• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trimbox

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Måste man ha ett extra öga på husbilar med Trimbox?
Är ju en viss förändring av motorns effekt än vad tillverkaren hade tänkt och producerat.
Kan detta vara positivt, för motorns hållbarhet och för ägarens ekonomi?
Med vänlig hälsning
Fincan
 
4

4 JO

Guest
Själv har jag gjort en motoroptimering, uppdaterat mjukvaran, i min Fiat från 2015 med 130hk motorn.
130 och 150 ska tydligen vara exakt samma motor. Nu är min på 165hk och har ett betydligt bättre vridmoment.
Dessutom har bränsleförbrukningen gått ner från 1,15 till ca litern per mil i hastigheter på 110-120km/h.
Har vid några tillfällen varit nere på 0,8 liter per mil vilket nog får anses vara bra på 3,5 ton.

Fiat-verkstaden har heller inte haft några invändningar när jag servat bilen och inte heller bilprovningen som gjordes första gången för några veckor sedan.

Optimeringen gjorde jag hos ZIP Tuning.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tack för svaren.
Nu blev det emellertid oavgjort, på två svar, så detta gör mig lite osäker. Kanske något råd kommer till och avgör frågeställningen.
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Eksterne trimbokser forsøker å narre motorstyringen til å gi litt ekstra. En chip trimming endrer profilen for motoren i orginal motorstyring. og for Fiat sin 2,3 liter så finnes det utgaver hvor forskjellen er kun disse tabellene. Men det finnes og minst 3 forskjellige turboløsninger fra fabrikken. De minste 2,3 har en enkel turbo, neste nivå er en variabel turbo og på topp er det dobbel variabel turbo. Noe en gjør ved å øke uttaket av krefter uten å endre turbo matningen er å spise av de sikkerhetsmarginene som fabrikken har lagt inn i forhold til utslipp og forbruk.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tack Knut!
Isåfall om jag förstår dig rätt, så undviker jag en husbil( 2,3 --2000 års modell) med trimbox.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Undvik allt med trimbox, det finns tillräckligt många " fällor" ändå med ett husbilsköp.

Varför riskera smälta spridarspetsar/sönderslagna spridare, överhettade kolvar, sönderslagna dubbelmassesvänghjul osv?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Om Fiats 2,3liters dieslar är likadana inuti vet jag inte. Däremot Bmv har en standardstorlek på alla sina motorer med 500 cc slagvolym, allt från 116d till 740d eller vad de största modellerna heter. 4 till 6 cylindrar och flera hundra hästars skillnad. Till dessa motorer monteras det in tre olika kolvar beroende på trimningsgrad. Men kollar man bland reservdelarna så finns det bara en sorts kolv som reservdel, den allra bästa. Allt för att minska kostnaderna med lagerhållningen. Därför kan man luras att tro att alla motorer innehåller samma komponenter, vilket de inte gör.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tack Michael för ett klart svar.
Det avgör saken definitivt.
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fincan,

Låt inte en installerad trimbox vara det som får dig att välja bort en bra bil som du annars skulle vilja köpa.
Motorerna är skottsäkra och haverier existerar i princip inte. Mest teoretisk skrämselpropaganda som i praktiken inte existerar. Finns massor med trådar om det här på forumet.
Vi pratar ju inte om formel1 bilar utan arbetsfordon som lever ett lugnt och behagligt liv som husbil. Motorerna är väl oftast det sista som stupar på våra husbilar.

Fritt valt givetvis men synd att hoppa över den perfekta bilen bara på en sån skitsak som en installerad box.
Att montera bort den tar 5 minuter och sen är allt ”normalt” igen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Våra husbilsmotorer lever ett hårt liv
Belastningen på motorn är i direkt proportion till bränsleförbrukningen.
En personbil som drar 0,55 VS en husbil som drar det dubbla = dubbel belastning, minst.

Det faller på sin egen orimlighet att någon skulle rapportera om sitt trimboxberoende haveri, på ett öppet forum dessutom.
Därför finns inget att läsa om detta.

Riskbedömning är upp till var och en.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men Du kan väl inte jämföra en personbil med en husbil och dessutom med helt olika motorer.. hur gick det till? :wideeyed:

Våra motorer i våra husbilar är dessutom på rena vilohem jämfört med hur samma motorer misshandlas dagligen i yrkestrafiken. Det är den misshandeln motorerna är byggda för.

Sen faller det på sin egen orimlighet att det är ett problem att motorerna inte håller. Haverierna lyser ju med sin frånvaro, trimmade som otrimmade.

Håller med om att riskbedömningen är upp till var och en men den bör inte baseras på ogrundad skrämselpropaganda.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Håller med om att riskbedömningen är upp till var och en men den bör inte baseras på ogrundad skrämselpropaganda.

Det är din åsikt, min åsikt är en annan.

Jag bryr mig egentligen inte om dessa boxar och hur många växellåds och motorhaverier dessa orsakar, jag vet med 100% säkerhet att det inte drabbar mig.
Jag har ingen boxad bil jag behöver hålla uppe värdet på heller.

Vi får väl böja oss för Roger67s kunskaper då dessa tydligen överträffar BMW:S motoringenjör.
(Ref dokumentet jag länkade till i denna tråd)
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
En boxad bilmotor tycker inte jag håller uppe värdet jämfört med en original.
Tvärtom, inget bra försäljningsargument.
Jag skulle inte köpa en sådan.
Detta är min personliga åsikt.

WillerWalle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For å sitere noen bekjente som driver motorverkstad: En aspirasjonsdiesel av godt merke var mer holdbar enn bilen den satt i. Moderne dieselmotorer som er presset opp i effekt med turbo, intercooler og bedre kontroll på innsprøytning er mer på linje med bensinmotorer når det gjelder holdbarhet.

Har og sett en 2 liter opprinnelig VW diesel som gjennom en god det optimalisering ga 1600 hk og hadde en levetid mellom overhalinger på noen få timer driftstid. Det er klart at motoroptimalisering gir øket belastning på delene i motoren, dog ikke så ekstremt som denne racing motoren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är din åsikt, min åsikt är en annan.

Jag bryr mig egentligen inte om dessa boxar och hur många växellåds och motorhaverier dessa orsakar, jag vet med 100% säkerhet att det inte drabbar mig.
Jag har ingen boxad bil jag behöver hålla uppe värdet på heller.

Vi får väl böja oss för Roger67s kunskaper då dessa tydligen överträffar BMW:S motoringenjör.
(Ref dokumentet jag länkade till i denna tråd)

Förstår inte hur BMW's motoringenjör blev inblandad. Jag har inte ifrågasatt hans kompetens eller det han skriver och han har inte påstått att våra husbilar havererar av trimboxar.
Som sagt, haverierna verkar lysa med sin frånvaro trots det stora antalet husbilar med boxar i...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Måste man ha ett extra öga på husbilar med Trimbox?
Är ju en viss förändring av motorns effekt än vad tillverkaren hade tänkt och producerat.
Kan detta vara positivt, för motorns hållbarhet och för ägarens ekonomi?
Med vänlig hälsning
Fincan
År bilen Registreringsbesiktigad med godkännande från bilfabrikanten med den höjda effekten behöver man nog inte oroa sig för framtida motorproblem och ersättning från försäkringsbolag. Vem tror att bilen/motorn håller lika länge om man enbart höjer effekten genom att öka bränsleinsprutningen?
Åke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Förstår inte hur BMW's motoringenjör blev inblandad.
Han blev inblandad i och med att du påstår att jag (vem annars i denna tråd) kommer med skräckpropaganda.
Jag länkade redogörelsen från denna motorutvecklare avseende överbelastade bilmotorer och problematiken runt trimmade dieselmotorer.

Jag har inte ifrågasatt hans kompetens eller det han skriver och han har inte påstått att våra husbilar havererar av trimboxar.
Nej naturligtvis inte.
Han uttalar sig om personbilar, som lever ett mycket stillsamt liv jämfört med husbilsmotorer.

Om personbilsmotorer har problem med trimboxar enligt denna (BMW) motorutvecklare, då är det logiskt att samma problematik finns för husbilar, eftersom husbilsmotorer är hårdare belastade än personbilsmotorer.

Om verkligheten ter sig skräckfylld, gör något åt detta, tex avstå trimbox.
 
Toppen