• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Transponder

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon här som kan reda ut begreppen?

Vad är?
Autopass, Bro Bizz, Easy Go+

Behöver man flera olika transponder?

Jag planerar att åka till Spanien och Portugal i januari och Norge i sommar.

Tacksam för hjälp av er som har kunskap och erfarenhet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sök på forum finns mycket information i andra trådar. men... har du en bil över 3500kg gäller Easy Go+ fungera på broarna samt Österrike och Norge snart också Slovenien.
Spanien och Portugal klara du utan.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Som sagt, det finns utrett i befintliga trådar, sök t ex på Easy Go+
Snabbinfo:
  • Det finns ingen transponder som heter BroBizz!
  • Brobizz A/S är ett danskt företag som bl a tillhandahåller EasyGo+. Du får/tecknar transpondern/avtalet med dem. Gratis. För flera bilar, dvs du kan teckna flera avtal, ett per bil.
  • EasyGo+ fungerar i DK, NO och i Österrike (fler på gång, Slovenien?), en bizz i rutan, transponder. (Plus på Öresundsbron om man tecknar ett sådant avtal med Öresundsbrokonsortiet, se nedan)
  • Öresundsbizz är en tjänst för Öresundsbron, via avtal med Öresundsbrokonsortiet, inklusive transponder eller kort (Bropass)
  • Man kan koppla EasyGo+ transpondern från Brobizz A/S till sitt avtal med Öresundsbrokonsortiet för att fungera över Öresundsbron, du får då lämna tillbaka din eventuella Öresundsbizz-transponder
Min lösning:
  1. Jag har EasyGo+ för att köra med husbil över Store-Bælt broen och i Österrike. Nackdel - den kopplas till regnr, t ex din husbil, kan inte användas till annan bil
  2. Jag har Öresundsbizz kvar, för att kunna användas till alla våra bilar, husbil och personbilar (ingen koppling till regnr)
När jag åker över endera broarna, Stora Bält respektive Öresundsbron, har jag den andra bizzen i strålningssäker påse så att ingen dubbeldebitering sker.

Anm. Nu har båda brokonsortierna/företagen börjat med tjänster som i stället avläser regnr på bilen med kamera, hur det påverkar det jag skrivit ovan vet jag faktiskt inte.

Edit: Vad Autopass i NO kommer att innebära för oss som har EasyGo+ och/eller Öresundsbizz verkar ingen veta i dagsläget, återstår att se.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
EasyGo+ skal fungere i Norge i følge avtale. At den gamle Brobizz (Öresund) fungerer i Norge er mindre offisiellt. Autopass transponderen fungerer ikke i Østerike, og det har vært endel problemer med å få den inn i Brobizz avtalen. Dette førte til at jeg byttet fra Autopass til Brobizz i sin tid (og sparte penger!)
 
Toppen