• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trimbox

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Är en del som skiljer på 130 och 150 motorn förutom en annan turbo och mjukvara. Blir säkert piggare men partikelfiltermotorer skulle jag inte chippa, för med ökad insprutning blir det mer oförbrännda avgaser under ax. Kontrollera bränsleförbrukning vid tankning, för inbyggda mätaren blir lurad av trimmet och visar glädjesiffror. Husbilsmotorn får ett tuffare liv än varubilsmotorn då vi kanske segdrar på lägre varv, vilket ger höga kolvtryck och med en fullastad bil. En varubil är sällan maxlastad och körs med högre hastighet och höga varv så oljan kyler bättre också.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är bilen helfordonsgodkänd så riskerar den som har monterad "box" att bli underkänd vid besiktning då den då inte längre stämmer överens med originalhandlingarna.
Den kan även underkännas vid polisinspektion och även om det inte är brukligt så kan de i värsta fall kräva omregistrering av fordonet och då är man riktigt illa ute.
Är däremot original ECU:n omprogrammerad lär det vara mycket svårt att upptäcka.

Effektökningar är dock inget jag rekommenderar, jag har sett resultatet på en del arbetsmaskiner där det i en del fall lett till motor eller transimissionshaveri.ökar man bränsletillförseln så stiger även värmeutvecklingen i motorn i motsvarande grad samt att belastningen ökar på transmissionen.
Att det nämns få haverier på boxade husbilsmotorer kan nog till en del bero på att flertalet körs ganska få mil.
 
Toppen