• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma D6E (diesel och el) förbrukning

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har varit länge utan diesel pga flera fel (E121, E122) och varit tvungna värma oss med Trma's inbyggda elpatron. El på campingar i Spanien kostar ca 0,3€/kW, dvs ca 3 kronor. När det är ca 6°C (plus) på natten/morgonen, då drog vår elpatron ca 5-7 kW vilket blir ungefär 20:-/dygn.

Nu har vi fått ordning på pannans dieseluppvärmning så jag kunde testa diesel under senaste 2 nätter (liknande förhållanden ca 6°C). Pannan drog lite drygt 2 liter diesel/natt (bedömning från dieselmätaren) vilket blir ungefär 25:-/dygn.

Tittar vi på hur andra gör, då är det rena rama lämmeltåget (Lemmus lemmus) här på campingen med P11 gasolflaskor. En påfyllning (flaskbyte) på Mercadona eller Järnbutiken kostar "bara" 150:-/flaska. Det jag inte vet är hur länge varar en P11 vid 6°C...

Slutsats: DYRT att värma sig med el och diesel i Spanien!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
[QUOTE="Marianne & Ranko,

Du kan inte byta glödstiftet själv men du kan se till att Trumas service lätt kan få ut pannan och på detta sättet spara en slant. Kortet kostar ca 2 400:- (ej tvunget att byta), stiftet vet jag inte vad det kan kosta. Räkna även med att arbetet kostar säkerligen inte under 900:-/timmen...

TIPS: kontakta Truma service i Spanien, troligen billigare än hemma. Maila till Christian som är duktig på Engelska och har all utrustning som behövs, men kanske inte reservdelar som ska beställas från Tyskland. Tänk på att postgång i Spanien TAR TID!

Christian Guzman Escobar
Responsable Dpto. de Ventas
C / Elche Nº 20 Pol. In

:) Hei!

Jeg har opplevd det samme.
Søndag 20.nov 2016, varmeren var da tre år gammel. Fikk ikke varmet vann til morgenbadet.

Fant nærmeste Trumaforhandler i Elche og dro dit morgenen etter. Ble møtt med stor velvilje
av verksmesteren som etter noe søk på tilkoblet PC kunne fortelle at glødestiften var kaputt.

Han ringte og bestilte time hos Truma sin hovedforhandler i Valencia førstkommende fredag.
Vi møtte opp til avtalt tid kl. 0900 og bilen var klar kl. 1100. Bedriftens navn er STIMME S.L.
Postadresse Pol.Ind. Mediterràneo C/Cid 10, 46560 Masslfassar - Valencia.

Delen kostet 97 Euro, 2 timer à 44 Euro i arbeide, sum inkl. mva 224,72 Euro.
I tillegg kom kjøring frem og tilbake fra Santa Pola. Alle utlegg ble dekket av min norske
forhandler, Sørlandet Caravansenter som alltid yter topp service :)

Dette til underretning for dem som måtte trenge hjelp med samme problem.

Beste hilsen fra Regent.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mycket bra info Regent, nu vet vi hur prisbilden ser ut i Spanien. Hemma hade samma sak kostat "troligen" det dubla! Vår doseringspump beställdes från Tyskland och med all administration & transporter här i Spanien kostade 160 € i slutändan. Hemma tror jag skulle kostat runt 2 400:- enl. vad jag har läst någonstans(?!).

Om vi nu glömmer kostnader, så tycker jag att vi blir väl bemötta och får bra service trots "mañana" mentaliteten. Gäller bara att ha lite tålamod så löser sig allt i slutändan till det positiva...

Vi har fått allt (utom doseringspumpen) på garanti genom Alde. Vårt största problem var byggtiden som "åt upp" 1:a garantiåret gällande bilens nybilsgaranti och inte minst all annan utrustning! Detta tänkte vi inte på från början (2014), men nu är allt detta historia...
 
Toppen