• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Truma 6E

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Står parkerad för jul och nyår. Vaknar av att fläkten till värmare stannar. Blir fort kallt när det är -20 ute.

Felkod W255 H. (No connection between the furnace and the control panel. Control panel cable defective.)

Provat allt jag vet om Truma inkl. byte av säkring men ingenting fungerar!
Det verkar som panelen inte kan prata med värmaren.

Någon som har tips på vad man kan prova?
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Truma 6E

Hej.
Prova att lossa och sätt tillbaka sladden som är melllan värmaren och panelen eventuellt på båda sidor, det är en sladd som har snabbanslutning (Rj45) typ som är till anslutning av dator/telefon i vägg.
Det kan bli dålig kontakt jag fick göra det ett par gånger på vår panna i vår förra bil.
/Jim
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Truma 6E

På Svenska står det så här.

#255 Värmaren har ingen 12 V spänningsförsörjning. - Skapa en spänningsförsörjning på 12 V

Ingen förbindelse mellan värmaren och manöverenheten. -Upprätta förbindelsen mellan värmaren och manöverenheten

Kabel till manöverenheten defekt. - Kontakta Truma Service


Brukar ibland hjälpa att nollställa C+ modulen.
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Har provat att göra allt strömlösa men ingen skillnad.
Provade också att välja reset i panelen men ingen skillnad.

Kabel mellan panel och värmare verkar ok. Ingen skillnad där heller

Fick ett annat tips att kolla kablarna till tempgivaren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Truma 6E

Jag bytte tempgivare förra gången, utan att det var fel på den just då. Du måste ha ett avbrott någonstans mellan Truma och CP-Plus (som visar felkoder). Har du gammalt styrkort (innan 2014), då kan det vara felkod för helt annat fel, det har vi fått erfara. Kortbyte kan kosta upp till 5 000:- om du inte har garanti kvar. Testa vidare med kablar, anslutningar, bränsle osv... ...och när du tröttnar, skicka mail till Alde (mats.rosen@alde.se) så tror jag att dom hjälper dig bäst dom kan.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Truma 6E

Hej,

har fått samma felmeddelande på min Truma 6D, men bara när jag står med el inkopplad aldrig på batteri drift.

Min panna stannar inte men felmeddelandet kommer och går, leverantören har lovat en ny CP enhet när jag plockar ut bilen efter vintern.

Vet inte om det är så på din men de var rätt övertygade direkt på min.

Lycka till// Per
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag och kommentarer!

Nu fungerar det igen och man har lärt sig ett par läxor:
- Lita inte på säkrings-schemat, saker kan vara inkopplade på "fel" säkring.
- Lita inte på att du ser om en säkring är trasig, det funkar inte... Enda sättet är att mäta och se om den är trasig...

Två kalla erfarenheter... fast idag är det bara -15...

/Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Truma 6E

En enkel test for kabelen er å skaffe en passe lang direkte Cat-5 nettverkskabel, koster ikke mange kronene for en 5 eller 10 meter kabel.

Legg den enkleste veien og se om feilen er der fortsatt.

Fabrikk produserte kabler er normalt feilfrie, men med spesial tilpassede kan det lett bli feil om ting går litt fort og det ikke er rutine for kontroll av kabelen. Har selv produsert noen hundre spesial lengder for datanett og har fortsatt utstyr for kvalitetskontroll av koblingene.

Vanligste feil er at en eller flere leder ikke er trykket langt nok inn og blir trukket ut under bruk.
 
Toppen