• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6E ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall beställa ny husbil
Står i valet och kvalet om vilken värmare jag skall välja
Truma Combi 6 eller Truma Combi 6E ?
6E är utrustad med eltillsats
Prisskillnaden är c:a 11.000 :-
Är det någon som har erfarenhet av Truma 6E ?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Ja, vi har 6E i vår bil från 2008. Har även valt det i vår nybeställda 2011.
Fördelen med den är att den går att köra med en eller båda elpatronerna eller i kombination med elpatroner och gas.
Så länge effekten av elpatronerna räcker till går värmaren på el. När det knäpper till och blir kallare förstärks effekten av att gasen slår till när eleffekten inte orkar hålla inställd temperatur.
Vi har inte haft några som helst problem med vår panna.
Fördelen med elpatron är att enkelt och snabbt kunna köra uppvärmningen av varmvatten under sommarhalvåret.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Beror på hur du använder bilen, du har;
1) ingen nytta av elen (6 E) om du inte står vid stolpe
2) inte heller om du inte använder bilen vintertid
3) varmvatten sommartid drar försumbart med gas

Vi har Truma Combi 6E i en Bürstner i726G-10 men använder 230v nätel väldigt lite, liksom den elektriska golvvärmen.
Vi rör oss mkt, ligger inte stilla och där vi "parkerar" för natten finns aldrig el (gäller både i Sverige och Europa).

Truma Combi 6E "råkade" bara vara standardutrustning i bilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Om priset är 11000.- för att få elpatron extra i Truma värmaren så kan man ju undra hur mycket det vattenburna systemet kostar extra ?

När kan man börja beställa Truma dieselvärmare som Arne13 har ?
Se länk här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/316303

Detta borde ju kunna beställas som extra tillvalsutrustning från fabrik .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Beror på hur du använder bilen, du har;
1) ingen nytta av elen (6 E) om du inte står vid stolpe
2) inte heller om du inte använder bilen vintertid
3) varmvatten sommartid drar försumbart med gas

Vi har Truma Combi 6E i en Bürstner i726G-10 men använder 230v nätel väldigt lite, liksom den elektriska golvvärmen.
Vi rör oss mkt, ligger inte stilla och där vi "parkerar" för natten finns aldrig el (gäller både i Sverige och Europa).

Truma Combi 6E "råkade" bara vara standardutrustning i bilen.

Håller med i detta, tänker du använda bilen i huvudsak under vår, sommar, höst finns ingen anledning att investera 11.000 spänn på eltillsatsen. Om man räknar med att du köper gas för ca 300 kr/flaska får du mellan 32-36 flaskor. Vi använder vår bil från påsk till oktober, har mellan 80 och 120 nätter i bilen under denna period. Vi har oftast gjort en längre resa i Europa sommartid och kylskåpet går då på gas och batteri, sällan eller aldrig el. Vi lagar mat,duschar, diskar alltid i bilen. Vi använder ungefär 1 till 1,5 flaskor P11 per år. Dina 11.000 räcker alltså för oss i minst 15-17 år !!!
En annan sak att ta hänsyn till är om andrahandsvärdet för er bil blir högre med 6e, fråga din handlare eller kolla likvärdiga bilars pris med eller utan E tillsatsen. (Vi har 6e i bilen och den fungerar jättebra men den satt i när vi köpte begagnat)
Lycka till med köpet.
Ove.G
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej Affezell

Du har inte övervägt alternativet med dieselvärmare, t.ex. Webasto Dual Top? Då blir du helt fri från både gasen och elen. Funkar alltid och billig i drift!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Ja för 11.000:- är nedan helt klart ett alternativ! ;)
Men vi betalade 6500:- för 6E uppgraderingen vid vårt nybilsköp...
Skulle inte vilja vara utan "E" funktionen.

Det verkar finns utrymme för prisdiskussion!!!

Mvh. Magnus
Lycka till med den nya bilen!

Hej Affezell

Du har inte övervägt alternativet med dieselvärmare, t.ex. Webasto Dual Top? Då blir du helt fri från både gasen och elen. Funkar alltid och billig i drift!
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej.
Det är klart att Du skall ta el-tillsatsen det är ingenting att fundera på.På min förra bil var jag utan och fick hålla på att krångla med värmefläkt,jag var på många ställen där el ingick och t.om.var gratis,då vill man köra med el.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 55391

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Självklart väljer du med eltillsats, vi kör uteslutande värmen på el under sommarhalvåret. Lär ju oxå vara ett stort pluss den dagen du vill byta bilen.
:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Självklart väljer du med eltillsats, vi kör uteslutande värmen på el under sommarhalvåret. Lär ju oxå vara ett stort pluss den dagen du vill byta bilen.
:)
Vad du säjer är, att du alltid står på camping el dyligt under sommarhalvåret med tillgång till 230v eluttag och då uppstår genast några frågor;
# värme från 230v el på sommaren kostar oftast (ej hemma förstås), ca 30-40Kr/dag - då måste det väl löna sig att köra på gasol, den lilla värme som ev kan behövas (även inkl kyl/frys)
# tror inte att man får tillbaka denna "investering", 11 Tkr på en begagnad bil ger en försumbar skillnad enligt mina inbyteserfarenheter, det är mest köpobjektet som styr inbytespriset redan efter 3-4 år (finns prylarna så ok, men inte mer).
# om man nu trots allt vill ha en HB för vinterbruk så bör man beakta att spill- och vattentankar är isolerade och uppvärmda .... vilket isf är minst lika viktigt som elvärmen, mm ......
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej
Får väl komplettera min fråga.
I paketet för 11.000:- ingår också elektrisk golvvärme och det får tydligen inte att bara välja Truman.
Vet inte vad andra inom HBK har för erfarenheter, men när vi testat golvvärmen så är det inte helt lätt att konstatera att sådan finns (= så lite märker vi av den). Golvvärmen är kontrollerad av lev och befunnen helt ok!

"Golvuppvärmningen" tar dessutom väldigt lång tid, vilket naturligtvis beror på att golvet ca 10m2 (i Bürstners och säkert ligadant hos övriga märken) ska "värmas upp" via en 24v transformator som avger 2Amp = 48watt - detta säger naturligtvis en hel del om kapaciteten på den sk golvvärmen.'

Även denna golvvärme som standard i vår bil (Bürstner i726G-10), men inte skulle jag betala (extra) för denna golvvärme. Det måste finnas annat som är vettigare (åtm i mina ögon) att "bränna pengar" på!?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Truma Combi 6E ?

Vi har ingen el i orginal, köpte därför en lös fläkt direkt när vi köpte bilen i våras för att ha med när vi skall stå på elplats. Har använt fläkten en gång!!! Inte för att fläkten är krånglig utan vi står nästan aldrig på el, det behöver inte vi.

Därför är mitt råd: Kolla era vanor eller kommande användning av husbilen.
Står ni ofta med el köp till elpatron annars låt bli. Ni får nog gasol så det räcker och blir över för 11.000 kr.
/Leif
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Truma Combi 6E ?

Glöm inte andrahandvärdet samt att bilen kan bli mer lättsåld istället för köpa en extra värmefläkt vid behov.
Hade jag vart i samma situation hade jag tagit 6E utan diskussion.:yes:

Det där med andrahandsvärde är mycket svårt att säga något entydigt, det är som med personbilar. Vissa saker höjer definitivt värdet, andra saker påverkar inte alls positivt, däremot kan de dra ner värdet om de inte funkar (ta en farthållare; inget som höjer, dock drar det ner om den inte funkar). Hur det är med elpatron är jag inte rätt man att bedöma.

Något som jag tycker är nästan stötande är hur mycket marginal det måste vara i de 11 kkr, kan inte kosta mer än någon/några tusenlappar i material och arbete om det installeras på ny bil.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Hur du än gör bli inte dumsnål. Jag har köpt mycket nytt med olika tillval på både bilar o båtar och det värsta som finns är att ångra sig efteråt när man ändå köper nytt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Det där med andrahandsvärde är mycket svårt att säga något entydigt, det är som med personbilar. Vissa saker höjer definitivt värdet, andra saker påverkar inte alls positivt, däremot kan de dra ner värdet om de inte funkar (ta en farthållare; inget som höjer, dock drar det ner om den inte funkar). Hur det är med elpatron är jag inte rätt man att bedöma.

Något som jag tycker är nästan stötande är hur mycket marginal det måste vara i de 11 kkr, kan inte kosta mer än någon/några tusenlappar i material och arbete om det installeras på ny bil.


Det är nog lite olika för att som bilar utan farthållare tittade jag inte ens på när vi skulle byta bil .
Vi har ju elpatron och den används flitigt då vi står på camping samt en extra fläkt .

Dock har jag reflekterat att värmemässigt så tycker jag den lösa elfläkten när den går på 1000w ger mera värme än Truman när den går på 1850w .
 
Toppen