• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckventil -hur och varför?

K

Kalabra

Guest
Hej,

Jag har en så här i mitt vattensystem, den öppnar/stänger med ett klickande ljud i samband med att jag öppnar/stänger kranen.
Ibland måste jag skruva på justerskruven på för att den står och klickar fram och tillbaka precis som att den inte vet om den skall vara öppen eller stängd.

I manualen är information minst sagt knapphändig så kan någon förklara för mig vad det är och vad den fyller för funktion. Jag har såklart mina teorier men det är bättre att få besked från någon som vet och kan komma med tips på hur den skall ställas in.
 

Bilagor

  • F16032-8-974524e2b6d710a66cd4e2a2e1e3c6ce.jpg
    F16032-8-974524e2b6d710a66cd4e2a2e1e3c6ce.jpg
    238,4 KB · Visningar: 7

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Tryckventil -hur och varför?

Du har ett tryckstyrt system, d.v.s. när alla kranar är stängda har pumpen jobbat upp ett tryck i vattensystemet. När en kran öppnas sjunker trycket och pumpen startar, när kranen stängs jobbar pumpen på nytt upp trycket i systemet och stannar.
Om pumpen startar och stoppar utan att någon kran öppnas har du läckage i systemet.
/Leif C
 
K

Kalabra

Guest
Ok, då är det som jag misstänker. Det är en ventil som syftar till att behålla trycket i ledningarna. Och justerskruven är alltså det jag reglerar trycket med, ju mindre känslig jag gör ventilen desto högre tryck och tvärtom. Pump och ventil går bara igång när jag öppnar kranen och jag har alltid vatten direkt. Det luriga har varit att ventilen ibland har haft lite svårt att bestämma sig och står då och klickar fram och tillbaka och justerar jag lite på skruven lugnar den ner sig och fungerar normalt.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Tryckventil -hur och varför?

Hej.
Följ bifogad länk så hittar du info om ventilen, visserligen på engelska men den är utförlig.

http://www.whalepumps.com/rv/siteFiles/resources/docs/resource-library/db_180.25_v2_0211.pdf

Denna länk visar en tydligare sprängskiss på ventilen:

http://www.whalepumps.com/marine/siteFiles/resources/docs/product-accessories-spares/Fresh_inline_pressure_switch.pdf#search="adjusting the pressure switch"

Ett möjligt fel (om det inte är läckage) är skräp i backventilen, det ger det symptom som du beskriver.

Mvh / Roland

Ventilen i sig öppnas inte elektriskt, den styr bara om pumpen skall starta eller stoppa. Detta som kompletterande svar på ditt sista inlägg.

Mvh / Roland
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tryckventil -hur och varför?

Hejsan, vi har haft liknande ämne uppe i en annan länk.
Om systemet som ligger under tryck inte har någon liten fjädrande luftficka så kan tryckregulatorn (din bild) bli lite nervös vid frånslag på inställt tryck.
Vatten är stumt och om hela trycksystemet är fyllt med vatten så behövs det bara en ytterst liten volymändring på vattnet så sjunker trycker och pumpen startar igen.
Det räcker troligen med att pumpen trycker in vatten i systemet till inställt tryck, stänger av.
Slangarna vidgar sig lite av trycket, och trycket sjunker då lite grann i systemet så pumpen startar igen. Efter ett par gånger så har slangarna utvidgat sig till max och trycket, regulatorn och pumpen lugnar ner sig.
Om du har en luftficka i systemet så du får lite fjädring i volymen så kan slangar m.m. utvidga sig lite och den elastiska luftfickan tar hand om volymförändringen så trycket sjunker inte och pumpen behöver då inte starta och stanna i småportioner.

Det blir en luftficka i v.v.beredaren som brukar räcka till detta, men den försvinner efter ett tag och då får man tömma beredaren och sedan fylla den på nytt.
Ett annat och bättre sätt är kanske att montera en extra luftficka i systemet.
Det finns att köpa, och ser ut som en uppochnervänd petflaska som sitter på en T koppling i systemet, och innehåller luftfickan. Den gör också att man kan ta kanske ett glas vatten innan trycket har sjunkit så mycket att pumpen startar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Du kanske redan har ett litet tryckutjämningsskärl i system som luftfickan försvinner ut ur efter ett tag ?

Här har du en länk till en lite finare sort som man kan montera i efterhand.
Den har ett membran mellan luftfickan och vattnet vilket gör att luftfickan inte försvinner.
Tryckackumulator Fiamma A20 | | Campingtillbehör4U.se

Ps.2 (Det finns ju också en viss risk att din tryckavkännare är trasig eller kärvar så den har fått ett jättelitet steg mellan från och tillslag. Men den går ju att plocka sönder, kolla och ev. smörja med lite livsmedelsvänligt fett.)
 
Senast ändrad:
Toppen