• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torreby Slott - dyrt?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Jag golfar inte men som ställplats á 200:- tycker jag känns lite mycket med tanke på att husbilen redan har dusch och toa. Vad är det som man betalar för då? Parkeringsplats?

200:- för en parkeringsplats tycker jag inte bara är dyrt, det är mycket pengar också. Men skall man spela så är det kanske OK.

PS.
Jag ser att det i en annan tråd står att det kostar 90:- för ungefär samma service på GeKå´s camping. Något att relatera till kanske?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Hej! Står nu på Torreby slott, ny parkeringsplats för husbilar - men 200 kroner med el och toa/dusch i klubbhuset 100 meter bort, annars inget - är inte det lite dyrt?
Verkar vara "standardpris" på fler ställplatser i landet, t.ex. i gästhamnen i Malmö, även småbåtshamnen o.s.v.. Om ställplatsen däremot inte är öppen för säsongen, då är det faktiskt gratis att stå där. Att bara parkera över natten för 200:- tycker jag skulle vara lite i överkant. Det lilla jag känner om golfställen (t.ex. Österlen) är att det brukar vara gratis på vissa ställen i samband med att man spelar.

Christian, kolla även klubbens länk till ställplatser/parkeringar på området (och hälsa Elin) :yes::wub:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Verkar vara ett pris som gäller för ställplats i Sverige numer, även på campingplatser. Vi får nog vänja oss.
 

sörema

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
9377
Medlemskap
2025
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Varför betala 200:- för parkering?? När det går att fricampa så gott som överallt i hela Sverige. Det måste vara en orsak av att man parkerar o betalar det. T. ex. extra fint eller bra ställe eller annan orsak.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Jag tycker det är svindyrt.

För någon annan kan det vara prisvärt, inget konstigt med det.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Prisvärt eller inte, tja, vi har väl alla olika metoder att kalkylera fram det.

En annan viktig fråga, har vi Torreby slott med bland våra husbilsplatser?
Jag kan tyvärr inte söka fram det själv just nu då jag endast kan söka i de öppna forumen med telefonen.
Om vi inte har Torreby med vore det bra om någon som vart där rapporterade in den.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Upplever nog att anläggningar som driver egen hotell o konferansmöjligheter som Torreby tar mer betalt än de utan. Kanske inte så konstigt heller :)
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Min kommentar var inte personlig
Men ger du dig in i leken så se till att du har råd att leka.
Allt kostar..du betalar
Det kostar åsså att driva en Ica affär / golf klubb eller vad som
Saken är att om vi inte betalar priset så har vi varken ställplatser mat golfbolllar ell ngt kvar
Inget är gratis / men alla har en valmöjlighet..
Typ: jag betalar vad ställpatsen kostar eller så åker jag vidare och hittar en billigare.
Eller har jag fel?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Du har helt rätt acer, men vi bör sträva att vara lite vänligare mot varandra. Visst blir man irriterad ibland på vissa saker/ord/påståenden, men, men... Jag brukar räkna till 10 eller vänta till dagen efter, sen brukar det släppa. Vinterperioden och mörker är ju många gånger en osynlig bov i dramat som skapar missförståelse och annat konstigt.
 

lasse1

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
12626
Medlemskap
2021
Sv: Torreby Slott - dyrt?

I jämförelse med övriga EU så är det dyrt i Sverige,iTyskland kostar det sällan över 15 euro.
Jag har åkt husbil i över 15 år och i början fick man t.o.m rabatt på grenfee när man kom med husbil.
Man kan ju också undra vem som subventionerar vad i s.k. golfpaket,boendet eller golfklubben?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Torreby Slott - dyrt?

jag är trött på att höra att "har du råd att köpa husbil för 200.000 så har du
råd med vad som helst"

Ett av dom bästa inläggen sen Big Spender slutade skriva.:(


Att hela tiden jämföra Sveriges kostnader mot övriga Europa haltar väldigt mycket, jag är ganska säker på att dom administrativa kostnaderna och skatterna inte är dom samma där som här.
Regelverket i Sverige är ibland vxxxxa.

Själv skulle jag lyfta bort en jordhög på tomten som lades dit för 50år sedan, dessutom skulle jag göra exakt som grannen gjorde då deras hus byggdes. Administrativa kostnaden och alla gråa hår samt det stora hålet i plånboken innan jag ens fraktat bort ett enda gruskorn gör ju att man aldrig ens skulle ha börjat.

Men innan jag började lät allt positivt och billigt, skissen gör du själv och det gjorde jag, då man har dragit igång ett bygglov och oavsett utfall så får man betala bygglovskostnaden. Sen krävdes det arkitektritningar med plushöjder på i princip allt, dessutom ville dom ha en bifogad karta som man fick beställa av dom, dom tog en fotostatkopia som skickades till mig för att jag sen skulle skicka tillbaka till dom, den kopian kostade mig 500kr.:D

Summan innan jag ens börjat skotta blev 18.000kr.

Hade jag bara skottat bort jordhögen hade förmodligen ingen ens brytt sig, men ska man följa alla regler blir det dyrt och någon ska betala.

Tänk på det nästa gång ni betalar för dyr ström eller ställplats i Sverige!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Att klaga på höga avgifter har inget med hur mycket man kostat på vid husbilsköp!
Ofta, inte alltid, är det stora bilar som gärna slänger ut en 500-hundring på camping, glassar med fina möbler och har förtäring i klass med krogen.

"Ingenting är gratis" Jo, andra gillar enkelheten, Fricamping, eller ställplatser för under 100-lappen eller gratis. Gärna falukorv och makaroner.
Själv "skryter" jag hellre med 100 fricampingdygn än 100 dyra campingnätter!

Campingägare som klagar hos kommun för att de har anlagt ställplats inom några mil binder ris om egen rygg - ingen åker dit!
Att ICA-handlarna jobbar hårt förvånar väl ingen så bra som dom tjänar med dom priserna!

Men hacka inte på oss som INTE vill lägga pengar på dubbla bosättningar för vi har ju både kök, dusch och toalett med oss!
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Stod på Torreby slott förra veckan för att gå på stefan Andersson
Jättefin ställplats med konstgräs och trevlig intendent.
Men 200kr kan jag hålla med om är i högsta laget, vi stod natten innan på lyckornas gk i ljungkile med samma service och betalade 100kr.:wub:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Torreby Slott - dyrt?

Priset sätts utifrån tillgång och efterfrågan. Problemet är att det finns för få ställplatser i förhållande till antalet husbilar. Var och en får väl göra en bedömning om man tycker det är prisvärt eller ej. Om man skall vara ute med husbilen en helg så är det säkert trevligare att stå på en ställplats för 200 kr natten än på ICA:s parkering. Det är i a f billigare än camping. Jag tycker det är upp till var och en att bestämma hur och var man vill övernatta. En del ställplatser har möjlighet att tömma toa och gråvatten samt tanka vatten. Det ingår i allmänhet i priset.
 
Toppen