• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trattisar

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Trattisar

Den här visar jag inte Margit, då ska hon bara ha ut mig i skogen....igen.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trattisar

I Österäng vad du väl inte ute så länge nä hon var väl ute själv,hon får komma hit o plocka!
3 fäflugor har jag plockat av mig efter svampturen de är så äckliga de sitter ju som klistrat på en.brrr vad det klias överallt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trattisar

Susanne! Vad är en fäfluga? Är det fästingar du menar?

Jappe (född vid en gata) Var är palle förresten?
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trattisar

En fluga som ser ut som en spindel 6 eller 8 ben,har dom landat på en så är det lögn att få bort dom.Jag försökte att skölja bort en under kranen men icke fick ta till diskborsten o borsta bort de är platta så man får ju inget tag heller.
Fy vilka rysningar jag får bara man pratar om dom.
Men de är ej farliga tror de sitter på fåglar o vilt/Susanne



Jappe vad menar du med Vad är palle??
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trattisar

Susanne

här är ett annat namn Älgafluga fyrkantig, platt och stenhård:swoon:


Gurra
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Trattisar

Dom heter Älgflugor kort och gott här i småland.
På tal om gott så har plockat så mycket kantareller i år, både trattisar och vanliga att jag nu fått skogsförbud av frugan. :) Frysen är full. :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trattisar

Det är gott att ha hemma .Jag torkar mina trattisar plockade 200 l för ca 4 år sedan,en väldig odör blev det av allt torkande i svamptorken.
I år tar jag det lungt på den fronten(tror jag).
Ska nu ta fram torken o se vad de andra säger i huset:D.Men jag lider ej./susanne
 
F

F.d. 2893

Guest
Sv: Trattisar

Har de små vingar heter de Älglus och lägger ägg under huden på just Älgar, dock ej på människor.
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Trattisar

Tar man på lite salubrin på öpnna ytor så slipper man dessa små vidriga varelser nästan helt. Lika så fästingar som är en värre *ryser* alla småkryp som sitter fast är äckelpäckel, men när man har svamp i kilovis hemma så efteråt kan det ev vara värt det
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trattisar

Älgaflugan landar, river av sina vingarna, kryper ner i hårbotten, biter hål och suger blod det gör ont :D

Gurra
 
Toppen