• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma D6E problem och åtgärd (sammandrag)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft en hel del problem med vår Truma D6E med CP Plus styrning (2014 års modell) under två års tid, vilket nu är åtgärdat. En redovisning följer nedan i fall någon annan får liknande problem. Jag vill gärna ha det dokumenterat även för vår egen skull så varför inte dela med er andra diesel fantaster?

Fel: först fick vi felkod "E122" som betyder "diesel kommer inte fram"
Åtgärd: styrkortet meddelade fel felkod, vi bytte styrkortet (ca 5 400:- inkl. 3 timmars arbete)

Fel: "fel på glödstiftet" (kommer inte ihåg felnumret)
Åtgärd: byte av glödstift som låg på 2,6 Ohm, skulle varit 1 Ohm. Åtgärdades på garanti tack vare hjälp från Alde. Tack Alde!)

Fel: varning "W170", "spänningsfall" vid start av pannan speciellt om kylen också var igång.
Åtgärd: dragning av 3 m nya 6mm2 kablar (+ och -) med egen säkring 20 Amp, direkt från pannan till batterier.
Förklaring: Den gamla kabeln var "för lång och klen" samt ansluten till alla förbrukare samtidigt (LED belysning, utebelysning, elmarkis, kyl, TV kameror, toa-fläkt, vattenpump, kassettkvarn, TV, antenn med USB-laddstation OCH Truma-pannan). När pannan och kylen startade då svajade belysningen där t.o.m. TV bilden "frös till" pga spänningsfall.

Det sägs också att Truma-pannan har samma Eberspächer brännare som motorvärmare brukar vara utrustade med. Båda ska motioneras då och då. Vi kommer att motionera motorvärmaren och vår Truma D6E på högsta läge i 30 minuter, minst vid varje månadsskifte. Det handlar om dieselns framkomlighet (slippa luftbubblor) och motionering av själva brännaren. Viktigt att omgående kompletteringsladda startbatteriet då Eber brukar vilja ha mycket ström vid uppstart (8-10 Amp) och sen är det diesel-pumpen & fläkten som ska ha sitt!!! Håll gärna lite koll med en voltmeter.

Se till att ha batterier alltid rejält laddade innan du startar diesel uppvärmning. I startskedet hade vi uppmätt spänningsfall på 1,4 Volt under en kort stund då brännaren ska hettas upp. Truman är konstruerad så att den slutar dra ström från batteriet om spänningen sjunker under 11,6 Volt för att skydda mot urladdning. Även det problemet hade vi med dom gamla batterierna utan att riktigt veta varför (tack Google för all upplysning). Batterierna "sjöng" helt enkelt "på sista versen"... och tack & lov, nu har vi inte det problemet längre!

Se även till att pannans fläktar ska få gott om tilluft. Pannor brukar installeras på skrymmande utrymmen, ställ nu inte själv ännu mer bråten framför tilluftsvägarna!

...och lycka till, vi älskar fortfarande vårt gasoloberoende trotts alla problem vi har haft under 2 års tid.
 
Senast ändrad:
Toppen