• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi

karwik

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
8224
Medlemskap
2024
Hej !

Jag har en Burstner Ixeo 726, 2011, försedd med en Truma Combi. Jag öppnade två avtappningskranar inför vinterförvaringen för tömning av varmvattenberedaren. En vridströmställare på frost controllen och en vippkran med för mig okänd funktion. Den senare finns inte ens beskriven i Trumas bruksanvisning. Såvitt jag förstår tömdes värmaren på allt vatten. Problemet är att vattnet rinner igenom värmaren och ut i röret som står i förbindelse med vippkranen när jag startar pumpen. Frost Controllen stänger däremot.

Någon som vet hur problemet löses ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi

Den senare kranen du nämner är inte Trumas utan hör till husbilen och står beskriven i manualen för den. Den ena är en säkerhetsventil för Truma's varmvattenberedare och öppnar sig med automatik om temperaturen går ner till 3 grader för att skydda beredaren. Den andra kranen är för att tömma hela bilens system. Bägge kranarna måste givetsvis stängas innan du fyller systemet.
Om det rinner vatten i avloppet för Truma kranen så kan det bero på att den öppnar med automatik och det skall vara minst 7 grader varmt där kranen sitter för att den skall förbli sig stängd.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Truma Combi

Den apparaten med ett blått vred, där sitter en knapp längre ner som man också måste trycka in....jag höll på länge innan jag hittade detta.
 

Hobbiten

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
10544
Medlemskap
2022
Sv: Truma Combi

Tack :yes:

Har samma problem. Det är like komiskt ändå, bor i Norrland och där temperaturen är mellan 3 - 7 grader ofta på sommaren. En kall kväll tömmer tanken.

När det väl har poppat går det inte att stänga eftersom det är för kallt, under 7 grader. Måste därför ha värmen på där kranen sitter för att stänga och därefter kan man fylla på med vatten igen.
 
Toppen