• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös termometer sökes

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Vår Fiat Ducato har ingen termometer i instrumentpanelen som visar utetemperaturen. Så jag har letat lite efter en termometer.

De flesta (alla?) biltermometrar som finns att köpa har en sladdansluten givare för utetemperaturen. Det är alltig svårt att hitta håla att dra en sådan sladd igenom. Därför skulle jag villja hitta en trådlös ute/inne-termometer.

De trådlösa termometrarna jag hittat är för villabruk och därmed alldeles för stora för att sätta på instrumentbrädan.

Finns det någon här som lyckats hitta en liten, snygg trådlös termometer som passar bra på instrumentbrädan?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Kolla i Biltema-katalogen. Vi köpte en trådlös där, lite stor kanske men funkade utmärkt! Jag monterade utomhusgivaren med dubbelhäftande tejp under bilen på ett ställe som låg skyddat och långt från bilens värmekällor!

Anders
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös termometer sökes

Köpte för länge sedan en termometer på Clas Ohlsson som jag har i bodelen. Den trådlösa delen har jag lagt in i bakom gasolflasterna i gasolkofforten (enligt tidigare tips här på sidan). Där ligger den löst och ibland får jag för mig att kolla temperaturen i kylskåpet och då lägger jag in den där en stund

Mvh
larsemil
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös termometer sökes

Jag har en i bodelen. Men den är för stor att placera framtill.
Kan inte förstå att man inte förstått att göra små enheter för användning i bil.

Sökte på Clas Ohlson som har en på 7x6 cm. Måste ta en titt på den, men det låter stort.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Synnerligen "konftikt"!
Jag har dragit in yttertermometer i min Volvo 950.
Det finns olika genomföringar mellan förarhytt och motorrum
genom torpeden. Flera sladdar med en gummitätning i väggen.

nog hittar du någon genomföring om du letar under golvmattorna.

Själv tog jag en gammal rund "köxfönstertermometer" och skruvade
fast uppe i underkant av alkoven utanför vindrutan.

Ger lite känsla av flyg-cock-pit! :rolleyes:
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Hej Jangus!

Kolla med Svenska Industri Instrument i Göteborg.
De håller på med tryck och temperatur i och för sig till industrier, men vet
att de haft lite guldkorn på lager för olika ändamål. Om de inte har det du söker
så kanske de kan vidarebefodra dig till någon annan.

Det kan i alla fall vara ett försök och här är deras hemsida

www.sini.se

Hälsningar

Robban
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Trådlös måste ofta ha 2 x nya batterier.
Sladdar kan gömmas.

I några år använde jag udetermometer från denna position - nu kylskåpstemperatur.

husbil-image-7423-1313656560.html


Udetermometer är för vag för att bedöma vägen temperatur.

Användar projektion klocka med termometer i alkoven och vattentank temperatur / inomhus / utomhus termometer - i bodelen.
Användat oförändrad i mer än tio år.

Alla utan lösa batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Köpte tre stycken trådlösa i Ullared, kommer inte ihåg märket men varje paket bestod av två enheter en display och en trådlösgivare. Varje enhet var i storlek 95x55x15mm och i färg silver/grå. Varje display kunde ta emot signal från tre givare.

Jag placerade en display på ovansidan av solskydded(fäller ner när jag skall kolla, bra ställe för solen eller värmeutblåsen når den inte). Sedan en givare under bilen längst bak, en i dubbelgolvet vid tankarna och en i kylen. Så nu har jag full koll på allt. De två displayerna som blir över kan man ju placera på lämpligt ställe i bodelen.

Den i kylskåpet tycker jag är bra, lätt att upptäcka om något händer, så man kan rädda maten.

Ha det gott Torbjörn
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Köpte tre stycken trådlösa i Ullared, kommer inte ihåg märket men varje paket bestod av två enheter en display och en trådlösgivare. Varje enhet var i storlek 95x55x15mm och i färg silver/grå. Varje display kunde ta emot signal från tre givare.

Jag placerade en display på ovansidan av solskydded(fäller ner när jag skall kolla, bra ställe för solen eller värmeutblåsen når den inte). Sedan en givare under bilen längst bak, en i dubbelgolvet vid tankarna och en i kylen. Så nu har jag full koll på allt. De två displayerna som blir över kan man ju placera på lämpligt ställe i bodelen.

Den i kylskåpet tycker jag är bra, lätt att upptäcka om något händer, så man kan rädda maten.

Ha det gott Torbjörn

Använder en liknande mellan huset och husbil.
funderar att byta batterier i husbil med motstånd och ström från husbil.
Men det är irriterande när anslutningen trådlös, har misslyckats vid batteri byta och mer, söker mellan sändare får justeringar och tar tid.:(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Små detaljer i min lilla digital termometer och voltmeter:
alltid diod ljus
pip vid låg spänning - Inverter / TV bruk mm
pip vid frost 0,0 grader
mycket exakt - testad
du vet innen stop relativt hur mycket ström på batterier ;)

Det största problemet - vet inte var den kan köpas mer :oops:

Inte allt som är bra för husbilar är värdefull för personbilar - som drar försäljningssiffrorna'.
 
Senast redigerad av en moderator:

Berra 57

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös termometer sökes

Hej
Jag köpte en trådlös väderstation TFA Focus från Kjell och Company.
Nr: 38-559. Har provat den i helgen och funkar pefekt.
Monterade givaren under främre kofångar.
Berra 57:yes:
 

Uhnos

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Motala
HBK-Nr
6787
Medlemskap
2026
Sv: Trådlös termometer sökes

Hejsan
Då det inte finns någon bakruta på vår bil så satte jag termometern på den inre backspegeln med kardborrband. Vilket gör den ställbar så att alla kan se.

Hans
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Tänk på hur ni monterar utomhusgivaren. En fuktig givare som utsätts för fartvinden visar lägre temperatur än en torr givare.

Pehr
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Trådlös termometer sökes

Är det någon som vet om det finns sådana där runda, 52 mm tempmätare som man hade förr? Har letat i Biltema, CD Cardic mm utan att hitta någon.
Alla bilar har ju mätare idag så de kanske har utgått för gott?
 
Toppen