• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torsionsstavar

D

Danne54

Guest
  • Hej, vet ej om jag har stavat rätt men ni vet väl vad jag menar, skulle byta blad fjädring bak men då fick jag se att det var stavar bak det är 100 år sen jag höll på med såna, kan ni ge mig lite kunskap så vore jag tacksam. M.V.H. Danne
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Antar att du inte är nöjd med fjädringen, torsionfjädring är metallstavar som vrids under fjädring, du bör kunna lossa och spänna stavarna något om du vill höja bilen tex.
På min bil sitter Alco torsionsfjädring, vilket chassi har du, beskriv problemet, så finns säker någon som gjort detta förut.
 
D

Danne54

Guest
Det är en 90 kontiki posegått,på bilden, han lutar lite på höger sida bak
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Problemet löst, pratade men en jag tror (lät så) äldre gentleman på Bossings Linköping , han frågade om bilen lutade åt höger ,kunde jag inte neka till , beror på att h-sidan är mycket tyngre kylskåp, markis , batterier osv, inget att bry sig om bara att tuta å köra. Sådana reparationer gillar jag gratis är gott :yes:
 
Toppen