• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toatömning

F

F.d. 7675

Guest
Är det någon som vet om det finns någon förteckning om vilka rastplatser som har septitanktömmning?
Och var man får tag i en sådan?
Ronny & Ulla
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Toatömmning

Vägverket gav i alla fall ifjol ut en "rastplatskarta" för hela Sverige (i behändigt format)
med förteckning av faciliteterna på varje rastplats.
Vet inte var jag fick tag på den, men kolla på någon turistbyrå eller på vägverkets hemsida kanske...
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Toatömmning

Sitter just nu med rastplatskartan i knät och kan meddela att det är väldigt tunt med platser med tömning av fast tank.
Bara Morokulien och Våmb enligt kartan (vet att inte Våmb har någon)
Men det kanske inte är fast tank du menar, i så fall kan du kolla vår egen ställplatslista där står det under varje Rastplats om det är Latrintömning.

Ha de
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Toatömmning

I många samhällen kan man hitta pumpstationer för avloppsnätet. Där kan man oftast tömma - om man har möjlighet att använda sig av förlägningsslang. Vi har tömt flera gånger i pumpstationen på parkeringen vid Kolmårdens djurpark.

Kurt
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Toatömmning

Hej På den stora rastplatsen vid Ödeshög E4 finns det tömnings galler i gatan för fasta tankar. Platsen är längst ned i söder på rastplatsen och den ligger utanför det inhägnade området.
GPS
  • Lat: N 58º 13' 29.49"
  • Long: E 14º 40' 11.3"
Vid rastplatsen Abborrgölen i Eksjö finns också tömning. Det är ett rör i marken så du bör ha slang för tömning av fast tank. Om jag minns rätt finns det vatten där sommartid så att man kan spola rent efter sig.:snowman-1-icon:
GPS
  • Lat: N 57º 38' 56.78"
  • Long: E 14º 56' 54.19"
Kanske vore det en bra ide att upprätta ett register med platser som har anordning för tömning av fasta tankar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Toatömmning

Har bestämt för mig att det finns tömningsmöjlighet på rastplatsen vid stora Dalahästen utanför Avesta (rv70). Men om den är för toa eller bara gråvatten törs jag inte säga.
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Toatömmning

Jag beställde rastplatskartan för 2007 från vägverket och fick till min förvåning se att uppgifterna om latrintömmning var borttagna, varvid jag naturligtvis kastade mej över tangentbordet och meijlade iväg en fråga om förklaring och detta är svaret jag fick.


Hej!
Fick i uppdrag att besvara frågan varför vi har tagit bort informationen gällande latrintömningen på Rastplatskartorna.
Det är inte svårt att svara på. Sedan vi började med den informationen har det varit oerhört svårt att få tag i informationen.
Informationen om latrintömningsplatser finns inte i någon databas utan endast i pappersformat på regionerna.
Det har genom åren sedan vi började med den typen av information varit oerhört krävande och svårt att samla ihop datat.
Förra årets Rastplatskarta så har vi genom olika brukare av kartan fått veta att informationen är undermålig och framför allt
fel. Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi lämnar ut felaktig information. Således var det enkelt att hellre ta bort informationen
istället för att felaktigt presentera den.
I år så har det varit oerhört nära att vi inte gjort någon karta alls men den kom till nåder tills sist hos vår beställare.
Hoppas att det var en liten förklaring varför det ser ut som det gör i år!
Trevlig sommar…….
Tommy Bylund
Tillhandahållande
Avdelningen Vägdata
Direkt:0243-754 60
Mobil: 070-218 56 11
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda Vägen 1
www.vv.se
Telefon: 0771-119 119
Fax: 0243-758 25


Så istället för att en gång för alla lägga upp ett data register ( hur svårt kan det vara) så ta man hel sonika bort uppgifterna! Vet dom var dom har sina rastplatser?




MVH

Thomas och Frances
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Toatömmning

Med det sättet att resonera är det väl helt OK att tömma den löstagbara toatanken i toan på vlken rastplats som helst. Bara man inte skvimper utanför. Vilket i.o.f s många gör utan att använda en toatank! Alltför många verkar ha dålig koll på sina utstående kroppsdelar.

EssoJ
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Toatömmning

Är det någon som vet med säkerhet och kan bevisa det med dokument att det är förbjudet att tömma sin Thetford toatank i en toalett på enrastplats?? Så länge inge säger att det är förbjudet tycker jag man kan tömma där. Såvida man inte spiller. Vad säger lagar och paragrafer om tömning av spillvatten (Gråvatten) tank i naturen?

Så länge myndigheterna, som är våra tjänstemän, inte kan tala om vad som gäller är det ju inte fel att göra hur som helst ? Vad säger ni andra goa hubilsägare?
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Toatömmning

Byrstners fråga kring att tömma den egna toatanken i en offentlig toalett är för mig inget juridiskt problem. Så länge det inte finns något förbud och man i samband med tömningen inte utför något som är straffbart, då är det för mig självklart att tömma på. Toaletten är ju till för det kroppsliga avfallet och hur man har det förpackat vid tömningen är helt ointressant. Det är ok att tömma i den egna toaletten och vad skulle då hindra ett tömmande i offentlig toalett? Allt under förutsättning att det sker på samma hygieniska sätt som en oförvitlig gentleman eller kvinnsperson alltid genomför dessa sina bestyr.

Med våld har jag nu lugnat ner mina fingrars dans över tangentbordet, annars hade resultatet blivit som det ofta blir – alldeles för långt. Visst finns det mycket att prata om kring detta ämne, men jag misstänker att jag får hjälp från många villiga händer.
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Toatömmning

Föreslår att vi sticker iväg till Röda Vägen 1 i Borlänge o tömmer där.....

ds
ps
uttalandet är i paritet med vägverkets nollvision..
dvs IQ = 0
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Toatömmning

Håller fullständigt med Farbror Clas.
Allt är ju relativt här i livet.
Hur mycket SKIT släpper våra Politiker ut när dom skall åka till Bryssel? Ja inte fan cyklar dom.
Nej tömm
du Din "skit" i toaletten tills det kommer några andra bestämmelser.
Tänk på att en Jumbojet drar 16 ton bränsle i timman.
Som sagt -ALLT ÄR JU RELATIVT, hls nr 35.:confused:
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Toatömmning

Hej Ronny

Idag postade jag rastplatskartan 2006 till dig.
Så du borde ha den med posten i morgon (måndag).
Hoppas bara att adressuppgifterna i din "profil" stämmer så att brevet kommer rätt.
:D
Och som tidigare har sagts i detta forum så uppdaterar vv inte längre dessa uppgifter.
Så det kan hända att det som gällde 2006 inte gäller i år...
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Toatömmning

Oj oj oj säger jag bara. Verkar som tjänstemännen på vägverket inte bryr sig i sådana skitsaker, som att sammanställa information över vart vi gör av skiten efter vägarna.

Nåväl drygt femhundra inbitna Husbilsåkare kan väl ta saken i egna händer. Mitt förslag är att vi gör en egen förteckning över tömningsställen utefter vägarna, under förutsättning att vi är betjänta av det. Som ny inom detta område känner jag inte riktigt till behoven ännu, men kan tänka mig att de finns.

Om ni tror det är mödan värt och att det kan fungera, kan jag åta mig att sammanställa en lista över de faciliteter som vi har behov av på våra rastplatser, inom landet. Om vi alla som är ute på vägarna kollar de rastplatser vi stannar till på (eller har lust att kolla bara för den goda sakens skull) rapporterar in detta till mig. Kanske webbansvarig sedan kan lägga ut informationen på lämpligt sätt.


Lennart
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Toatömmning

Nu behöver vi inte en lista till!!!

Om ni som undrar så har vi en Ställplatslista med i stort sett alla Rastplatser utlagda med vad det finns för faciliteter på respektive plats.
Ni som ännu inte har bekantat er med listan ta och gör det så hittar ni säkert lite smått och gott som kan vara användbart.

Ha de
 
Toppen