• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre med oförändrade villkor vid roaming

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tur att man behöll sin gamla operatör när turbulensen var som störst.
80 GB till priset av 2,18/GB kan man stå ut med.

Glada nyheter till dig som 3Kund! Nu kan du surfa, ringa och SMSa som hemma inom hela EU.
Vill du veta mer? Klicka här: sms.3.se/eusurf
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tre med oförändrade villkor vid roaming

Tur man inte har tre i Norrland då hade jungeltrumman gällt. :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tre med oförändrade villkor vid roaming

Tur att man behöll sin gamla operatör när turbulensen var som störst.
80 GB till priset av 2,18/GB kan man stå ut med.

Glada nyheter till dig som 3Kund! Nu kan du surfa, ringa och SMSa som hemma inom hela EU.
Vill du veta mer? Klicka här: sms.3.se/eusurf
Jag letade och letade för att hitta vad som menas med "som hemma" och hamnade till sist på vilkorförkaring som inte säger ett dugg utan hänvisar till Mitt3. Jag har inte "Mitt3" och kan inte läsa hur mycket och hur länge jag kan surfa i EU. Vad står i ditt "Mitt3" Anders, du som har Tre?

Så här står i det "finstilta" där 2 gäller för mobilt surf:
1 Du får använda ditt abonnemang som hemma, utan några extra utlandskostnader, förutsatt att ditt abonnemang inte är ett nationellt abonnemang. Dessa kan enbart användas i Sverige. Du kan se vad som gäller för just ditt abonnemang på Mitt3 eller i roamingprislistan.
2 Roamingavgifterna inom EU/EES har nu tagits bort. Beroende på vilket abonnemang du har, har du också en viss EU-surfmängd som du kan använda utan att några extra utlandskostnader påförs på abonnemanget.
Din EU-surfmängd beror på hur mycket surf som vanligtvis ingår i ditt abonnemang. Du hittar din EU-surfmängd på Mitt3 eller i ditt Välkomst-SMS när du anländer i ett annat EU/EES-land.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Roaming Tele2

Tre erbjuder samma villkor som hemma!
I mitt fall 80 GB för 174,50 (trogen kundrabatt).
Anders, kan du kolla med ditt "Mitt3" vad som gäller när du är i EU eftersom det går inte att läsa på Tre's hemsida, man måste ha ett abonnemang först. Tacksam för svar! Valde Telia pga deras tydlighet men Tre verkar vara lockande fast med något otydlig info, så...

Urklipp från surfinfo inom EU:
Du hittar din EU-surfmängd på Mitt3 eller i ditt Välkomst-SMS när du anländer i ett annat EU/EES-land.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Roaming Tele2

Jag fick detta meddelandet på sms från Tre:
Glada nyheter till dig som 3Kund! Nu kan du surfa, ringa och SMSa som hemma inom hela EU.
Vill du veta mer? Klicka här: sms.3.se/eusurf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tre med oförändrade villkor vid roaming

Jag fick detta meddelandet på sms från Tre:
Glada nyheter till dig som 3Kund! Nu kan du surfa, ringa och SMSa som hemma inom hela EU.
Vill du veta mer? Klicka här: sms.3.se/eusurf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Roaming Tele2

Grattis min vän? Var rädd om det avtalet!

Jag har förstått det!
Det märkliga är att en representant för Tre ringde för några år sedan och erbjöd nya villkor.
Jag var på väg att förklara för honom att jag inte vill sluta avtal över telefonen när han erbjöd halva avgiften.
Den gången slöt jag avtalet på en halv sekund!
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Tre med oförändrade villkor vid roaming

Vad är det för skillnad när det gäller att surfa inom EU mellan Mobilt bredband och Mobilabonnemang? :confused:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tre med oförändrade villkor vid roaming

Vad är det för skillnad när det gäller att surfa inom EU mellan Mobilt bredband och Mobilabonnemang? :confused:

Mobilabonnemang är telefoni, sms/mms och surf.
Mobilt bredband är surf (kan även innehålla sms-möjlighet)

Jag kommer att klargöra detta i en annan tråd där det pågår faktainsamling inför en förfrågan till de svenska operatörerna om ett avtal för mobil kommunikation för klubbens medlemmar.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tre har också 4 månaders begränsning som Telenor.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ett fantastiskt gott pedagogiskt arbete nedlagt i denna tråd.
Tråden borde renodlas (ta bort inlägg som detta t ex) och fästas på förstasidan.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Så här står det i Tre:s allmänna villkor:

5.4 För att ha rätt att använda Roaming inom EU/EES ska du ha din normala hemvist i Sverige eller åtminstone frekvent och i väsentlig omfattning befinna dig i Sverige. 3 kan begära att du skriftligen styrker detta genom ex. folkbokföringsintyg, skatteutdrag eller utbildningsbevis. 3 har rätt att ta ut en tilläggsavgift för din användning av Roaming om 3 bedömer att ingivet underlag inte är tillräckligt.

6.5 I vissa abonnemang tillämpar 3 en begränsning av hur stor volym Roaming-data inom EU/EES du får använda till ditt nationella pris. Volymen Roaming-data motsvarar minst dubbelt så stor datavolym som den som erhålls om man delar det sammanlagda slutkundspriset, exklusive mervärdesskatt, med datavolymen för hela faktureringsperioden med den maximala grossistavgiften för reglerade dataroamingtjänster. I syfte att motverka missbruk och onormal användning av Roaming kan 3 komma att kontrollera ditt användarmönster. För att säkerställa att din användning endast begränsas vid missbruk och onormal användning sker kontrollen över en tidsperiod om fyra månader under vilken bland annat din konsumtion (ex. användning av Roaming och eventuell nationell inaktivitet kombinerad med Roaming) och din närvaro observeras. Det är inte heller tillåtet att använda flera SIM-kort parallellt medan du använder Roaming. Om din användning av 3 bedöms vara ett missbruk eller onormal kommer 3 att meddela dig detta samt informera dig om möjligheten att inom två veckor förändra ditt beteendemönster eller öka din nationella närvaro. Om ditt beteende inte förändras har 3 rätt att ta ut en tilläggsavgift för din användning från det att du mottog meddelandet tills dess att 3 bedömer att ditt beteendemönster är förändrat. Det är inte tillåtet att återförsälja Tjänsterna till fysisk eller juridisk person som inte har sin normala hemvist i Sverige eller åtminstone frekvent och i väsentlig omfattning befinner sig i Sverige, om så sker har 3 rätt att stänga av berörda abonnemang
 
Toppen