• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil Norge ok!

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då har dom juridiska kvarnarna malt klart.

Viser til tidligere henvendelse vedrørende svensk rett til å føre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B ervervet før 1. juli 1996. Sender med dette oppdatert informasjon om anerkjennelse av denne rettigheten i Norge.

Rett til å kjøre personbil med vekt over 3500 kg med svensk førerkort klasse B, ervervet første gang før 1. juli 1996, har frem til nå ikke vært anerkjent i Norge. Begrunnelsen for dette har vært at Vegdirektoratet har hatt som standpunkt at slike rettigheter skal markeres på førerkortet med en harmonisert førerkortkode, samt en eventuell passende beskrivelse i parentes for at den skal anerkjennes i Norge.

Etter en nærmere vurdering av våre forpliktelser etter direktiv 2006/126/EF (tredje førerkortdirektiv) og beslutning 2014/209/EU har Vegdirektoratet kommet frem til at dagens praksis med manglende anerkjennelse ikke kan videreføres. Da den svenske rett til å føre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B ervervet før 1. juli 1996 fremgår av beslutning 2014/209/EU om ekvivalenser, plikter Norge å anerkjenne rettigheten. Det fremgår også direkte av førerkortforskriften § 8-1 første ledd at rettigheter som fremgår av beslutning 2014/209/EU gir førerett i Norge.

Oppsummert betyr dette at innehavere av svensk førerkort klasse B med dato for førstegangsutstedelse før 1. juli 1996, og som ikke har fått nytt førerkort utstedt etter inndragelse av førerett, altså kan føre personbil med vekt over 3500 kg også i Norge.



Med hilsen
Mari Pettersen

Kontor: Førerkortkontoret
Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO
Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, OSLO
Telefon: +47 24016321 e-post/Lync: mari.pettersen@vegvesen.no
Informasjon om veg og trafikk | Statens vegvesen e-post: firmapost@vegvesen.no

Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil Norge ok!

Toppen! Nu gäller det bara att behålla B-kortet också. Det finns gott om trafikpoliser & kontroller på Norska vägar, vi känner fler som blivit av med sina kort i 3 månader (folk som pendlar i jobbet).

Övrigt:
Just nu är det 0-tolerans i Västra Götaland under 3 veckors period vilket innebär att man får böter för 2 km för fort! Lätt att bli av med kortet också...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tung husbil Norge ok!

Bara att kopiera & skriva ut. Blir man trots allt stoppad så kan dom ringa & kolla om detta stämmer.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

Just nu är det 0-tolerans i Västra Götaland under 3 veckors period vilket innebär att man får böter för 2 km för fort! Lätt att bli av med kortet också...

På TV nämnde polisen att gränsen är 6 km/h för fort.
Antagligen för att mätarna kan visa fel både över och under den riktiga hastigheten.

Det innebär att man kan ställa in navigeringsappen på 110% inom tättbebyggt område och 105% utanför.

IMG_6468.PNG
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

På TV nämnde polisen att gränsen är 6 km/h för fort.
Antagligen för att mätarna kan visa fel både över och under den riktiga hastigheten.

Det innebär att man kan ställa in navigeringsappen på 110% inom tättbebyggt område och 105% utanför.

Visa bilaga 118074

Hej - Kontrollutrustningen polisen använder har redan en inbyggd säkerhetsmarginal. Anledningen att polisen inte rapporterar hastigheter under 6 km/h för fort (gäller generellt) är att åklagarna inte driver lägre hastighetsöverträdelser = 1-5 km/h vid nekande till rätten. Därför har polisen lagt sig på att rapportera från 6 km/h och uppåt.:mcride:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

Och så finns ju fortfarande möjligheten att följa hastighetsbegränsningarna genom köra efter rådande förhållande.
:)
Må gött
Jan-Åke

Lättare gjort än sagt!

Skämt åsido jag har haft hastighetsvarning på ibland när jag kör på okända vägar både in- och utrikes och blir själv förvånad att man så ofta missat hastighetsgränsen.

På kända vägar är det inga problem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

På TV nämnde polisen att gränsen är 6 km/h för fort.
Antagligen för att mätarna kan visa fel både över och under den riktiga hastigheten.

En hastighetsmätare får, enligt lag, inte visa för låg hastighet.

För övrigt finns det en formel för hur mycket FÖR MYCKET som mätaren får visa.

(Detta gäller vid homologiseringen av fordonet.)
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Jovisst, men för att få köra "tung" husbil på B-behörighet, oavsett land, gäller det att vara rädd om körkortet.

Det var där det delvis spårade ur (precis som så många andra trådar...)

Pålle

ja - kanske en liten utsvävning om vad som kan hända när man är på väg mot Norge, som nu tycks välkomna tunga husbilar :spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil Norge ok!

Det är mitt fel helt och hållet Frankia & lassep66, det var jag som startade med B-kortet (som äntligen är OK i Norge). Ledsen om ni tyckte att detta var irrelevant för tråden, skall ej upprepas !
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Det är mitt fel helt och hållet Frankia & lassep66, det var jag som startade med B-kortet (som äntligen är OK i Norge). Ledsen om ni tyckte att detta var irrelevant för tråden, skall ej upprepas !

Ingen fara :)
Tyckte bara att det vore bra om vi kom tillbaka till ursprungsämnet.
 

hakan43

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Östersund
HBK-Nr
16246
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

En fundering. Vad är detta för sorts dokument, det är ju inte daterat, ser inte ut som ett officiellt beslut och inte undertecknat med någon tjänstetitel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Jag ställde en fråga till Norskavägmyndigheter och fick detta svar efter en
mailväxling sedan i sommras där svaret var nej från början.

Vilka länder i Europa kan man inte passera med B- kort nu ?
 
Senast ändrad:
Toppen