• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trilskande kylskåp

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Hej. Får inte igång kylen efter vintern.Typ Electrolux 4401. Gasen var slut så ny tub kopplades. Luftade ur den och följde instruktionen och körde spisen(som funkade direkt) samtidigt som jag gjorde upprepade kylstartförsök,utan framgång.Finns det andra trix undrar en åksugen ny medlem.Hasse:wideeyed:
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Trilskande kylskåp

Hej
Försök vrid av och på säkringarna detta hjälpte mig när jag inte fick kylskåpet på med gas (jag har säkringarn i garderoben så de stötes till lätt)
Ha de Paffw
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Trilskande kylskåp

Hej
Jag fick också problem med gasdriften. Lågan tände med gnista och brann när jag höll in vredet, men slocknade när jag släppte, detta såg man när man tar bort gallret på utsidan. Fick byta den enheten. Kan också va stopp i gasflödet, det lilla hålet i brickan i munstycket kan va tätt pga. orenhet i gasoltuben som sedan fastnar i munstycket. Det är mycket irriterande när kylskåpet inte vill funka
/ Sören
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Trilskande kylskåp

För många år sedan hade vi husvagn i över 10 år. Då fick vi "sota" brännaren till kylskåpet några gånger.
Om man inte gjorde det så blev den svårtänd och kunde slockna ibland.
Sotningen bestod i att skrapa ur beläggning i brännaren (satt stenhårt) så att gasflödet blev som det skulle vara.
Brännarna har nog blivit bättre med åren så vet inte om detta stämmer med nya grejor.
I vår bil har kylskåpet gått i fyra år nu utan problem. Men den går på 12 volt när vi kör. Husvagnskylskåpet gick på gasol från det vi startade tills vi kom hem.
/Leif
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trilskande kylskåp

Det kan inte vara så att rumstemperaturen är lägre än den temperatur kylskåpet är inställt på.
Därav orsak till att det krånglar.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Trilskande kylskåp

Hej
Jag fick också problem med gasdriften. Lågan tände med gnista och brann när jag höll in vredet, men slocknade när jag släppte, detta såg man när man tar bort gallret på utsidan. Fick byta den enheten. Kan också va stopp i gasflödet, det lilla hålet i brickan i munstycket kan va tätt pga. orenhet i gasoltuben som sedan fastnar i munstycket. Det är mycket irriterande när kylskåpet inte vill funka
/ Sören
Vi hade exakt samma problem som du beskriver precis innan vi ställde av/in bilen i oktober. Vi kommer väl då att få lämna in den på reparation antar jag?
Fixade du själv? / Mia
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Trilskande kylskåp

Hej Trixa me bilen
Nä jag fixade inte det själv trots att jag var säker på felet, det var den lilla gröna plastboxen med sladden som går in till lågan och som känner av om det brinner. Skälet var att enheten kostar ju en del och om man har fel så blir det nästa grej man ska byta, så till slut kan det bli dyrare än om man köper tjänsten. Beställde jobber av Elektrolux i Uddenalla, mekern kom och fixade det, han sa också att dom gröna ofta går sönder efter några år, tror det kostade något under tvåtusen spänn.
/ sören
 
Toppen