• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 4 problem

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
Min Truma Combi 4 från 2012 stängde av sig då och då och blinkade rött. Oftast mitt i natten...
Plötsligt fast rött sken och gick inte att starta.
Spärrat kretskort. Blinkkod 41.
"Felsökning" på verkstad: "Det är nog kretskortet".
Nytt kretskort. Fungerade en tid. Stängde av sig ibland ungefär som tidigare.
Plötsligt fast rött sken som förra kretskortet och gick inte att starta.
Spärrat kretskort. Blinkkod 41
Skickade både det gamla och det nya kretskorten till Alde/Truma som låste upp dom. Tack för snabb hjälp!!
Spärren i båda kretskorten berodde på överhettning.
Satte tillbaka det nyaste kretskortet och dessutom en ny display CP plus.
Stängde av sig då och då som tidigare och signalerade då kod 122: Blockerad gas eller skorsten.
Lossade skorstensrören från värmaren och den går klockrent hur länge som helst.
Så fort jag sätter tillbaka dom så går värmaren några sekunder till och stannar sedan.
Inget stopp i skorstensrören.
Förbränningsluftfläkten snurrar, men kan det vara så att den inte orkar trycka luft genom skorstensrören?

Hoppas på tips från någon som haft liknande problem.

Med vänlig hälsning, Göran
 

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
Hej igen,

Lite återkoppling.
Jag har bytt förbränningsfläkten men det gjorde ingen större skillnad.

När jag monterade ur värmaren märkte jag att det inre av skorstensrören gick att rotera.
Detta visade sig bero på att röret var löst strax innanför den yttre vägggenomföringen. Se bild.
När detta åtgärdats så fungerade värmaren som den skulle.
Jag tycker det ser ut som korrosion av röret.
Har någon sett detta tidigare?
Kan det vara galvanisk korrosion?
Ska man dra en jordledare från chassit på värmaren för att detta inte ska hända igen?

Med vänlig hälsning, Göran
Skorstensrör.jpg
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har en Truma Combi 4 i vår plåtis.
Skulle starta Truman igår men får upp felkoder E122H & E212H. Har kollat till luft och avgas även gasolregulatorn och alla verkar ok.
Provade Gasolen med att starta spisens två brännare och verka fungerar normalt, så regulatorn är det nog inte.
I instruktionsboken hänvisar det till kretskortet. Någon som haft samma problem?
 

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
I mitt fall var inte skorstenen blockerad.
Däremot var det inre skorstensröret löst (se bild i inlägg 2).
Jag hade samma felkoder, 122 och 212.
Frågade tekniker på Kistamässan som sa att värmaren inte fungerar om inre röret läcker eller lossnar.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag observerade när jag skruvade loss yttre skyddet (locket) på utsidan så såg det ut som att metalldelen bakom locket var ärgat som något vitt pulver Kan vara samma sak skall kolla idag hur det ser ut om det går att enkelt släppa på slangarna ser lite bökigt ut att komma in där.
 

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
jag har en Truma 6 De dvs en dieselvärmare
Där fungerar el delen men inte dieseldriften

får felkod 122 som enligt manualen ska var problem med bränsletillförseln
har varit inne på en liten truma verkstad i Italien de sa att det är en ganska generell felkod
och att de måste demontera hela anläggningen för att kunna se vad det var och att det skulle ta ett
bra tag.
1 Nu undrar jag är det någon som vet hur bränsletillförseln fungerar ?

2 Det finns en bränslepump någonstans för den hördes tidigare när värmaren gick så den är alltså elektrisk
då borde den väl ha en säkring någonstans ? finns ingen på elschemat

3 Vidare borde det inte finnas ett bränslefilter som ska rensas ?

4 Något annat fel ni kan tänka er ?

Med vänlig hälsning
Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
E121 har med doserungspmpen att göra, antingen fel på elkabeln eller själva pumpen. Vår doseringspump sitter på samma slang (under bilen) som motorvärmarens dieseltillförsel. Enklast är att vända sig till auktoriserad Truma verkstad där ni är och få det åtgärdat. Dom har rätt diagnosverktyg och kan läsa av var felet sitter. Doseringspump som vi köpte i Spanien kostade 160€ och är lätt att byta, behöver inte kosta förmögenhet i arbetskostnad... Lycka till!

E122 har med brännaren att göra. Den är helt enkelt slut och måste bytas vilket du inte kan göra själv. Gör det lätt att komma åt din Truma så att verkstad kan lätt ta ut den. Då tar det inte lång tid (om ny brännare finns tillgänglig) för verkstaden att byta ut den gamla. Räkna med 500 - 800 € för byte, allt beroende på hur lång tid bytet tar...

Om det finns en bränslefilter så är den inte synlig för mig i alla fall.

Det är inget fel på din "säkring"...

Tänk också på att din Truma (diesel) SKA (inte bara "bör") motioneras helst 2 ggr/månad. Samma med motorvärmare. Vi motionerar våra värmare varje månadsskifte!!!

Här kommer kodlista för din D6E Truma:
 

Bilagor

  • Codes for Combi D.pdf
    59,3 KB · Visningar: 66

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
Hej Marianne o Renko
Tack för era "uppmuntrande" kommentarer
Tycker det verkar konstigt att värmaren skulle vara slut efter 2 år,
Vi kör den relativt ofta och vi har haft problem sedan i november 2017
Eftersom vi bor i bilen är det ganska på frestande
Värmaren är ordentligt inbyggd och eftersom vi bor i bilen r det fullt med grejor ikring så
det är inte helt lätt att fixa det för då måste vi ha någonstans ställa alla prylar
Får vänta tills vi kommer tillbaka till Sverige i Sommar

Med vänlig hälsning
Anders
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Lösning på mitt problem var att byta regulatorn och samtidigt montera in ett gasolfilter.
Kollade med M&M Caravan hör i Västerås och fick provmontera in en ny och då var problemet löst.
Vi provade med den gamla regulatorn att köra enbart spisen så gick det bra. Nästa steg var att köra pannan och det funkade ett tag sedan kom felkoderna. Körde man pannan och spisen samtidigt så funkade det i 5 sekunder. Efter bytet så körde vi allt och pannan på boost funktionen och det fungerade klockrent.
Orsaken tror servicekillarna ligger i att det köps in billig sämre gasol som innehåller olja och då kleggar regulatorn igen. Sämre gasol på påfyllningsställena enligt servicekillarna, men gasolen är i allmänhet inte ren.
Får hoppas att det funkar även fortsättningsvis så man slipper problemen.Deras råd var att investera i ett gasolfilter innan problemen uppstår
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tycker det verkar konstigt att värmaren skulle vara slut efter 2 år... /Anders
Vår Truma, D6E med CP Plus 2014 års modell hade den "gamla" brännaren som betraktades som "sämre" modell och är numera utbytt av Truma till betydligt tåligare. Ytterligare ett problem som vi hade var spänningsfall på ca 1 Volt, var gång pannan startade (ca 7 A) för att sedan resultera i E122 om kylen också var igång (ca 3,5 A). Har även bild från själva brännaren i testbänk, i en annan tråd någonstans på Forumet.

Se till att Truman blir lätt åtkomlig för att plockas ut så sparar du en slant på verkstadsarbetet. Det finns inga genvägar om ni vill få ordning på detta, det vet vi som varit med om hela processen mitt under sommar-semestrar! Skitjobbigt och slitsamt men värt vartenda slant & tid när allt nu fungerar utöver det vanliga. Spänningsfall löste vi med ny 6mm2 kabel 3 m från batterier...
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
När jag bytte från Truma 3002 till Truma combi 6D så tänkte jag att min inbyggnad av pannan skulle bli servicevänlig. Tur var det för jag har varit tvungen att montera ur pannan 2 gånger. Det tar 10 minuters att ta lös den. Ca dubbelt så lång tid att montera in den. Har haft samma problem som Marianne o Ranko. Tyvärr byggs inte husbilar idag på att dom skall servicevänlig. Men har hört av en serviceverkstad att Truma combi 6D behöver mycket service o reparationer. På min panna fick jag upp en felkod. Dom bytte kort, en ny felkod, bytte kort igen och ännu en ny felkod. Detta var på en serviceverkstad. Då ledsnade jag och pannan skickades till Alde. Mats på Alde är otroligt serviceinriktad så han skall ha ett stort tack för bra och snabb reparation. Så det enda rådet jag kan ge är att lämna in den.
 

Bilagor

  • 4A9F92B0-BC5E-4E06-B7D0-80E58A4CB683.jpeg
    4A9F92B0-BC5E-4E06-B7D0-80E58A4CB683.jpeg
    604,3 KB · Visningar: 86
  • 53B7D51B-E448-45F9-A7BD-F30FCE3122F9.jpeg
    53B7D51B-E448-45F9-A7BD-F30FCE3122F9.jpeg
    676,9 KB · Visningar: 87

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Måste hoppa in i tråden igen med uppmaning att ge Truma värmarens insugs-fläkten så mycket luft som möjligt. Jag fick borra 3 nya hål i väggen mot bodelen så att Truma kunde suga i sig bra mycket mer luft än tidigare. Värmaren har fungerat helt klanderfritt på både el och diesel sen förra året...

...ungefär som duracell kanin: (lite skoj)
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej har lite problem med min Truma 6 D, har varit på höstresa i Norge 3 v, värmaren har gått bra hela tiden, men några ggr har den ' snetänt, det sprutar ut gråvit rök en stund, 1 till 2 minut, sen går den som vanligt, några funderingar kring detta? Gertz.
 
Toppen