till campingens närmaste restaurang, som låg i ett hotell.

Jag åt följande:
blåbär_103.jpg
  • Enkel sallad med jättegod dressing
  • Schnizel a´la´Wienerstyle (ja, med två citronskivor)
  • Kokosglass (som smakade som det låter)
  • 2 cl Grappa som digestive. Notan landade på 44€ för två pers. Överkomligt.

Dagens etapp 379 km. Avstånd till Falköping 899 km.



blåbär_105.jpg
Etappen

I natt står vi på Alfsee. Den mest lyxiga vi stått på den här resan. Här finns allt.

Såg att jag var tvungen att ställa mig på gräs igen. Vis av erfarenheten så ställde jag mig i ett nedförslut denna gång. I och för sig finns det många starka tyskar här som kan hjälpa till om det behövs.
Men bilen lutade lite framåt men det ordnade sig genom att pumpa upp två flat-jacks.

blåbär_104.jpg
Bilen i slänten

--
Dagens utgifter [€]

Inga utgifter idag. Campingen betalas i morgon. Har halv tank med diesel.

(Totalt 581,42)
--

Har planer att åka upp till Rostock i morgon. Tar färjan över till Trelleborg på torsdag.
Jag vägrar att ta bron mellan Danmark och Sverige och det är på grund av att jag är sjöman. Bron ledde till att sjöfolk blev arbetslösa så det här är min lilla protest.

Hade tänkt att se fotbollen ikväll på TV4 men matchen får inte ses utomlands så där sprack de planerna. Men vi har ett vackert åskväder här som vi kan beundra istället.

--

Edit: Fick redigera på grund av lite fel i texten.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

(F'låt för sen uppdatering men här är den iaf)

Dag 10

Alfsee var en dyr camping. Fick betala 27,40 euro för en natt. Men jag misstänker att det beror på att dom höjer priset runt påsken.

Dagens etapp 421 km. Avstånd till Falköping 582 km.

blåbär_106.jpg

Vi tog in på en camping utanför Rostock, Baltic Freizeit. Det var dåligt med internet ute i skogen.

blåbär_108.jpg
Bild från campingen

--
Dagens utgifter [€]

Camping 27,40 (förra natten)
Camping 15,00 (kommande natt)
==
SUMMA 42,40

(Totalt 623,82)
--

________________

Dag 11

Upp tidigt för att hinna med färjan från Rostock över till Trelleborg. Vi hade bokat hytt med sjöutsikt, avbeställningsskydd, Flexi, frukost och bla bla bla. Priset för biljetten landade på 2371 SEK.

blåbär_111.jpg
Specifikation

blåbär_109.jpg
Bild på hytten

Väl i Sverige åkte vi till Ystad och tankade. Åkte till Smygehuk och fikade (kaffe & kaka för två pers = 186 SEK).

blåbär_110.jpg
Sveriges Gibraltar?

I natt står vi hos ett par kompisar som vi träffade i Sierra Nevada under vår rundtur i Andalusien. Så i natt står vi i Skanör/Falsterbo.

Dagens etapp 157 km. Avstånd till Falköping 397 km.

blåbär_107.jpg
Etappen

--
Dagens utgifter [SEK]

Båtbiljett 2371,00
Diesel 932,82 (77,8 ltr x 11,99)
==
SUMMA 3303,82

(Totalt 623,82€ + 3303,82 SEK)
--

Vi får frukost hos våra kompisar i morgon. Sedan ger vi oss ut på sista etappen. Hem till Falköping. Det är skönt att vara i Sverige igen.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 12 - sista dagen

--
Dagens utgifter [SEK]

Diesel 670,88 (56,0 ltr x 11,98)
==
SUMMA 670,88

(Totalt 623,82€ + 3974,70 SEK)
--

Dagens etapp 410 km

blåbär_112.jpg
Etappen

Tankade för sista gången på den här resan i Falköping

blåbär_113.jpg
Jisses vilka man-boobs jag har fått i vinter!

Skönt att vara hemma igen efter att ha varit borta i fyra månader.

Jag återkommer med ett inlägg i morgon. Jag ska sammanställa utgifter och tänkte redovisa dom för er.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Två blåbär på resa

Dag 12 - sista dagen

--
Dagens utgifter [SEK]

Diesel 670,88 (56,0 ltr x 11,98)
==
SUMMA 670,88

(Totalt 623,82€ + 3974,70 SEK)
--

Dagens etapp 410 km

Visa bilaga 111102
Etappen

Tankade för sista gången på den här resan i Falköping

Visa bilaga 111103
Jisses vilka man-boobs jag har fått i vinter!

Skönt att vara hemma igen efter att ha varit borta i fyra månader.

Jag återkommer med ett inlägg i morgon. Jag ska sammanställa utgifter och tänkte redovisa dom för er.

Tack för att vi fick följa med. :) Hoppas vi får hänga med nästa gång också. Jag har förövrigt samma problem med kroppshyddan som du när man är ute och åker.:)
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Prolog

Det blev ingen reseberättelse förra året men i år blir det en.

I år ska vi, ännu en gång, ta oss ner till Torrevieja. Det blir en resa med rejäl omväg för vi hade tänkt att besöka Falsterbo, Holland, Belgien och Moseldalen.

Innan vi kom iväg mötte vi på problem! Vi fick inte gas i bilen.

--

Nu börjar jag berätta.

Jag hade lyckats få tag i en tom flaska spansk butan- och en tom spansk propanflaska förra året. Dessa två tomma flaskorna lyckades jag trumfa upp till två fulla flaskor på campingen.

Butanflaskan hade jag köpt av en engelsman för €10 och propanflaskan fick jag av en svensk resenär. Han ville bli bjuden på en öl, på puben på campingen i vi bodde på, som betalning. Generös som jag är så bjöd jag på två öl.

Det visade sig att jag lyckats förstöra gängorna på gasregulatorn så jag fick inte dit slangarna. Så därför fick jag köpa nya grejer, med krockstängning och filterinsats.
Naturligtvis lyckades jag montera grejerna fel! Krockstängningen måste monteras vertikalt och jag hade monterat den vågrätt.

Men killen på husbilsservice fixade detta och drog ett nytt rör så att den blev vertikalt monterad.

blåbär_1000.jpg

Spanjorerna är pigga på att använda butangas då den är billigare än propan. Men det funkar inte om temperaturen går under ca +10 grader. Propan funkar alldeles utmärkt.

Förra vintern sjönk tempen under ovannämnda grad och propanflaskorna gick åt som smör i solsken. Det var så kallt att det, till och med, snöade en dag. Se Youtube-klippet nedan. (Jag lyckades inte att bädda in filmen så det blev en länk istället.)

->Japp, det här är en YouTube-länk och den kan du klicka på!<-

För att gardera mig så ordnade jag en butan och en propanflaska. Smart, va?

--

Nu packar vi det sista i morgon (fredag) och sen bär det iväg. Första stoppet blir i Falsterbo. Sent lördag kväll tar vi färjan från Malmö till Travemünde och på söndag är vi i Tyskland.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Två blåbär på resa

Kan det inte vara så att butanen inte förgasar fullständigt och då kommer det lite för mycket gas genom munstycket som sotar. När man använder gasen så sänker man ju tempen i flaskan och har man en plastflaska så blir det ännu sämre.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Tack, Wberger och bengtic, för era kommentarer. Jag har hört att butangasen inte är lika ren som propan och därför får man problem. Jag hoppas att jag undviker problemen i och med att jag installerat ett filter.

Dag 1

Packat och klart och lämnade Falköping kl 1110. Åkte till Skövde och handlade det sista. Körde vidare till Falsterbo och övernattade hos ett par vänner.

blåbär_1010.jpg
Klart för avfärd


Dag 2

Tillbringade hela dagen i Falsterbo. Körde ombord på färjan, Nordlink, kl 2145 och lämnade Sverige kl 2230.
Färjebiljetten kostade 1880 kr för husbil (max 8 meter), hytt, två personer och hund.

blåbär_1030.jpg
Hytt, 7028

Anländer till Travemünde kl 0830. Vi har inga planer på hur vi ska köra så vi bara kör. Det är kul det med.

blåbär_1040.jpg
Bildäck
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 3

Körde från Travemünde och västerut. Mycket trafik på vägarna. Tankade 70,3 liter diesel. 1,319 €/L. Vi kände oss trötta så redan kl 14 stannade vi till för natten. I natt står vi bakom badhuset i Hude.

blåbär_1050.jpg
Badhuset i bakgrunden

Ikväll serveras det lårfilé av kyckling på risbädd, täckt av ratatouille, gjord på hemmaodlade grönsaker, gratineras i, den enligt min fru oumbärliga, ugnen som alla husbilar bör ha. Det blir i en bild på i morgondagens inlägg.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Två blåbär på resa

Kul att du är tillbaka med underhållande berättelser.

Men jag skulle inte använda butan i husbilen , många har fått stopp pga den mer sotiga och orena gasen , främst kylskåpet.


Bara lite fakta...

Gasol är...
ett handelsnamn på en petroleumprodukt som främst består av propan(C3H8) eller butan (C4H10). Propan har en kokpunkt på - 42° C, kan därför användas i mycket sträng kyla. Propan levereras i stål-, komposit- och aluminiumflaskor. Läs mer om hur gasol utvinns.

Butan har en kokpunkt på 0°C och kan därför endast användas över denna temperatur. Butan levereras i engångsbehållare. På senare år har vissa flaskor en blandning av propan och butan (30-70) för att man skall kunna använda dom ner till ca. -10° C.

Gasol är miljövänligt, gift- och luktfri vid utvinningen, därför har ett luktämne tillsats (etylmerkaptan) som indikerar läckage vid mycket låga koncentrationer. Gasol är en gas men vid komprimering övergår den till vätska. Det är av den anledningen en gasolflaska alltid skall stå upp vid transport, förvaring och användning. Skulle gasolvätska komma ut i slangar/rörsystem så expanderar vätskan 250 gånger i volym med en tryckhöjning som följd. Resultatet av detta är att förbrukarna går sönder och eventuellt brand
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 4

Lämnade Hude kl 11 och körde mot Nederländerna. Lite trist väder med mulet och regnskurar. Men det är, trots allt, oktober nu så då får man väl räkna med det?

blåbär_1060.jpg
Den utlovade bilden av middagen igår

Ikväll blir Skånsk Laxlåda. Det blir skånsk då den innehåller skånsk senap. Hade vi istället kryddat den med Dijon så hade det blivit fransk laxlåda. Nej, det blir ingen bild på den då detta inte är någon matblogg.

Vi stannade till i Leerwarden och handlade.

blåbär_1070.jpg
Leerwarden

Sedan fortsatte vi till Zwarte Haan.

blåbär_1080.jpg
Infart till Svarta Tuppen

blåbär_1090.jpg
Vindstilla

Vi står ensamma på en riktigt fin ställplats med många träd i bersån som bryter av vinden. Platsen kostar 10 € som man betalar i restaurangen men restaurangen är stängd på måndagar. Det finns elektricitet i uttaget.

Det blev en liten promenad upp på vallen.

blåbär_1100.jpg
Poldervallen
 
Toppen