• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS för husbil

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Fick tid över och kunde surfa "lite" kring TPMS nyheter. Det som tilltalade mest var kommunikation mellan android/IOS produkter och däck-sensorer. Känner inte speciellt mycket för att ha en extra display (minimalist som jag är), så det bästa (för min del) vore om jag kunde använda "samma gamla padda" även för TPMS info. Idag ser jag Li-batteristatus online, GPS info, kan surfa emellanåt och mycket, mycket annat, bara att byta app...

Kommentar: alla padd-appar har även en kopia på mobilen ifall paddan skulle "lämna in" för gott. Mobilen kan då ta över samma funktioner direkt, vilket man inte kan göra med original-display (hårdvaran) om/när den skulle gå sönder. Minimering av antalet kablar är bl.a. en mycket STARK motivation i övrigt!

Ett problem med dagens TPMS som jag ser direkt är att alla app-baserade lösningar kräver "egna" sensorer monterade i fälgen (än så länge). Hade varit toppen om en app kunde tyda befintliga TPMS sensorers frekvens som i princip är samma, 315 MHz eller 433 MHz, något anat finns inte!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Har samma åsikt som du, man har ju nog med "apparater" på instrumentpanelen. Men jag vill kunna se enkel hela tiden, exempelvis med en knapptryckning hur det står till med trycket. Vad jag förstår ändrar det sig markant när däcket börjar bli varmt. Man kan även fråga sig om man kanske skulle fylla däcken med nitrogen?? då tappar man i vartfall inget tryck pga läckage.
Jag har ägnat merparten av dagen till att surfa runt och hittat bra grejor som man kan använda till app i telefon och läsplatta och till befintlig multimedia, och det bästa av allt sensorerna klarar 8Bar. När jag hittat dom jag tycker passar lägger jag ut en länk här.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

...Men jag vill kunna se enkel hela tiden...???
Jag tror inte att man tittar hela tiden, kanske dom 1:a dagarna, sen finns det så mycket annat intressant. Om inte trycket förändras avsevärt mycket pga stora värmependlingar eller anat, då behöver man kanske inte "trycka på knappen" så ofta heller. Ser fram emot om du hittar något intressant : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Re: Sv: TPMS för husbil

Fick tid över och kunde surfa "lite" kring TPMS nyheter. Det som tilltalade mest var kommunikation mellan android/IOS produkter och däck-sensorer. Känner inte speciellt mycket för att ha en extra display (minimalist som jag är), så det bästa (för min del) vore om jag kunde använda "samma gamla padda" även för TPMS info. Idag ser jag Li-batteristatus online, GPS info, kan surfa emellanåt och mycket, mycket annat, bara att byta app...

Kommentar: alla padd-appar har även en kopia på mobilen ifall paddan skulle "lämna in" för gott. Mobilen kan då ta över samma funktioner direkt, vilket man inte kan göra med original-display (hårdvaran) om/när den skulle gå sönder. Minimering av antalet kablar är bl.a. en mycket STARK motivation i övrigt!

Ett problem med dagens TPMS som jag ser direkt är att alla app-baserade lösningar kräver "egna" sensorer monterade i fälgen (än så länge). Hade varit toppen om en app kunde tyda befintliga TPMS sensorers frekvens som i princip är samma, 315 MHz eller 433 MHz, något anat finns inte!

Nu äger jag ingen padda,
men tänk på att iallafall androider har problem med att hålla kontakt samtidigt med flera blåtandsprylar.

En av fördelarna med tpms är ju att man har ständig kontakt med tryckgivarna och får larm direkt något värde hamnat på larmpunkt.
Jag har lagt in larmpunkter för lågt/högt tryck samt hög temp, har även larm för låg batterinivå i givarna, inner bak har börjat tjata i år på låg batterinivå, men ljudlarmet går givetvis att kvittera, hoppa dock högt första gången det kom in på landsvägen, kanske dax att få till ett batteribyte :rolleyes:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Här är en länk som enligt min mening är värd att satsa på. Har laddat ner appen för att testa den, man får låsa upp spärren i plattan "för säker plats" men fungerar i alla fall. Vad jag kan förstå så kan blåtanden vara på och plattan kan användas till navigering samtidigt men om något händer larmar plattan (appen). Priset är ju inte heller helt fel och sensorerna klarar en bra bit över vad vi har i våra husbilsdäck.
Tror att jag beställer dessa.
4 External Sensors BT4.0 TPMS Tire Pressure Alarm Monitor System For Android IOS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Et raskt søk på ebay ga nesten 100 forskjellige selgere for disse Bluetooth TPMS hattene - de fleste i China. Det finnes og noen som selger for montering inne i dekket, festet til ventilstamme. Ser ut som de interne alle har stål stamme og lengre batteritid.

Finner på Android shoppen app for slike sensorer for nesten ubegrenset antall hjul
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Har kollat vidare när det gäller mottagandet av data. Är nästan säker på att det går att installera medföljande app i min multimedia Pioneer Avic, samt min Garmin GPS modell Camper. Har visserligen inte provat men har bestämt för mig att jag kollat på detta tidigare. Därmed skulle det finnas möjlighet att även da infon där. Det är rätt som Knut skriver att det finns många säljare av dessa sensorer men de skiljer en hel del så om ni beställer gå inte enbart på priset utan kolla vilket däcktryck de klarar.
De sensorer som sitter inne i däcket klarar normalt högre tryck men, däcket måste krängas av där sensorns ska sitta, däcket ska balanseras, detta måste göras hos gummiverkstad och detta kostar ca 200-300:- per däck. Det går inte heller att flytta dom till vinterdäcken så enkelt som "hattarna".
Vilka man sedan väljer får var och en själv bestämma men med den goda nyheten att regeringen sänker skatten för pensionärerna över 65år kommer ju lägligt, så priset för mig spelar nu inte så stor roll. Jag kommer under hösten att montera TPMS övervakning i husbilen, ska redovisa här när det är klart.
Ha de gott!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Har laddat ner appen, BLE TPMS och tittat lite på olika inställningar. Det verkar som att larm för lågt däckstryck som högst kan sättas till 2,5 bar (vet att man numera mäter i psi mm). Skulle vilja ha en varning om trycket understiger ca 4 bar.

Har jag tolkat inställningarna rätt?

Undrar Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Re: Sv: TPMS för husbil

Har kollat vidare när det gäller mottagandet av data. Är nästan säker på att det går att installera medföljande app i min multimedia Pioneer Avic, samt min Garmin GPS modell Camper. Har visserligen inte provat men har bestämt för mig att jag kollat på detta tidigare. Därmed skulle det finnas möjlighet att även da infon där. Det är rätt som Knut skriver att det finns många säljare av dessa sensorer men de skiljer en hel del så om ni beställer gå inte enbart på priset utan kolla vilket däcktryck de klarar.
De sensorer som sitter inne i däcket klarar normalt högre tryck men, däcket måste krängas av där sensorns ska sitta, däcket ska balanseras, detta måste göras hos gummiverkstad och detta kostar ca 200-300:- per däck. Det går inte heller att flytta dom till vinterdäcken så enkelt som "hattarna".
Vilka man sedan väljer får var och en själv bestämma men med den goda nyheten att regeringen sänker skatten för pensionärerna över 65år kommer ju lägligt, så priset för mig spelar nu inte så stor roll. Jag kommer under hösten att montera TPMS övervakning i husbilen, ska redovisa här när det är klart.
Ha de gott!

Skriv gärna här ifall du lyckas para ihop med Garmin.
Jag trodde den bara den tog "headset-funktion", jag har Garmins BT backkamera till min CAmper760 men det är själva fästet till naven som den BT'n sitter i.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Har laddat ner appen, BLE TPMS och tittat lite på olika inställningar. Det verkar som att larm för lågt däckstryck som högst kan sättas till 2,5 bar (vet att man numera mäter i psi mm). Skulle vilja ha en varning om trycket understiger ca 4 bar.

Har jag tolkat inställningarna rätt?

Undrar Kjell

Ja, du har rätt. Jag får fram samma värde. Men jag har kollat lite till och det finns olika versioner av sensorerna och i paketet medföljer ett kort med en länk för en anpassad app.
Om det är så att det är ett annat lägsta tryck varning där vet jag inte säkert men man kan ju hoppas. Jag skulle också vilja ha en varning vid 4 bar, men jag beställer nog detta paket.
Ha de gott.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Det är ju inga stora pengar så visst kan det vara värt att köpa även om larmet för lågt tryck inte kan sättas högre.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Sjekket på hjemmesiden til de som lager BLE TPMS, og de selger sensorene til lastebiler og busser også. Maks PSI 100, men mulig at det kun er appen for flere hjul som er oppdatert til grenser for høyere trykk. Men med en mail til selskapet burde en få oppdatert og 4-hjuls utgaven.
Prøv https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sysgration.tpms.app om dere bruker Android.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Har tittat runt bland apparna men har inte hittat någon med höggre lägsta tryck än 2,5 bar.
Men mer intressant är om 6,4 bar räcker som larmnivå för högsta tryck?
Kan trycket stiga mer än 1,1 bar??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Har tittat runt bland apparna men har inte hittat någon med höggre lägsta tryck än 2,5 bar.
Men mer intressant är om 6,4 bar räcker som larmnivå för högsta tryck?
Kan trycket stiga mer än 1,1 bar??

På min husbil stiger trycket 0,5bar vid färd.
har normalt 4,5bar och vid färd 5,0bar

på min ena PB ser jag att trycket kan stiga 0,3 som mest vid färd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Det som styrer hvor mye trykket stiger er fuktigheten inne i dekket, på husbilen jeg hadde her i Australia steg trykket med over 1 bar frem til jeg byttet dekk. Når vi tømte de gamle for luft kondenserte luften så vi fikk en dusch :D - med nye dekk og nesten tørr luft ble det under 0.5 bar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Følerne som monteres på ventilene er i praksis nesten identiske når vi snakker om Bluetooth utgaven. Kan være en forskjell i firmware, dette kan hindre fritt valg av app, men for at normale brukere skal kunne installere app må den ligge i den appstore som telefon eller padde benytter. De Android appene som ligger ute nå spesifiserer ikke hvilken leverandør sine følere de jobber sammen med - dette indikerer at valget er fritt :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Först fick jag svar från FOBO att det kanske är FOBO Ultra man ska ha till husbilar som mäter "up to (188 psi)", eller FOBO Tire Plus (87 psi) och inte FOBO Tire (bara 55 psi)

Fick även svar från Blue-net hur deras App hämtas: "our instruction book has QR code, you can Scan and download APP"...

Orkade inte vänta på svar från ovanstående (skulle ta ett par dagar) och därför beställde en annan TPMS från LMYSTAR, där dom tar endast 463:- SEK. Tyckte det var överkomligt billigt för att åtminstone kunna testa produkten. Visar det sig vara fel på något, då hör jag av mig vilket lär dröja till efter den 30 oktober.

TPMS.jpg
 
Toppen