Trubbel med gammal EBL från -89

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Edvin Sjöberg, 10 Juli 2019 kl 12:47.

  1. Edvin Sjöberg

    Edvin Sjöberg HBK Intresserad

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Visby
    Hemsida:
    Har fått ett problem med elektroblocket i min gamla Citroen c25 från 1989. Varje gång jag kopplar in 220v till husbilen så slutar 12v att fungera. Ibland så blir metallramen runt fönster och dörr strömsatta med krypström vilket känns som något slags jordfel?

    För att återställa funktionen för 12v måste jag ta bort sladden för 220v och plocka ut EBL och manuellt dra ut och sätta tillbaks dessa fyrkantiga reläer. Säkringarna går ej.

    Kylskåpet fungerar när 220v är inkopplat men vattenpumpen fungerar ej när fast ström är inkopplad. Det sitter en glassäkring i elektroblocket som jag har testat och bytt ut så det verkar inte vara den som löser ut heller.

    Jag har nu börjat felsöka denna gamla elinstallation. Brukar reläerna gå sönder? Skulle vilja börja med att köpa nya reläer. Reläerna är två till antalet och märkta "12v 0444 9c". Elektroblocket heter (eventuellt, min italienska är obefintlig) "CBE mod. A504/Z".

    Är det någon som har haft liknande problem med inkoppling av 220v och trubbel med 12v-systemet? Var man kan få tag på nya relän till gamla elektroblock? Finns det olika standards?

    Min strömförbrukning är mycket liten och jag fricampar bara så problemet är inte akut men det hade ju varit trevligt att köra kylen och lite värme på el istället för gasol när jag står parkerad där det finns el.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. tony o nette

    tony o nette HBK Medlem

    Inlägg:
    515
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17682
    Vi hade en 1990 C25 men den ebl såg inte ut som din men funktionen borde vara lika.
    Reläerna är vanliga standard växlande.
    Finns på flera biltillbehörs firmor.
    Funktionen på ebl är att den kopplar in en stor transformator när 230V används och denna driver bodelens belysning med 12v växelspänning.
    Jag har schema på detta men kan inte nå detta på ett tag.
     
    SirMcLain gillar detta.
  3. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,198
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Selv på en 1985 modell jeg hadde så var det en enkel 12V likestrøm adapter som ga liv til lamper og annet når bilen ble koblet på 230V. OK det var en transformator, men en likeretter og en kondensator på 12V siden (som faktisk ga rundt 13,5V og kunne lade batteriet i bodelen). I en 1999 modell var spenningen løftet til 14V men fortsatt var det transformator likeretter og kondensatorer.
     
  4. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    327
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Att du känner att det är spänning i metallramarna kan bero på att 12 V minus och 230V skyddsjord är kopplade till chassit. I elcentralen är sedan 230V nolla sammankopplad med skyddsjord. Det kan hända att nolla/skyddsjord inte är så bra jordade. Sitter det jordfelsbrytare på 230V vid anslutningen i elstolpen/vägguttaget?

    Men detta har nog inget med avsaknad av 12V att göra men kan förklara krypströmmen i metallramarna.

    MVH
    Hans
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.