• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 13-14 av 17 - semester i semestern

Dag 13
Vi gick till Ronda och utforskade staden. Ett mycket vackert ställe. Efter vandringen tog vi varsin öl och pizza. Sedan tog vi taxi (9 €) tillbaka till campingen.

blåbär_72.jpg
En av attraktionerna i Ronda

Dag 14
Checkade ut och betalade för oss, 46.60 €. Sen körde vi till Granada.

blåbär_73.jpg
Dagens etapp - 203 km

I natt står vi på Camping & Bunalows Maria Eugenia. En camping som ligger mitt i en trevägskorsning med mycket trafik runt omkring.
Vi är nästan ensamma här. Det står en tysk bil här, en övergiven engelsk husvagn och så vi.

I morgon ska vi ta oss in till Granada och se katedralen. Vi står på den här campingen i morgon natt också.

--

tach för en fantastk resa vi är också nybörjare ispanjen och dess närheter och vi älskar detta liv hoppas ni får en underbar resa vidare ha det bra kalle o gun.

Tack Gun och Kalle för er kommentar. Vi håller med - det är ett härligt liv att få resa runt och se sig om.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 15 av 17 - semester i semestern

Det blev inget Granada. Inget besök på Alhambra eller katedralen. Susanne sov nästan ingenting i natt på grund av den störande trafiken runt omkring.
Men jag sov som en stock. Det gör jag alltid i husbilen.
Jag vaknade inte heller av jordskalvet förra helgen som hade sitt centrum utanför Málaga, ute i havet. Styrka 6 på Richterskalan. Susanne hade vaknat av att bilen skakade.

Vi körde till ett mycket lugnare ställe. I natt står vi på Camping Sierra María. Förmodligen står vi här i morgon natt också.

blåbär_75.jpg
Dagens etapp - 190 km

En riktigt lugn plats som vi betalar 17 € per natt (med ACSI-kortet). Förra natten fick vi betala 25 €

blåbär_74.jpg
En parcela i solen

Det verkar vara ett bra ställe. Baren har öppet mellan 09-22. Toaletterna städas tre gånger per dag. Tyvärr är Wifi ganska dåligt för tillfället.

--

Om ni inte sett Alhambra redan, är det definitivt värt ett besök när ni är i Granada.

Tack för er kommentar Roland och Viola. Vi har bestämt oss för att återvända till Granada en annan dag. För Alhambra vill vi gärna besöka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Två blåbär på resa

Sådå kanske man inte behöver stå på en kall fuktig och blåsig plats vid havet mitt i vintern, känns meningslöst när badtempen är under 25.
Badar sällan på kanarieöarna eftersom jag inte byggt upp ett fint lager underhudsfett har ju helt missat det där med lfchl kost eller vad det nu hette. Tror bara det fungerar på Jappe egentligen om det är smal man vill bli.
Jag vet en mycket bättre lösning, enbart sprit har aldrig sett en tjock alkoholist utanför bolaget, smärta och smidiga som få brukar de vara.:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Två blåbär på resa

Ledsen Jappe visste inte bakgrunden, har försökt läsa ifatt en bit.
Har haft dej som en av förebilderna på att man kan bo långa perioder i en bil i samma storlek som din.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 16-17 av 17 - semester i semestern

Dag 16
Hade -3,5 °C kallt i natt. Men det kanske inte är så konstigt då campingen ligger på 1150 meter över havet?

Men det är varmt på dagarna så vi passade på att ta en promenad i skogen.

blåbär_76.jpg
En liten paus på vandringen

Träffade ett trevligt par som var ute och luftade husbilen ett par dagar. Vi fick en inbjudan till middag på torsdag. Det ser vi fram emot.

Dag 17

Lämnade campingen och körde till Lorca för att fylla på en gasflaska. Körde därefter till Alicante flygplats och hämtade en hyrbil och sen körde vi till Camping Florantilles. Det var tur att vi hade bokat vår plats, plats D53, för nu är det fullt på campingen.

blåbär_78.jpg
Dagens etapp - 271 km

blåbär_77.jpg

--

Jag åker ut och arbetar nästa vecka och återvänder i mitten av mars. Den 21 mars börjar vår resa hem till Sverige.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Två blåbär på resa

Jag förstår inte varför övervintrarna har så bråttom hem. Väntar man någon vecka till och inte har bråttom så kan man uppleva våren hela vägen ända hem. Våren är fantastisk överallt i Europa!

Holland med Keukenhof i slutet av april borde passa bra på hemresan eller
Moseldalen som då börjar blomma ut på allvar eller
Nästan överallt i Mellaneuropa!

Man ska inte ha bråttom. Det är jättefint nästan överallt och det är VÅREN som fixar det!

Jappe
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 1

Checkade ut från Florantilles kl 1230. Fick betala 623,30 € (inkl el och vatten) för 49 nätter.

Upp till Alicante flygplats. Lämnade hyrbilen. Tankade husbilen. Nu startar vår hemresa.

Dagens etapp blev 288 km.

blåbär_81.jpg
Etappen

blåbär_80.jpg
Susanne varit och handlat kaffe på flygplatsen

I natt står vi på Camping Villa de Viver.

--
Dagens utgifter [€]

Vägavgifter 17,05
Camping 26,60

TOTALT 43,65
--

Man ska inte ha bråttom.
Du har så rätt, Jappe. Man ska inte ha bråttom. Men vi måste hem och dra igång vårbruket och få ner potatisen i jorden och hämta nya valpen och hyra ut grannhuset och tömma förrådet i stan och snuset är slut.

Välkommen hem,kör försiktig .
Tack Reijo! Vi kör försiktigt för vi har inte bråttom!
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 2

Kom från Viver vid 10-tiden. Körde via Zaragoza mot Pamplona. Det var mycket blåsigt så det var lite jobbigt att köra. Bilen drog ca 1,3 liter milen och backspeglarna vek in sig ibland på grund av mot- och fartvinden.

Dagens etapp blev 426 km. Avstånd till Falköping 2505 km.

blåbär_83.jpg
Etappen

I natt står vi på Camping El Molino i Mendigorria.

blåbär_82.jpg
Med byn i bakgrunden

--
Dagens utgifter [€]

Diesel 67,46 (=66,2 ltr x 1,019)
Vägavgifter 12,65 (=7,20 + 5,45)
Camping 19,00
==
SUMMA 99,11

(Totalt 142,76)
--

I morgon blir det en kort etapp. Vi ska stanna till i Pamplona någon timme. Sedan fortsätter vi mot Donostia - San Sebastian och stannar där för natten.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 3

Jag måste börja med att berömma toaletten på förra nattens camping. Det var riktigt fint. Skön pianoklink strömmade ut från högtalarna ackompanjerad med naturljud från djungel och ibland från havet. Riktigt rofyllt.

blåbär_85.jpg
Dasset

Kom till Pamplona vid 12-tiden. Det var omöjligt att hitta en parkering. Men till slut hittade vi en ledig plats. Då kom en uniformerad man och sa att dessa platser var till residencia som bodde på andra sidan bäcken.
Då ruttnade vi och for därifrån. Vi stannade till vid en Mercadona och inhandlade påskmaten. Sedan fortsatte vi till San Sebastian.

Dagens etapp 126 km. Avstånd till Falköping 2398 km.

blåbär_84.jpg
Etappen

I natt står vi på Camping Igueldo utanför San Sebastian.

blåbär_86.jpg
Vi står någonstans i röran

--
Dagens utlägg [€]

Vägavgifter 2,10
==
SUMMA 2,10

(Totalt 144,86)
--

Vi betalar för campingen innan vi sticker i morgon.
I morgon drar vi över gränsen till Frankrike.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Två blåbär på resa

Dag 3

Jag måste börja med att berömma toaletten på förra nattens camping. Det var riktigt fint. Skön pianoklink strömmade ut från högtalarna ackompanjerad med naturljud från djungel och ibland från havet. Riktigt rofyllt.

Visa bilaga 110591
Dasset

Kom till Pamplona vid 12-tiden. Det var omöjligt att hitta en parkering. Men till slut hittade vi en ledig plats. Då kom en uniformerad man och sa att dessa platser var till residencia som bodde på andra sidan bäcken.
Då ruttnade vi och for därifrån. Vi stannade till vid en Mercadona och inhandlade påskmaten. Sedan fortsatte vi till San Sebastian.

Finns ingen centralt i Pamplona, men du hittar en GRATIS:D utanför.

Motorhome parking camperplaats - Berriozar (Spain) | Campercontact
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 4

Stannade på campingen för natten. Susanne ordnade god saffransdoftande fiskgryta igår.

blåbär_87.jpg
Susanne skalar räkor till grytan

Checkade ut, betalade 17 €.
Fortsatte mot gränsen och där gick det väldigt långsamt på grund av all trafik.

blåbär_88.jpg
4 km före gränsen

Det blev en lång etapp idag, 397 km. Avstånd till Falköping 2122 km.

blåbär_90.jpg
Etappen

I natt står vi i Périgeux, ställplatsen finns med här i husbilsklubben. Kostar 6,55 € för 24 timmar.

blåbär_89.jpg
Vi står längst fram till vänster

Vi blåste på ganska hårt mellan Bordeaux och Perigeux för att hinna hit före alla andra. Tur var väl det för ungefär en timme efter vi anlänt fylldes ställplatsen på med ca tio bilar.

Ikväll går vi ut och äter.

--
Dagens utgifter [€]

Camping 17,00 (från förra natten)
Ställplats 6,55 (nattens parkering)
Vägavgifter i Spanien 2,35
Vägavgifter i Frankrike 36,25 (2,70+3,50+5,40+5,30+5,30+11,70)
==
SUMMA 62,15

(Totalt 207,01)
--

I morgon måste vi tanka. Bilen var så snäll mot oss och lät oss köra vidare fastän det är tomt med sås i tanken.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 5

Jag börjar dagens inlägg med gårdagens restaurangbesök.

Jag åt följande:
blåbär_91.jpg
  • Gröna ärtor och sparris och salladslök, en slät soppa
  • Rökta korvar med matvete. Korvarna var lika goda som Rosas i Löttorp på Öland.
  • Anka med potatismos
  • Ost - som är gott och nyttigt!

På vägen hem tog vi en bild på oss själva framför kyrkan.

blåbär_92.jpg
Ytterligare en 'selfie'

--

Vaknade till ett stilla vårregn. Åkte iväg och tankade högkvalitativ dieselolja med mycket energiinnehåll. Bilen blev jätteglad att få skölja bort den gamla skräpdieseln från Spanien, som är baserad på kokosolja och rötslam. Bilen blev så glad att den bara drog 0,9 ltr/mil. I Spanien drog den 1,2 ltr/mil.

Vi åkte upp och såg på den brända byn, Oradour-sur-Glane.

blåbär_93.jpg
Pga fotoförbud inne i staden så tog jag denna bild utanför grinden

Dagens etapp blev 353 km. Avstånd till Falköping 1793 km.

blåbär_94.jpg
Etappen

--
Dagens utgifter [€]

Diesel 96,03 (78,08 ltr x 1,23. Tio euro dyrare än vad gårdagens middag kostade)
Vägavgifter 21,20 (16,80+4,40)
Camping 15,88
==
SUMMA 133,11

(Totalt 340,12)
--

Vi vet inte var vi står i morgon natt. Vi har ännu inte bestämt oss om vi ska åka väster om Paris eller hålla oss på östra sidan.

En notering som vi gjorde idag. Nästan ingenting var stängt, trots långfredag. Även samhällsfunktioner, såsom sophämtning och postudelning, fungerade som vanligt. Är lite osäker men vi tror att skolorna var öppna.

--

Edit. Oj, jag har glömt att berätta var vi står i natt. Vi står på Camping Couleurs du Monde, strax utanför Faverolles sur Cher.
 
Senast ändrad:
Toppen