• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trysil igen

F

F.d. 1470

Guest
Vi har haft Trysil på tapeten innan. Lägger upp senaste diskussion med vakter och Skistar. Undanber mig de alltid uppdykande kommentarerna om att man kan/bör ta in på camping etc. Detta inlägg riktar sig till de som vill vinterfricampa och åka i liftburen alpinanläggning i Trysil och därför, kanske precis som vi, vill agera för en förbättring.

Bakgrundsinformationen är att markägarna i Trysil också driver campingen och sköter plogningen. Läge för problem eller hur. Dessutom tyckte driftsledaren ifjol att 500 NOK i nattparkeringsavgift (på campingen) var billigt, vi skulle bara veta vad det kostade i Oslo....

Just nu enda orten i Norge som ger problem. I Sverige lite bättre med ställplatsen i Östra Tandådalen men även den att skjuta sig själv i foten, dödare plats på kvällen finns ju inte om man vill spendera pengar på after ski eller restaurang.

Efter 2 nätter blev vi bortkörda av vakter i Trysil nyligen.

Skrev till Skistar:

Så kom då vakterna igen och meddelade Skistars märklig direktiv att husbilar måste stå på camping i Trysil.

Hade en lång diskussion med driftledaren om detta härom året men ni verkar inte ta åt er av argument.

Naturligtvis betalar vi inte 500 kr för att parkera över natten så vi väljer att åka till annan ort och därmed förlorade Skistar 1500 kr i intäkter med massivt täckningsbidrag, bara för söndagens åkning som nu föll bort.

Som tur är finns det andra orter som förstår varför man har husbil och inser att man kan tjäna pengar på denna kundgrupp. Synd bara att jag som aktieägare i Skistar förlorar pengar på er okunnighet/envishet.

Nästan lika osmart som att ta 90% av heldagspriset för ett 2 timmars/halvdagskort.


Fick svar idag, lite märkligt formulerat eftersom förbudsskyltar finns, men ändå;

Jag ber om ursäkt över allt krångel som har blivit. Jag har vidarebefordrat ditt mail till ansvarig avdelning som kommer att kika på det då jag tycker att det kan vara bra information att ta del av.

Jag hoppas ni hade en fin vistelse trots detta och att ni slipper problemet om det skulle bli aktuellt för er att hälsa på oss igen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att svara på detta mail alternativt ringa in till oss, numret finner du längst ned i detta mail.

Jag önskar er en god fortsättning och ett gott nytt år!
Med vänlig hälsning/Kind regards,


Så återigen, protestera, ansvariga är inte insatta, även om jag tror att Trysil är svårt....
 
Senast redigerad av en moderator:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vore intressant att få grepp om vad du anser att det borde kosta att få stå över natten.
Körning fram och tillbaka till olika geografiska platser kan vi väl inte anse vara gratis ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
500 NOK för att stå över natten på en sketen plan utan någon service är nog medvetet svindyrt, troligen för att man inte vill ha platsen full med husbilar/husvagnar & att man vill se till att campingarna får sina platser utyllda. Det hade ju varit lättare att sätta upp en förbudsskylt.
En del campingar är ju klart mycket billigare enl. nedan.
Trysilelva Camping kostar 300 NOK per natt med el, toa, dusch mm.
Trysil Hyttegrend & Camping kostar 140 NOK per natt med el.
Säteråsens Camping kostar 250 NOK per natt med el.
 
F

F.d. 1470

Guest
Vore intressant att få grepp om vad du anser att det borde kosta att få stå över natten.
Körning fram och tillbaka till olika geografiska platser kan vi väl inte anse vara gratis ?
Tycker i princip det skall vara gratis, om dagsparkeringen är gratis, då det ju är platsbrist på dagen och tomt på natten. Personbilsburna åkare som kör till orten betalar inget boende heller.

Täckningsbidraget massivt på liftkorten. Kolla bara hur mycket man bygger nytt hela tiden, utan ökning i liftar och backar.
 
F

F.d. 1470

Guest
500 NOK för att stå över natten på en sketen plan utan någon service är nog medvetet svindyrt, troligen för att man inte vill ha platsen full med husbilar/husvagnar & att man vill se till att campingarna får sina platser utyllda. Det hade ju varit lättare att sätta upp en förbudsskylt.
En del campingar är ju klart mycket billigare enl. nedan.
Trysilelva Camping kostar 300 NOK per natt med el, toa, dusch mm.
Trysil Hyttegrend & Camping kostar 140 NOK per natt med el.
Säteråsens Camping kostar 250 NOK per natt med el.

Man har byggt en dedicerad ställplats vid campingen, för husbilar, men satt ett vansinnigt pris.

Parkeringarna fulla av förbudsskyltar.

Alla de andra campingarna ligger långt bort och att börja starta husbilen varje dag i sträng kyla 2ggr tycker jag är vansinnigt och försvårar after skin.

Dessutom gör man våld på husbilsfriheten med komplicerade bokningar, incheckningar och planerande med öppettider etc om man skall in på camping. Vi är max 2-3 dagar på varje (liten) skidort i norden. Åker mycket längd och går toppturer så boka sportlovsvecka på ett ställe är inte vårt husbilsliv.

Generellt är alla nordiska skidanläggningar vansinnigt dumt gjorda med sin utspriddhet och beroende av tusentals kallstarter varje dag.

Jag har föreslagit Skistar m.fl. att ange, om nödvändigt på mindre attraktiv del av parkeringen, som dedicerad ställplats. Kan tänka mig att betala en mindre parkeringsavgift eller lite mer om elstolpe finns. Men helst inte som i Fjätervålen. Nu kräver dom att man står på ställplatsen och tar sedan ett så högt pris för elen så att man ändå måste elda gasol.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gratis parkering på en attraktiv & välbesökt skidort är väl att ta i. En vanlig central parkering i en stad är ju oftast avgiftsbelagd & det accepteras ju av de flesta. Ställplatser tar ju också ofta ut en avgift som accepteras av de flesta. Det är väl tillgång & efterfrågan som styr + att man vill tjäna pengar. Det man kan reagera på är det skyhöga priset för ingenting när man kan få allt till ett betydligt billigare pris på en närliggande camping där det från en del går bussar till backarna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Gratis parkering på en attraktiv & välbesökt skidort är väl att ta i. En vanlig central parkering i en stad är ju oftast avgiftsbelagd & det accepteras ju av de flesta. Ställplatser tar ju också ofta ut en avgift som accepteras av de flesta. Det är väl tillgång & efterfrågan som styr + att man vill tjäna pengar. Det man kan reagera på är det skyhöga priset för ingenting när man kan få allt till ett betydligt billigare pris på en närliggande camping där det från en del går bussar till backarna.

Nu läser du varken inledande text eller mitt senare svar. Men om vi skall fortsätta debattera det jag undanbad mig om så...

Naturligtvis vill jag ha gratis parkering om jag besöker en näringsidkare som jag sedan köper tjänster av med nästan 100% täckningsbidrag, om andra kunder som kör en annan form av bil också har gratis parkering. Dessutom utgör inte min parkering någon belastning eftersom parkeringen är tom nattetid. Förstår inte alls att detta är konstigt.

Såsom aktieägare i Skistar, och generellt sett ur ett näringsidkarperspektiv, är det lika korkat. Man kan alltså öka sitt sina intäkter och vinst utan att behöva göra någonting men väljer i stället att överdriva sin jakt på vinst (om man äger campingen) eller att lyssna till sin lata plogbilschaufförs klagan eller att inte sätta in sig i något svårförståeligt.

Husbil är ej husvagn. Husbil har man primärt inte för att spara pengar. Så som jag redan skrev är incheckning på camping inte ett alternativ även om den vore gratis.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har en känsla av att man på en del skidorter helst vill styra över besökarna till sina egna eller affärspartners hotell eller stugbyar. Så är det i t.ex Abisko där STF dikterar villkoren och mig veterligen en person som ville öppna en enklare camping/ställplats fick avslag. Nu hänvisar man till campingen i Björkliden och Riksgränsen som enbart verkar ha säsongsplatser för 14000 kr per säsong plus el 1,75 kr kwh. Både anläggningen i Björkliden och riksgränsen samt campingarna där drivs av Lapland resorts och båda är fyllda av säsongsbokade norrmän. Så att åka upp en långhelg är omöjligt om man inte fricampar. Lite underligt att man inte tar tillvara husbilsboomen och kommunen motarbetar fri företagsamhet för andra än de stora bolagen
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Lite märkligt att det inte finns fler vettiga alternativ av ställplatskaraktär på anläggningarna. Det är ju i sig ingen konkurrerande nisch som jag ser det. Har denna säsong stått på ö:a Tandådalen samt Caravan club. Ska nu stå sön-tors v.9 på fjätervålen för att se hur det är. Men jag antar att någon/några kommer utveckla detta då marknaden finns och då brukar det ju finnas någon som vill tjäna pengar så småningom.
 
Toppen