• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Fel av mig. Man hade höjt helförsäkringen på min från 4100 till 5650 dvs
Dvs nästan 40%. Han på kundtjänst blev inte förvånad över min reaktion utan tyckte det var för djävligt. Jag var långt ifrån den enda som hade blivit förbannad. De täcker dock vattenläcka vilket jag inte kunde se. Viss assistansservice finns men jag tecknar nog en Falck separat.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Folksam höjde våran försäkring från 6400kr till 7029kr 10%
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Kaj o Gisela ni har bara halvförsäkring. Ni saknar vagnskada. Skulle ni krocka eller köra på något så kan det kosta otroligt mycket. Att köra omkring med ett så pass dyrt ekipage utan helförsäkring känns för mig overkligt.

Det ingick tre års vagnskada när vi köpte bilen och vi har ett år kvar på där. Därav halvförsäkringen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Har läst många trådar om försäkringspremie här på sidan och förvånas över att ingen skriver sitt nyanskaffningsvärde:confused:
Om man ska få en susning om vad premien innebär så måste ni uppge nyanskaffningsvärde annars så gämför man en bil på värde kanske 500" med en på 1 mille och då blir det hel fel.

Verkar mera som man då vill tala om hur billigt man kommit undan. Upp med korten på bordet bara så man ser vad ni har för värde på era bilar annars kan ni låta bli att skriva premiekostnaden.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Har läst många trådar om försäkringspremie här på sidan och förvånas över att ingen skriver sitt nyanskaffningsvärde:confused:
Om man ska få en susning om vad premien innebär så måste ni uppge nyanskaffningsvärde annars så gämför man en bil på värde kanske 500" med en på 1 mille och då blir det hel fel.

Verkar mera som man då vill tala om hur billigt man kommit undan. Upp med korten på bordet bara så man ser vad ni har för värde på era bilar annars kan ni låta bli att skriva premiekostnaden.

Tror nog alla vill nog ha bästa möjliga skydd till bästa pris, jag ser inget konstigt med det. Men när man ser skillnaderna i premier så blir man konfunderad speciellt om man som jag har en betydligt lägre premie än trådskaparen. Detta också i samma bolag. Så för mig blev huvudfrågan är man verkligen rätt försäkrad? Ny bilspriset på min bil var 1,3 så nu var det redovisat med. :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Tror du missförstått mitt inlägg.
Om man ska jämföra premie så måste man också tala om sitt nyanskaffningsvärde som styr premien. Annars så blir det väldigt fel.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Fel av mig. Man hade höjt helförsäkringen på min från 4100 till 5650 dvs
Dvs nästan 40%. Han på kundtjänst blev inte förvånad över min reaktion utan tyckte det var för djävligt. Jag var långt ifrån den enda som hade blivit förbannad. De täcker dock vattenläcka vilket jag inte kunde se. Viss assistansservice finns men jag tecknar nog en Falck separat.

Se upp med Falck:s assistansförsäkring. När jag kollade med dem så transporterade de fordonet endast 6 mil, därefter fick man stå för kostnaden själv.
OBS. Det var förra året jag kollade men det är troligtvis inte ändrat.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Bytte ikväll till Folksam med klart lägre premie och bättre villkor. Dom har eget tillägg för assistans och läser man villkoren är den ganska väl definierad. Det är inte Trygg Hansa. Läser man deras villkor är dom luddiga på detta område.
Ett bra sätt är att ha hemförsäkring och husbil i samma bolag för att slippa dubbla självrisker vi exempelvis inbrott eller krock.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Vad säger T-H om bärning på husbil 5-ton?
Hittar inget i villkoren om detta.
Tycker detta är en djungel om vad som gäller.:confused:
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

LF ösgötakö ingen höjning. 5t
 

berraboys

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12404
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Hej sälj husbilen till frun och försäkringen upphör automatiskt.gör ägarbyte hos transport styrelsen .När nya ägarbeviset kommer till henne så säljer hon bilen till dig och hon gör ett ägarbyte till dig .när ditt nya ägarbeviset kommer kan du välja vilket försäkrings bolag du vill .Men använd inte bilen förrän allt är klart ,
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Då blir det ju 2 extra ägare på bilen vilket man kanske inte vill ha. Bättre att bara ställa av bilen och säga upp försäkringen och sedan teckna en ny försäkring i annat bolag och ställa på bilen igen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Har läst många trådar om försäkringspremie här på sidan och förvånas över att ingen skriver sitt nyanskaffningsvärde:confused:
Om man ska få en susning om vad premien innebär så måste ni uppge nyanskaffningsvärde annars så gämför man en bil på värde kanske 500" med en på 1 mille och då blir det hel fel. Verkar mera som man då vill tala om hur billigt man kommit undan. Upp med korten på bordet bara så man ser vad ni har för värde på era bilar annars kan ni låta bli att skriva premiekostnaden.

Hej Håkan!
För det 1:a så spelar tydligen anskaffningsvärdet ingen roll då försäkringsbolaget frågade aldrig efter det. Men om du nu absolut vill veta det (vilket ingen annan har frågat efter), så ligger vår HB kring ca 1 Mkr (excl. våra egna kompletteringar/köp).
För det 2:a så ville vi gärna komma undan så billig som möjligt och samtidigt erhålla 185 dagars "reseförsäkring", vilket du säkert känner till att många av oss behöver under sina övervintringar...

Och så här ligger det till (för vår del). Vi har en ny bil som redan har nybilsgaranti, en HB inredning som redan har egna garantier, ett hem som inte har några "större" värden (allt är äldre än 3 år), och numera en försäkring som HBK har förhandlat fram för sina medlemmar (TACK HBK!). Sluttäntan blir en kostnad för lite mindre än 500:-/månad gällande både HB och hemmet, vilket är fakta, alltså inget skryt! Hur det ligger till med äldre bilar, det vet jag inte, men det finns en annan tråd om husbilar äldre än 8 år som du kan kolla om du vill. Lycka till : )
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Låter lite grinigt det där

Har själv alltid fått uppge anskaffningsvärdet. Detta för att inte överförsäkra eller underförsäkra. Men jag kan bara svara för mig. Har väl varit fel ute då.

Ha en bra kväll o hetsa inte upp dig det är inte bra för kroppen
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Det är ganska meningslöst att sitta och jämföra premier mellan oss här då det är fler parametrar än bilen som påverkar priset. Ålder och var man bor t.ex.

Det enda och bästa man kan göra är att själv ringa runt till bolagen för att jämföra kostnaden för sin egen bil. Minst 1 gång per år och min erfarenhet är att det inte lönar sig att vara trogen.

Det verkar som att bolagen har extremt kluriga prissättningsmodeller som inte alltid grundar sig i skaderisk eller skadekostnader.
Min lilla plåtis blev 2.000:- dyrare än min Niesmann helintegrerade trots att värdet på bilarna är ungefär detsamma och att en plåtskada säkert kostar det tredubbla att fixa på Niesmannen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Länets har nu höjt premien med drygt 200:- till 5.700:- per år för helförsäkring, vilket ändå är väldigt billigt sett till vad vi fick ut av försäkringen i höstas (se inlägg 32 i denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t94162-2/).
Att byta försäkringsbolag känns otänkbart!

aake
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Men om det finns ett annat känt bolag med lika villkor som bara tar 3.000:- skulle du fundera på att byta då?
 

bertilz1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2118
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Jag jämförde flera försäkringsbolag efter att Trygga Hansa ville ha drygt 11000 per år och nu med sämre villkor?
Jag har nu tecknat försäkringen i "Dina Försäkringar" med betydlig lägre premie. Enda nackdelen jag har hittat är att försäkringen inte gäller om jag ställer av bilen i utlandet.
 
Toppen