• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma felkoder

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det har kommit till min kännedom att TRUMA COMBI 4 , har felkoder på kretskortet genom en blinkande lampa. Det skall vara 8 blinkningar korta eller långa och sedan kan resultatet kontrolleras mot kodlista. Finns det någon som har tillgång till kodlistan????
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Truma felkoder

Ett mycket stort tack , detta var precis vad jag efterfrågade. Och till alla andra Truma ägare denna fil är bra att ladda ner för att ha i beredskap om det " kluddar".
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Truma felkoder

Hej, här kommer en länk med bilder på värmaren. På sidan 7 kan man se var man skall byta en 10 A säkring,(Säkringen finns på elpanelen under anslutningslocket.) bredvid säkringen (till höger) finns lysdioder som blinkar om det finns fel. Blinkningen skall bestå av 8 st. blinkningar i olika korta och långa blink sekvenser. När 8 blinkningar har passerat så blir det en liten stunds paus sedan börjar det om.
I detta forum så finns det en felkods beskrivning som baseras på dessa blinksekvenser.

http://www.truma.com/downloadcenter/combi_4e_6e_operating_se.pdf

Gabbe//
 
F

F.d. 30506

Guest
Sv: Truma felkoder

Tack vare denna listan sparade jag troligtvis in ett verkstadsbesök! Var ett så enkelt fel som att 230V ström saknades i kretsarna och en trasig säkring var felet. Har faktiskt haft detta felet innan men då "lagade" det sej själv på väg hem. Troligtvis har säkringenstråden inne i säkringen släppt i ena änden och kommit i kontakt igen vid det tillfället, om nu detta är möjligt! Men nu sitter det en ny och rätt modell på säkring på plats. Och det fungerar! Kan tillägga att denna säkringen sitter nere under den skruvade plastkåpan med 220V spänning. Det sitter en likadan på 12V kretskortet ovanför bredvid lysdioderna. Har en Truma combi 6E.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen