• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trasigt bodelsfönster

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
Jag undrar om det finns någon här på hbk som har fått ett bodelsfönster utbytt på sin försäkring.... Att jag undrar är att Folksam vill ta skadan på vagnmomentet... Och inte på glasmomentet.… hur löste ni det ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan ju undra hur Folksam har tänk, om de har tänkt :confused:.... för läser jag vilkoren så står det ju under

Glasruteskada....
Vi ersätter inte
Skador på glastak eller taklucka.
Glas som går sönder i samband med
att du krockar eller kör av vägen, då
är det Vagnskadeförsäkringen som
ersätter.

När skadan inträffade då stod bilen stilla och var inte inblandad i någon krock eller kört av vägen.... så Ibland undrar jag hur hög kvalitetssäkring Folksam har egentligen på sina beslut.:confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skickade ett e-mail förra veckan till Folksam och bad om ett skriftligt motiv till deras beslut.(se Folksams tidigare svar härunder)... än har de inte svarat mig :(....

Skadekontoret har godkänt reparationerna, vi kommer kontakta verkstaden för att se om de kan ta en betalningsgaranti från oss. Självrisken för skadan från 2014 är 1500kr och går på glasmomentet på försäkringen. Skadan från i april 2018 går på vagnmomentet och självrisken där är 3000kr. Självriskerna kommer du betala direkt till verkstaden om de kan dela upp fakturan åt oss.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så ja!!.... Nu är båda fönster en fönsterskada... Jag vet att många inte orkar " kämpa" mot sitt försäkringsbolag när de gör felaktiga bedömningar.... Men känner man att man är "rätt på dett" då tycker jag man skall ta "kampen"
Sen kan jag inte riktigt förstå varför ett försäkringsbolag försöker "lura" sina kunder.....vist handlar det säkert om ekonomi.... Men att lura en kund är aldrig rätt.... Speciellt inte när det sen är kunden som "äger" försäkringsbolaget..... Så nu hoppas jag att Folksam snart har löst sina problem med grekerna så jag får två nya fönster....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sänder över mitt senaste e-mail som FOLKSAM fick av mig idag.... e-mailet är ett svar på att 'FOLKSAM håller på att förhandla med en firma som ligger mer än 50 mil ifrån där jag befinner mig.... inte tänker jag köra 50 mil T&R. :swoon:

Hej!!.. Stefan eller vem som nu kommer att läsa/svara...

Nu är det så att detta ärende är ju äldre än från den 17/10. Jag vet inte varför rätt information inte går fram till alla er "handläggare" på FOLKSAM som försöker handlägga detta enkla ärende (se namnlista längre ner)... men redan den 14/5- 2018 så informerade Petra mig att hon är "min handläggare" i detta ärende. och tills dagens datum så har 8 olika "handläggare" från FOLKSAM lagt tid på detta ärende...

Som jag ser det så är där stor risk att kvalitetssäkringen i ärendet blir mycket låg och att ärendet ej blir kostnadseffektivt för FOLKSAM/medlemmarna när ni hitintills har använt 8 olika handläggare i detta ärende.

Kan också informera att jag fick höra av en av FOLKSAMS handläggare (i ett telefonsamtal) att köra till Thessaloniki är inte försvarbart (vilket jag håller med om nu/då ) och att handläggaren även måste tänka på alla de medlemmar som "äger" FOLKSAM och inte "slösa" med utgifterna.... Det som nu förvånar mig är när 8 olika handläggare lägger tid på att försöka lösa ett enkelt ärende... hur försvarar FOLKSAM denna kostnad inför sina ägare (medlemmar)??? (inte tror jag att det är kostnadseffektivt när 8 olika handläggare skall sätta sig in ett och samma ärende)

Snart har tiden gått ut (de 2 månader som jag trodde ärendet skulle lösa sig på) och snart åker jag vidare söderut.... tydligen är det bara "han där uppe" som vet om jag åker vidare med två nya hela fönsterrutor....


Varma hälsningar

Peter Nyberg


Lista över personer som varit i kontakt med mig i detta ärende

Petra, Sofia, Sofie, Julia, Helena, Alva, Emil, och sist Stefan......
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack FOLKSAM .... detta gjorde ni bra.... nu blir er medlemmar (ägare) glada när det inte blev några fönster till min H-bil....Den premie jag betala varje månad för min H-bil inser jag nu att ni verkligen är i behov av....
Och jag är så tacksam när jag ser att 8 handläggare har jobbat på mitt lilla ärende.... och jag har även full förståelse att de pengar som skulle bekostat rutorna har också gått till alla 8 handläggares löner,semester, julbord eller vad de nu är i behov av....
Så med all denna information jag har nu så hade jag säkert mått väldigt dåligt och säkert också känt skuld om jag hade fått nya rutor.... för då hade ju FOLKSAM inte kunnat ge så många duktiga "handläggare" som drar ut på tiden och jobbet....ett jobb
Jag blir så himla glad när jag tänker hur enkelt man kan hjälpa till för att få ner arbetslösheten...:confused:
Och som vanligt så kommer FOLKSAM säkert att höjer min premie även nästa år så ännu fler handläggare kan få ett jobb hos FOLKSAM.....
FOLKSAM´s kvalitetssäkringen angående "slippa betala" i ett ärende måste vara väldig hög...och det är ju himla bra om man vill säkerställa jobben.... :swoon:
Ni har kanske en ledig.plats till mig... jag är inte så effektiv...och drar gärna ut på tiden... men det ligger säkert på plussidan.... så nu väntar jag på att någon från FOLKSAM skall höra sig av till mig :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja men är det inte fortsatt så att om min svenska bil belagts med körförbud p.g.a. utebliven kontrollbesiktning, så gäller endast trafikförsäkringen?

Det var vad jag fick veta för en del år sedan när jag kollade med Folksam.

Förstår att din bil har körförbud i Sverige sedan 2012, den besiktning som du gjort i Grekland har inget värde för det svenska försäkringsbolaget.

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nä du Tommy.... min helförsäkring gäller, att det inte blev några rutor denna gång berodde helt på att FOLKSAM "drog" ut på tiden för de två månader som jag hade satt för att lösa problemet innan jag körde vidare söderut....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nä du Tommy.... min helförsäkring gäller, att det inte blev några rutor denna gång berodde helt på att FOLKSAM "drog" ut på tiden för de två månader som jag hade satt för att lösa problemet innan jag körde vidare söderut....

Jaha, då har Folksam ändrat tolkning utav sina egna skriftliga villkor, eftersom texten idag är identisk som den var när jag tvingades reparera en framskärm, ny strålkastare och blinkers, när det hade gått för fort i en kurva.

Bodde i Madrid, hade en svenskregistrerade bil som var belagd med körförbud i Sverige p.g.a. att inkallelsetiden passerats med 2 månader.

Motiveringen var att jag inte uppfyllt aktsamhetskraven och om jag kommer ihåg rätt var det dessa punkter i det finstilta som man hänvisade till.

41. Du skall se till att bilen inte körs när körförbud meddelats av polis eller annan behörig besiktningsman

42. Om du bryter mot aktsamhetskravet i punkt 41 kan vi göra avdrag på ersättningen. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Avdraget kan i allvarliga fall leda till att du inte får någon ersättning alls. Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig. Se även punkt 121.

121. Avdrag på ersättningen
Framkallande av försäkringsfall
Försäkringen gäller inte för dig om du framkallat skadan uppsåtligen, eller i den mån du upp såtligen förvärrat följderna av en skada.
Om skadan uppkommit eller dess följder förvärrats genom grov vårdslöshet från din sida kan vi göra avdrag på ersättningen. Detsamma gäller om du annars måste antas handlat eller underlåtit att handla i vetskap om att detta innebar en betydande risk för att skadan skulle inträffa. Avdraget kan i allvarliga fall leda till att du inte får någon ersättning alls.


Allmänna bestämmelser

Aktsamhetskrav
Försäkringen ger dig ett långtgående skydd vid skada. Du måste dock själv medverka till att skada inte inträffar. I villkoren finns några krav på aktsamhet som du måste följa för att inte riskera avdrag på ersättningen. Hur vi beräknar avdraget framgår vid respektive aktsamhetskrav i villkorstexten
Hänsyn tas till den betydelse förfarandet haft för skadan eller dess omfattning och till om- ständigheterna i övrigt.”

Som vanligt kan den här typen av finstilt tolkas på olika sätt, men som regel har nog försäkringsbolaget tolkningsföreträde och vinner en eventuell tvist.

I mitt fall tyckte jag det var rimligt och accepterade direkt Folksams tolkning.

Vad beträffar besiktning av svenskreggade bilar utomlands är det säkert bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, men något juridiskt värde i Sverige har det inte:

Finns massor om det på nätet, Sydkusten, Rivieraforum, Spanienforum, osv.

Från ett av försäkringsbolagen ”Vanliga frågor och svar”:

”Kan man besikta bilen utomlands?
Nej, en svenskregistrerad bil kan inte besiktas i ett annat land. Eller rättare sagt, en besiktning utomlands kommer inte att räknas som en godkänd kontrollbesiktning i Sverige. Vid besiktningen kontrolleras att bilen följer det svenska regelverket.”

Som medlem i försäkringskolleltivet, vi som i slutänden betalar för skadorna som uppstår, är jag faktiskt glad att bolagen kontrollerar att villkoren följs till punkt och prickar och på det sättet håller nere VÅRA kostnader.

Det är bara att gratulera dig som fått ett sådant tillmötesgående från Folksam med en bil som är belagd med körförbud i sex år.

Om jag vore du skulle jag kontakta Folksam och begära skriftlig bekräftelse på att helförsäkringen gäller trots att bilen har körförbud sedan 2012. Det är ju synd om du betalar för helförsäkring ifall det bara är trafikförsäkringen som gäller om det blir skarpt läge. Men det har du kanske redan fått.

TommyD
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varje *fall* granskas ordentligt av försäkringbolagen, fönsterskadorna är godkännda ....flera ggr om .... Jag har ju haft 8 olika handläggare och alla har godkännt skadorna.... Så just nu tänker jag inte diskutera allt du skrivit och mina skador, däremot kan vi diskutera handläggnings tiden som drog ut på tiden... Försäkringsbolag skall åtgärda skadan skyndsamt när de väl har godkännt skadan.…och det tycker jag inte FOLKSAM har gjort i mitt ärende...
 
Toppen