• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6002 problem med antändning av gasen

R

Riitta o Jarmo

Guest
Har en Truma 6002, 2006 års modell.

Något verkar ha gått galet med den. Röda varningslampan som signalerar "störning" tänds efter ca 3 hörbara tändningsförsök, samtidigt reagerar säkerheten till gasolen och all gasol stängs av.

Undrar om någon har koll på hur allvarligt problemet troligtvis är? Kostnad att reparera?

Är det fel på själva tändaren? Någon som har erfarenhet av detta?
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Verkar som att det blir att köpa en ny regulator. Gasolen i köket funkar bra. Kylskåpet funkar däremot inte med gasol. Och som tidigare konstaterat så funkar inte heller Truman.

Åker en sväng till verkstan imorgon för att bekräfta tesen, sedan beställer jag på nätet.
 

Landholmen

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
18644
Medlemskap
2021
Hej har haft detta problem i sommar
Talade med Truma servicecentret och fick svaret att gasol kan innehålla olje partiklar som fastnar i membranet på regulatorn som suksesivt sväller och täpper igen regulatorn, inget som går att reparera utan byt ut till ny regulator och installera gasolfilter på slangarna mellan flaska och regulator
Nu funkar det som tidigare
Hälsningar Landholmen
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Hej har haft detta problem i sommar
Talade med Truma servicecentret och fick svaret att gasol kan innehålla olje partiklar som fastnar i membranet på regulatorn som suksesivt sväller och täpper igen regulatorn, inget som går att reparera utan byt ut till ny regulator och installera gasolfilter på slangarna mellan flaska och regulator
Nu funkar det som tidigare
Hälsningar Landholmen

Så har jag också förstått det nu :)

Här är en bra video till någon annan som kanske undrar :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intresant video... Men jag tror fortfarnde att man kan få gasflaskor där det finns en olja i..... För på 1900- talet, för att vara mer exakt runt 80-talet så hade jag en kraftig gasbrännare, en gång när gasen var tom och jag köpte en ny flaska....så fick jag eftr ett tags användning problem med att få ut gas ur flaskan.... Regulatorn var kopplad direkt på flaskan....så en dag slocknade lågan.... Hur mycket jag än provade så kom det ingen gas.... Men efter en stund så sipprade det fram en gulaktig olja ur gasbrännarns munstycke.... Så vist kan en gasflaska innehålla olja..... Olja som täpper igen regulatorn och rören mm..
 
Toppen