• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trögt fotsteg

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Fotsteget på vår husbil är trögt när det åker ut. Man får "hjälpa till" med lite handkraft för att dra ut det. Har provat att tagit ner, blåst rent och smort upp. Hjälpte lite ett tag men är trögt igen. Tips?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trögt fotsteg

Man skall inte smörja lederna enl. instruktionerna. Då fastnar sand od som sliter ut plastbussningarna.
Kolla så inte fotsteget är skevt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Trögt fotsteg

Har haft samma problem så jag släppte in aning på bultarna i lederna sen har det funkat oklanderligt :)
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Trögt fotsteg

Tack för tipsen. Nu blir det att "pyssla" lite
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Trögt fotsteg

På vår Hymer har vi fått byta två gånger på garantin. Dåligt att ha såna delar så utsatta för vatten och smuts. Hade varit bättre med ett lägre insteg i stället för trappsteg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trögt fotsteg

Jag tänkte spraya alla lagringspunkter med bromsrengöring & blåsa rent. Sedan har jag tänkt smörja med Molycote torrsmörjning som sprayas in i lagringarna. Vad tror ni ? Är det en god ide'? Som det är nu så insteget väldigt segt & behöver lite hjälp av foten för att flytta sig vilket är väldigt irriterande.

Bennie
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Trögt fotsteg

Silikonspräj på den sidan som går trögt. Brukar hjälpa några månader
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
När plastbussningarna blir för slitna så glappar det rejält och då är det bara till att byta. Känns lite som man började med trappsteget och byggde sedan bilen runt det. Tog ett par timmar att byta då två bultar kom man inte åt skallen på. IMG_0369[1].JPG
 
Toppen