• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma vs Alde

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Är ev i begrepp att köpa ny bil och ska då bla välja värmepanna.
Vad är det egentligen för skillnad på en Truma och en Alde, och är Aldepannan värd mellanskillnaden? Vi använder inte värmen speciellt ofta, men är det ändå värt att köpa en Aldepanna sett till ev andrahandsvärde eller mer vintercamping?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Haft både Truma och Alde. Vintercampat i både fjäll och Alper vid ett flertal tillfällen. Fungerar bra med båda på vintern oavsett yttertemperatur. Driftsäkerhet torde vara exakt lika. Energimängden som går åt är densamma. Samma volym skall värmas och endast en värmepump kan förmildra den reella förbrukningen.

Truma enklare att bestämma var värmen skall vara eller inte. Viktmässigt ett lätt system som dessutom kan passivvärma ex ett dubbelgolv eftersom slangarna blir varma. Snabb ändring av temperaturen om man så önskar. Med nya CP-styrningen väsentligt tystare än tidigare men inte ljudlöst. Tryggt system som inte kan läcka.

Alde skapar värmen tystare men väger en del som system. Läckagerisken finns även om den är liten. Värmen kommer upp utmed väggarna och det kan en del uppfatta som positivt och att det blir mer "ombonat". Mjukare förändring av rumstemperaturen och samtidigt mer trögt. Moderna system har värmeslingorna uppdelade så att man kan dela rummet i "klimatzoner".

Bägge systemen genererar bra med varmvatten.

Gissar att dieseldrivna pannor skapar samma fördelar/utmaningar som gasol/eldrivna.

Moderna värmesystem är bra och effektiva oavsett hur värmen förmedlas ut i bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Har Alde värme och är nöjd men...pannan sitter under min säng och jag vaknar varje gång den startar,nästa bil blir Alde men ingen panna under sängen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Vår förra bil var utrustad med Truma. Den pannan satt under ena sängen och där låg jag och svettades, gick upp och ställde ned termostaten och framåt efternatten började temperaturen bli lagom.

På morgonen var det inte mer än 12 - 13 grader framme vid sittgruppen. Kylig frukost. Yttertemperaturen låg väl på kring 5 - 10 grader nattetid.
Detta var inte varken premium- eller vinterbil och systemet var väl därefter.

Nu har jag en bil med vattenburen värme där pannan sitter under sittgruppen. Det lär inte bli någon mer Truma för oss.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Jag har haft 2 bilar med Truma under sängen, men sängen har aldrig blivit varmare än sidosängen. Kan det va madrassen tjocklek eller avsaknad av ventilation kring Truma, som skapat värmen? Värmen ska ju ut genom rören och inte stanna kring eldplatsen.
 
Toppen