1. Det har skett ett felaktigt utskick!

Av misstag har det gått ut ett mail som påminner om medlemsavgiften. Ni kan helt bortse från detta mail! Och ni behöver inte göra något, vad än mailet säger.
    Vi felsöker orsaken just nu och ber om ursäkt för olägenheter.

Stäng meddelande

Trilskande kylskåp

Tråd startad i 'Köksregionen' av habro, 31 Mars 2011.

1. habro

habro FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    7533
    Hej. Får inte igång kylen efter vintern.Typ Electrolux 4401. Gasen var slut så ny tub kopplades. Luftade ur den och följde instruktionen och körde spisen(som funkade direkt) samtidigt som jag gjorde upprepade kylstartförsök,utan framgång.Finns det andra trix undrar en åksugen ny medlem.Hasse:wideeyed:

2. paffw

paffw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1977
    Sv: Trilskande kylskåp

Hej
    Försök vrid av och på säkringarna detta hjälpte mig när jag inte fick kylskåpet på med gas (jag har säkringarn i garderoben så de stötes till lätt)
    Ha de Paffw

habro gillar detta.
  3. sören

sören HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24

Hej
    Jag fick också problem med gasdriften. Lågan tände med gnista och brann när jag höll in vredet, men slocknade när jag släppte, detta såg man när man tar bort gallret på utsidan. Fick byta den enheten. Kan också va stopp i gasflödet, det lilla hålet i brickan i munstycket kan va tätt pga. orenhet i gasoltuben som sedan fastnar i munstycket. Det är mycket irriterande när kylskåpet inte vill funka
    / Sören

habro gillar detta.
  4. lejoh

lejoh HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5423

För många år sedan hade vi husvagn i över 10 år. Då fick vi "sota" brännaren till kylskåpet några gånger.
    Om man inte gjorde det så blev den svårtänd och kunde slockna ibland.
    Sotningen bestod i att skrapa ur beläggning i brännaren (satt stenhårt) så att gasflödet blev som det skulle vara.
    Brännarna har nog blivit bättre med åren så vet inte om detta stämmer med nya grejor.
    I vår bil har kylskåpet gått i fyra år nu utan problem. Men den går på 12 volt när vi kör. Husvagnskylskåpet gick på gasol från det vi startade tills vi kom hem.
    /Leif

habro gillar detta.
  5. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    300

Visa bilaga Rensa brännare och skorsten.pdf

Den här instruktionen har jag hittat här på hemsidan. Vet inte vem som skrivit den men den kan kanske vara till nytta om du har ett liknande kylskåp. Sjänk en tacksam tanke till författaren.

Senast ändrad: 31 Mars 2011
    smålänningen och habro gillar detta.
  6. pia o gunnar

pia o gunnar FD.HBK Medlem 2011

Kommun:
    Håbo

Det kan inte vara så att rumstemperaturen är lägre än den temperatur kylskåpet är inställt på.
    Därav orsak till att det krånglar.
    MVH. Gunnar S

habro gillar detta.
  7. Trixa mé bilen

Trixa mé bilen FD.HBK Medlem 2013

Kommun:
    Borås

Vi hade exakt samma problem som du beskriver precis innan vi ställde av/in bilen i oktober. Vi kommer väl då att få lämna in den på reparation antar jag?
    Fixade du själv? / Mia

8. sören

sören HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24

Hej Trixa me bilen
    Nä jag fixade inte det själv trots att jag var säker på felet, det var den lilla gröna plastboxen med sladden som går in till lågan och som känner av om det brinner. Skälet var att enheten kostar ju en del och om man har fel så blir det nästa grej man ska byta, så till slut kan det bli dyrare än om man köper tjänsten. Beställde jobber av Elektrolux i Uddenalla, mekern kom och fixade det, han sa också att dom gröna ofta går sönder efter några år, tror det kostade något under tvåtusen spänn.
    / sören

Trixa mé bilen gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.