• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tour de Iberia 2017

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Vädret på det ny året har varit fint men kallt – ofta minusgrader på nätterna. Så vi planerar en husbilsresa söderut för att se om det går att möta våren någonstans.

Men det finns också en annan anledning… Inger fyller 70 i slutet av Januari och vill inte var hemma då - så vi lastar husbilen och kör från Taradeau i morgon Söndag den 15/1 för en "Tour de Iberia". Vi kör i den takt det passar, tar dagen som den kommer, stannar när vi ser något intressant och letar natthärbärgen när vi blir trötta…

Jag har dock bokat en camping mellan Torremolinos och Malaga där vi ska fira Ingers födelsedag – vill ju ha koll på att vi kan få plats på en bra Camping och att vi kan hitta en lämplig restaurang i närheten – det är kanske hög beläggning på campingplatserna så här i början av året innan övervintrarna börjar röra sig norrut...

Sedan blir det "Gibraltar check" och vidare in till Portugal och Algarvekusten, sedan Lissabon några dagar och kanske Porto.

Därefter är planen att åka tillbaka till Spanien igen för ett besök i Rioja. Hemresan går sedan antingen via Bilbao/San Sebastian – där vi var förra året och sedan Toulouse eller så fortsätter vi på Spanska sidan mot Zaragoza/Girona.

Vi räknar med en tur på ca 500 mil, och att vi ska vara hemma igen i slutet av Februari. Vi tar gärna emot tips på saker man inte ska missa, så det är bara att kommentera.

Mio och Elsa ska naturligtvis med på resan, även om de just nu inte är medvetna om det.

P1230662.JPG
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Idag påbörjar vi vår resa runt Iberiska halvön. Vi åker hemifrån strax före 11 och kör N7 till Sant Maximin, där vi stannar och äter lunch. Därefter åker vi upp och testar lite motorväg, det är väldigt lite trafik, men ett fruktansvärt blåsväder. Låg fart och ett hårt tag i ratten är det som gäller - ändå kastas vi iväg flera meter åt sidan ibland.

På grund av blåsvädret väljer vi bort både motorväg och kustväg och kör istället lite mindre vägar, snett över Camargue, för att undvika värsta sidvindarna. Det funkar bättre - men vi pratar ändå om välja bort det tänkta målet, Palavas-Les-Flots, eftersom det ligger vid kusten och är ganska utsatt för vinden.

Men så småningom avtar det värsta blåsandet och vi fullföljer den ursprungliga planen. När jag vid ankomsten kliver in på ställplatskontoret i Palavas-Les-Flots säger receptionisten Bonjour Mr Larsson - jag tittar förvånat på honom - och han tillägger “Jag har registrerings-numret i datorn eftersom ni varit här tidigare”. Det kostar 16,66 inkl. allt - 1€ mer än förra året.

Ställplatsen ligger fint i hamnen och är kombinerad med en gästhamn. Det är dock betydligt mindre folk här jämfört med April 2016.

IMG_20170115_173411.jpg

Vi ställer oss på samma plats som förra året – snacka om att vara vanemänniska…

IMG_20170115_173515.jpg

Det har varit soligt hela dagen, men det blir molnigare framåt kvällen. Temperaturen är ca 10 grader. Dagens etapp är blygsamma 250km.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Natten har varit god och när vi vaknar är det 4 grader varmt. All vind är som bortblåst och efter sedvanliga morgonbestyr så styr vi kosan söderut. För att komma en bit på väg så tar vi motorvägen till Narbonne, därefter blir det betalfria D6009 och D900, till större delen motortrafikled, vidare ner mot Spanien.

Vädret är lite växlande och det kommer t.o.m. lite regn mitt på dagen. Då upptäcker vi att vindrutetorkarna plötsligt inte fungerar – kontroll av säkringar ger vid handen att det inte är det som är problemet. Jag vet att dom fungerade en halvtimme innan jag lämnade in bilen för montering av solceller – har det hänt något på verkstaden?? Ska maila dem lite senare.

I Spanien väljer vi sedan N-11 till dagens mål Camping Bon Repos i St. Susanna – en favorit i repris. Vinden har tilltagit något under dagen så vi väljer att ställa oss ett par rader från havet. Vi betalar 21€ inkl. allt. Har kört 308km idag.

IMG_20170116_173852.jpg

Som synes har molnigheten tilltagit, men den kommande solnedgången i havet blir ändå njutbar

IMG_20170116_174722.jpg

På campingen finns en bra restaurang som vi besökt några gånger tidigare, så vi gör ett nytt försök i år också. Ingers Lammkotletter är utmärkta, men min favoriträtt, Pasta Carbonara, är inte på topp – där saknas t.o.m. äggulan.

Väderutsikterna för morgondagen är hyfsade, men det verkar som om det ska bli mer regn och kyla lite senare i veckan. Så än så är det långt till vår – som det står i visan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tour de Iberia 2017

Hoppas du får ordning på torkarna, man är ganska handikappad på vägen utan torkare och ingenstans att stanna.
Jag skulle leta efter var de kan ha varit och dragit i kablarna, sannolikheten för att det är gjort av verkstaden är 100%.

Blir man sen tvungen att stanna utan el och det blir kallt känns det inte roligt, vädret verkar växla mycket och råkar man hamna på ett berg så blir det ruggigt kallt på natten.
Hade kallare i frankrike än här hemma på nyårsnatten.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Efter en blåsig natt kör vi vidare söderut och väljer betalfria vägar. Barcelona passeras efter havet förbi flygplatsen och hamnen. Agda, vår navigator, gör skäl för namnet och tar oss, som vanligt, på lite utflykter.

Det är en Garmin 760-Camping och jag tycker den har blivit sämre med åren. Vet inte om det är kartmaterialet eller om det är algoritmen som räknar fram vägalternativen, men oavsett om man sätter den på snabbast eller kortast tar den oss då och då på konstiga utflykter - helt obegripligt.

Vi gör bara några korta pauser under resan för att fika och rasta Elsa och kommer fram till Peniscola och Camping Eden vid 4-tiden. Det finns många lediga platser, så det är inga problem att hitta en plats som vi gillar.

Efter uppställning och en snabbfika går vi en promenad efter den fina strandvägen in till centrum och till Consum, för att handla lite förnödenheter.

Det blåser och vågorna är rejält stora.

IMG_20170117_165012.jpg

Och oavsett om man tittar norrut in mot centrum…

IMG_20170117_165633.jpg

…eller söderut…

IMG_20170117_165654.jpg

…så är det nästan folktomt. Många hotell och butiker är stängda, och det är nästan lite ödsligt.

Vädret idag har varit blåsigt och trots sol och klarblå himmel har kvicksilvret inte orkat upp till mer än 10 grader. Dagens etapp blir 321 km.

Vi kommer nog stå kvar här mer än en natt. I morgon ska jag dels försöka få ta i ett Masmovil-kort att sätta i routern och dels se om jag kan hitta felet på vindrutetorkarna – det ska bli mycket regn senare i veckan och då kan dom vara bra att ha…
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tour de Iberia 2017

Det kan vara så att torkarna kärvar i axlarna. I motorn sitter ett överhettningsskydd (PTC-motstånd) som slår ifrån strömmen om motorn blir överbelastad.
Försök att hjälpa torkarna igång med handkraft samtidigt som någon sätter på dom.
Smörj gärna axlarna med ex WD40.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Då är problemet med vindrutetorkarna borta - det var kontakten till motorn som åkt ut, har även smort armarna med WD-40, så nu vågar vi oss ut i dom kommande dagarnas regnväder. Skönt att inte behöva oroa sig för det - nu kan vi lugnt sova vidare som Mio och Elsa...

IMG_20170117_213255.jpg

Som jag misstänkte var det något som verkstaden ställt till med när man drog fram lite nya kablar till ytterligare en backkamera. Har satt på en som är riktad rakt bakåt och är påslagen hela tiden. Den har en 7"-skärm som sitter på "backspegelplats". Den ska även ha en mikrofon, men jag har inte fått igång ljudet ännu - mera backjobb kanske...

Idag har jag även köpt ett SIM-kort till routern på telebutiken "Aló" i Peniscola. Trodde det var Masmovil som gällde, men man övertygade mig om att köpa ett SIM-kort från "Digi-mobil", tydligen en del av Moviestar. 15€ för 4Gb i en månad. Det skulle vara billigare och enklare att fylla på - det får väl framtiden utvisa. Det hoppade i alla fall igång direkt utan ingrepp, inte ens Id och Pw behövde slås in, vilket man gav mig data för.
 
Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

SIM-korten jag köpte visar sig bara vara 3G, vilket inte framgick vid köpet, och dessutom funkar det väldigt "sporadiskt". Vet dock inte om det blir bättre på någon annan plats.

Pratar med lite svenskar på Campingen – dock inga gamla bekanta, men trevligt ändå. Campingens restaurang har vinterstängt och öppnar först på fredag – trist. Vädret är blåsigt, 10 grader varmt – men sol och blå himmel.

På torsdagen, och några dagar framåt, ska bli dåligt väder i hela sydöstra Spanien – och även om det fortfarande är fint i Peniscola börjar himlen se misstänkt mörk ut framåt lunch.
IMG_20170119_103413.jpg

Så vi beslutar att köra vidare, för att komma en bit på väg innan ovädret kommer på allvar. Vi checkar ut, och två nätter (ACSI) kostar 38€. Innan vi lämnar Peniscola gör vi först en tur tillbaka till Aló för att kolla SIM-kortet – men ingen större förbättring åstadkoms.

Kursen sätts mot Torrevieja, men istället för betalvägen runt kusten väljer vi att snedda över lite högre höjder, vilket ska visa sig vara ett felval. Redan efter 5-6 mil så börjar regnet, lite senare sjunker temperaturen och så småningom blir det snöblandat.

Med drygt 8 mil kvar till Alicante blir vi avmotade av polisen och hamnar på en rastplats vid en vägkrog – La Font de la Figuera. Vi gör ett försök att komma runt med en "genväg", men kommer till en låg viadukt och får vända i snödrivorna.

IMG_20170119_174331.jpg

Så det blir att övernatta här på rastplatsen – och vi är inte ensamma, massor av långtradare och andra tunga fordon. Vi ställer oss dock inte bland dem utan väljer en väl upplyst plats utanför restaurangen. Ska bli spännande att se hur det ser ut i morgon bitti. Dagens etapp 258 km.
IMG_20170119_183739.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tour de Iberia 2017

Ja vädret verkar inte roligt, här i sverige har det varit 7 grader och sol idag all snö och is är borta.
Känns konstigt när man ser bilderna från er resa söderut, var ju ett par dar på camping i peniscola men det var ganska ödsligt nere vid stranden men inte kallt fast blåsigt och tidvis regn.
Min planering var ju från början att få dit min särbo och stanna i alicante trakten 2 veckor, jag är glad att det inte blev så.
Har ni bara mycket gasol och el så klarar man ju snövädret, det smälter förmodligen bort snabbt, men jag lärde mej att undvika höjder och slog på visningen av höjd på GPS.
Era problem med Garmin låter precis som mina efter sista uppdateringen som tog 4 timmar.
När jag lade ut kursen så fanns det egentligen bara en väg att köra söderut på motorvägen, men bara en kort bit efter så ville Garmin jag skulle svänga av till ett samhälle vid sidan om motorvägen eftersom jag hade IGO och google maps igång samtidigt så vägrade jag.
Några kilometer senare var det dags igen, samma sak. Så fortsatte det tills jag avbröt rutten och använde den bara som info hur vägen och trafikplatser såg ut.
Gav Garmin fler chanser men samma sak hela tiden oavsett inställningarna som jag testade.
Till slut plockade jag bort eländet från vindrutan rejält besviken, kanske skulle jag inte uppdaterat?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

La Font de la Figuera => Torrevieja => Puerto de Mazarrón

Vi har svårt att sova på natten. Dels är det mycket buller, många lastbilar står med motorn på för att det ska bli värme i dem antar jag, och dels är det en del oro för hur morgondagen ska bli.

Ett TV-team är där och filmar både på kvällen och på morgonen. Dom vill intervjua oss, men när vi inte pratar Spanska är det inte intressant.

På fredagsmorgonen ser det bättre ut, det har regnat lite under natten så snödrivorna har blivit mindre. När vi kör vidare vid 9-tiden är vägbanorna snöfria - men det är fortfarande ordentliga drivor på sidorna och väldigt dimmigt.

IMG_20170120_093457.jpg

När vi närmar oss kusten är snön borta men bakom dimman tornar mörka moln åter upp sig på himlen.

IMG_20170120_101821.jpg

Det blir inte så långt resa idag – vi ska bara till Torrevieja och hälsa på Gunilla & Folke, och kolla på deras nya hus. På vägen stannar vi till i Sant Pola för att kolla läget. Framme i Torrevieja parkerar vi husbilen utanför tomten och slänger elsladden över muren.

IMG_20170121_095523.jpg

IMG_20170121_095648.jpg

Vi åker direkt till “Svensken på hörnet” och äter en väldigt god och billig lunch. Vad sägs om 3-rätters inkl. en halv flaska vin för 10€. Det är lite extra god mat på fredagar – annars kostar det bara 8€…

Efter lunch åker vi och tittar på deras gamla hus - som är till salu. På restaurangen träffar vi Mats & Eva som står med sin bil på Bahia i Santa Pola - dom är här med “Smarten” och följer med hem till G&F efteråt för en pratstund. Ser "På spåret" på TV, men gårdagsnattens sömnbrist gör att vi tar en relativt tidig kväll. Dagens körsträcka är bara 145 km.

På lördagen småpratar vi lite framför morgon-TV:n och studerar lite hundbeteenden. Picasso och Elsa kommer bra överens även om de båda är på sin vakt – särskilt när det gäller mat och godis.

IMG_20170121_100220.jpg

IMG_20170121_102555.jpg

Vi lämnar Gunilla och Folke på förmiddagen efter en trevlig vistelse där, och kör mot Cartagena. Men det regnar och blåser, så vi går inte ut ur bilen utan kör lite sightseeing med husbilen inne i stan. Handlar på Carrefour och köper med oss lite Sushi som vi äter i bilen. Fortsätter sedan västerut efter sydkusten och ser många fina ställen - men vädret...

Mandelträden är lite på gång och jag hittar ett par träd som är riktigt fina.

IMG_20170121_153803.jpg

Vi fastnar sedan för att söka nattvila i trakterna av Puerto de Mazarrón eftersom tiden springer iväg.

IMG_20170121_155700.jpg

Vi behöver tömma så vi väljer bort ställplatser utan service och letar istället efter en Camping. Blir nobbade på två ställen - FULLT. Hittar sedan en Camping några hundra meter från havet, som ligger lite högre upp (och med mera blåst). 21€ inkl. allt. Även idag är det en kort körning - bara 128 km.
 
Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Puerto de Mazarrón -- Almeria

Vi fortsätter i sydvästlig riktning och försöker köra så nära havet som möjligt. I Águilas gör vi ett lunchstopp och tar sedan kustvägen nästan söderut till Carboneras. Där tar vi först en fikapaus och sedan åker och tittar på en ställplats - som vi dock ratar.

Fortsätter genom en "Parque natural" till Aqua Amarga. Där finns dock bara en tråkig grus-parkering vid en rondell, med en 5-6 husbilar och en nästan "död" by. Så vi kör vidare över bergen till Almeria och tar in på en HBK-ställplats där.

IMG_20170122_180328.jpg

Bakom träden här ligger stranden, och på instrumentbrädan ligger Mio och spanar…
IMG_20170122_180349.jpg

Det finns ingen service – men platsen är central och ligger väldigt nära havet. Här en bild från strandpromenaden – bilen står bakom rondellen.

IMG_20170122_180935.jpg
Vi tar en tur med Elsa på den fina strandpromenaden och ser solen gå ner - ett skådespel som lockar mycket folk.

IMG_20170122_182025.jpg

Det blir en lång dag idag – vi är inte framme på ställplatsen förrän vid 18-tiden - trots att vi inte kört mer än 184 km.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tour de Iberia 2017

Nu vänder nog eländet och ni får den välförtjänta semestern.
När vädret blir varmt och soligt så blir allt bra igen.
Jappe är i Miljas och han vet ju en massa om väder och vind i syd, han flydde från portugal.
Var ju i almeria stod vid stranden där det var 2 restauranger och inte mycket mer men gratis. Men HBK ställplats på parkeringen var stängd med bom så jag körde runt och kom ner till stranden och där fanns flera stora grusparkeringar med de vanliga skällande hundarna och tupparna som inte kan klockan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

HBK ställplats på parkeringen var stängd med bom så jag körde runt och kom ner till stranden och där fanns flera stora grusparkeringar med de vanliga skällande hundarna och tupparna som inte kan klockan.

Undrar om vi talar om samma plats? - denna har ju flera infarter och ser ut att vara svår att "spärra av". I listan finns ju både en gammal (stängd) och en ny.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tour de Iberia 2017

Jag blandar ihop allting, i Almeria stod jag två nätter vid teatern, en dag var det marknad men gott om plats ändå. Blandade ihop med nerja där vi hittade en plats vid stranden med restaurang vi åkte in från stora vägen vid en bussparkering.
När det var teater blev det fullt några timmar på kvällen men inga problem de åkte ju när det var slut.
I miljas stod vi på en stor grusplan gratis med tömning och påfyllning, tömningen var lite knepig via ett brunnslock.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tour de Iberia 2017

Jag tömde i morse i Mijas. Inte särskilt knepigt. Däremot så tömde vissa individer i en annan brunn och sköljde sina tankar med vattnet från dricksvattenkranen så jag avvaktar med att fylla vatten tills jag kommer till en annan "källa".

Jappe
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Almeria — Benajarafe (Torre del Mar)

Sov ganska dåligt. "Någon" i grannskapet övade på en bas, med hög volym, mitt i natten – annars vara det ett lugnt ställe.

Går åt andra hållet på strandpromenaden på förmiddagen – ganska mycket människor ute och flanerar. Efter en fika drar vi vidare västerut och kör A7 hela vägen till Torre del Mar.

Vi har spanat in en ställplats som dock ser helt övergiven ut, så vi tar istället in på en ACSI-camping i Benajarafe strax väster om Torre del Mar – Camping Valle-Niza-Playa. För att komma dit ha vi idag kört 200km.

IMG_20170123_180234.jpg

Det finns inte så många lediga platser om går att komma in på utan risk för att köra emot något, men vi hittar så småningom en plats.

IMG_20170123_180045.jpg

Det verkar vara ett 10-tal svenska bilar på campingen – många av dem säkert "övervintrare". Vi bokar in oss för två nätter á 17€.

Det är bara en väg som skiljer havet från campingen – går en sväng dit och ser en som badar – men det lockar inte riktigt. Campingen har vinteröppen pool, det känns som ett bättre alternativ.

IMG_20170123_180600.jpg

Annars är vädret mycket bättre – max 18 idag mitt på dagen – kanske våren ändå är på väg…

På eftermiddagen kommer några av dessa övervintrare och knackar på och hälsar oss välkomna. Dom är på väg till campingens restaurang för att ta ett glas vin, och vi ansluter till dem lite senare.

IMG_20170123_182132.jpg

Det ska nog funka bra att var här ett par dagar – innan vi fortsätter till Camping Torremolinos – som vi bokat innan vi åkte hemifrån, och där Inger ska fira sin 17-årsdag, som Nisse (i blå tröja) så fyndigt uttryckte det.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Valle-Niza-Playa är en trevlig camping. Vi tar en ny promenad utefter havet på tisdag förmiddag - det ser ut som att det är kallt i vattnet och idag ser vi ingen som badar…
IMG_20170124_103130.jpg

Inte heller den uppvärmda poolen har några gäster ännu trots att vädret är ganska bra - sol och 18-20 grader.
IMG_20170124_102142.jpg

Annars blir det en lugn slapp dag – enda aktiviteten är att köra en omgång i tvättmaskinen. Vi plockar ihop det mesta på kvällen för att förbereda tidig avresa på onsdag morgon.

---

Kommer iväg före 10, och är framme på nästa ställe – Camping Torremolinos redan klockan 11. Det är bara 42 km körning.

Vår reserverade plats visar sig vara både för liten och för skuggig, men som tur är finns det en annan stor och solig plats ledig – den tar vi!

IMG_20170126_114637.jpg

Många svenskar finns det här. Vi behöver lite förnödenheter och får tips om att gå till "Kinesen" för att handlar lite – ingen stor butik med det nödvändigaste finns.

Vid 17-tiden dyker Sara upp i taxi från flygplatsen, hon kommer ner och överraskar Inger för att fira hennes 70-årsdag på fredag. Gissa om hon blir snopen...
IMG_20170125_171707.jpg

IMG_20170125_171739.jpg

Jag har bokat en Bungalow som Sara ska bo i. På kvällen går vi ut och äter mat på en lokal restaurang.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tour de Iberia 2017

Torremolinos — La Linea (Gibraltar)

Efter att ha firat Ingers födelsedag är det nu dags att dra vidare, och vi åker från Camping Torremolinos strax före 12.

Saras flyg går inte förrän vid 18-tiden, så hon stannar kvar i Torremolinos när vi kör. Hon tänker sätta sig nere vid havet och äta lite lunch och bara ta det lite lite lugnt, innan hon tar en taxi till flygplatsen på eftermiddagen.

Vi kör A7 mot Gibraltar, stannar och handlar i Estepona, och är sedan framme i La Linea, som är gränsstaden till Gibraltar, vid 16-tiden. Tar in på en husbilsparkering i hamnen – alldeles vid gränsen till Gibraltar.

IMG_20170128_170944.jpg

Vi ställer upp husbilen med hamnen och stan framför,

IMG_20170128_171039.jpg

… och med Gibraltar-klippan bakom.

IMG_20170128_171013.jpg

Parkering för husbilar kostar 12€/dygn, men här finns ingen service utöver lite papperskorgar. Dock finns det en liten enkel restaurang och en tvättomat. Det är nära till gränsen, bara ett par hundra meter.

Växlande molnighet under dagen, men ganska varmt – och inget regn. Vi har kört 135 km idag. I morgon blir det Gibraltar – check!
 
Toppen