• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma c6002 -00 värmare problem

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Hej! Sitter i Portugal med familj och lite kallt på nätterna då värmaren inte startar sen en vecka tillbaks.Lite tråkigt men fint annars då vargavintern verkar vara konsistent hemmavid.

Som sagt var det är en Truma c6002 combi värmare som sitter i en Knaus Travelliner årsmodell 2000,jag har kollat det mesta känns det som.Jag får stabil 12v fram till pannan har kollat fordonsäkring till pannan inga problem och även dom 2 säkringarna inne i pannan verkar vara bra dom med.Jag får dock ingen el till magnetventilen som ska slå ut vattnet vid frost.Och vid panelens thermostat när man slår på blinkar det till en millisekund både rött och grönt sen hel dött igen inga lampor på,alltså ingen stabil el till thermostaten inne i husbilen.Har tagit ut alla kabel kontakter och fört in igen.Det konstiga är att häromdagen kolla jag rent spontant och då fungerade allt som vanligt i 20 minuter tills värmaren slog av abrupt igen och tillbaks till snabb blinkning på thermostat och sen av.När brännaren gick innan har fläktar och tändning och värme alltid fungerat och vart bra.Men har nu samma problem som innan.Börjar fara det värsta som kretskortet eller så.En fråga om magnetventilen är sönder beter sig pannan annorlunda med elen till thermostaten då? Eller om någon har tips eller har upplevt liknande så är det väldigt välkommet.
Med vänlig hälsning från solen (just nu mycket regn) och varma sydliga vindar.
 
Toppen